2109
7 دلیل ترشحات زرد واژن

7 دلیل ترشحات زرد واژن

1402/12/09 بازدید966

 علت ترشحات زرد واژن

همیشه این سوال برای خانم‌ها وجود داره که رنگ و غلظت ترشحات واژن‌شون طبیعیه یا نه! ترشحات واژن می‌تونه رنگ‌های زیادی داشته باشه و نشون دهنده سلامت یا بیماری بدن باشه.
دلیل ترشحات واژن

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعی‌ایه که از غدد ریز در واژن و دهانه رحم ترشح می‌شه. این مایعات هر روز از واژن خارج می‌شه تا سلول‌های قدیمی از بین بره و واژن و دستگاه تولید مثل تمیز و سالم بمونه. میزان ترشحات واژینال می‌تونه در افراد مختلف متفاوت باشه. رنگ، غلظت و میزان ترشحات هم بسته به اینکه چه روز از چرخه قاعدگی باشید، متفاوت خواهد بود.
زمانی که این ترشحات رنگی بجز رنگ شفاف داشته باشن و یا بو دار باشن، ممکنه خبر از وجود عفونت واژن به ما بدن.
مثلا دلایل ترشحات زرد رنگ واژن می‌تونه به صورت زیر باشه:
  • عفونت قارچی:

عفونت قارچی واژن که کاندیدیازیس تناسلی/ولووواژینال هم نام داره؛ در واقع توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شه و بسیار شایع هست. این ارگانیسم ساکن طبیعی دهان، دستگاه گوارش و واژنه. آنتی بیوتیک‌ها می‌تونن باکتری‌های سالم واژن رو از بین ببرن و باعث رشد بیش از حد قارچ بشن. زنانی که باردار هستن از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنن یا دیابتی‌اند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستن. همچنین می‌تونه از طریق رابطه جنسی یا از طریق تماس دهان به ناحیه تناسلی منتقل بشه. علائم شامل خارش، سوزش، درد و درد در داخل واژن و روی بافت‌های خارجی (فرج) و ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژنه. اکثر عفونت‌های مخمری به سادگی از طریق توصیف علائم توسط بیمار تشخیص داده می‌شن.

  • بیماری التهابی لگن:

بیماری التهابی لگن یا PID اصطلاح عمومی برای عفونت باکتریایی اندام‌های تناسلی زنان هست. هر زنی ممکنه تحت تاثیر قرار بگیره. علائم عبارتند از تب، درد زیر شکم، ترشحات بدبوی واژن، درد و یا خونریزی در حین رابطه جنسی و درد هنگام ادرار. تشخیص از طریق علائم، معاینه لگنی، سواب واژن و دهانه رحم و آزمایش ادرار انجام می‌شه.

  • درد تخمک گذاری:

هر ماه یکی از دو تخمدان فولیکولی تشکیل میدن که یک سلول تخمک رو نگه می‌دارن. درد زمانی رخ می‌ده که فولیکول پاره بشه و تخمک آزاد بشه. این یک احساس کسل کننده و گرفتگیه که ممکن به طور ناگهانی فقط در یک سمت پایین شکم شروع بشه. در موارد معدودی ممکنه لکه بینی واژینال وجود داشته باشه.

برای هر زنی کاملا طبیعیه که ترشحات سفید شفاف یا رقیق واژن داشته باشه که کم و بیش ثابته. بدن با تولید این مخاط سبک از غدد دهانه رحم و دیواره‌های واژن از بافت‌های واژن محافظت می‌کنه. این کار بافت‌ها رو روان نگه می‌داره تا خشک و تحریک نشن و بافت‌ها رو کمی اسیدی نگه می‌داره چون به از بین بردن هرگونه میکروب مضر کمک می‌کنه. در طول یائسگی و پس از آن ترشحات به دلیل کاهش سطح استروژن کاهش پیدا می‌کنه. اگر خشکی باعث تحریک یا مشکل در فعالیت جنسی بشه متخصص زنان می‌تونه یک درمان مناسب رو توصیه کنه.

  • واژینوز باکتریال:

واژینوز باکتریایی التهاب واژن به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌هایی هست که به طور معمول وجود دارن. علائم شایع عبارتند از ترشح خارش دار و بدبو که ممکنه مایل به خاکستری یا سبز به نظر برسه و همچنین سوزش در هنگام ادرار. بیشترین خطرات واژینوز باکتریایی ثانویه هستن. علائم می‌تونه شبیه به بیماری‌های مقاربتی واقعی باشه و بنابراین نباید اونارو نادیده گرفت.

  • واژینیت آتروفیک:

واژینیت آتروفیک وضعیتیه که باعث خشکی واژن می‌شه. این به دلیل کاهش سطح استروژن هست که به دلیل یائسگی، استرس، عوارض جانبی داروها و زایمان اتفاق می‌افته. علائم دیگه هم شامل رابطه جنسی دردناک و درد واژن هست.

  • علائم یائسگی:

یائسگی به طور رسمی زمانی تشخیص داده می‌شه که یک زن به مدت 12 ماه به طور مداوم پریود نشده باشه. علاوه بر این او ممکنه متوجه تعدادی علائم بشه که در نتیجه کاهش سطح استروژن رخ می‌ده. مثل گرگرفتگی، تغییر در خلق و خو، مشکلات خواب، خشکی واژن، تغییر در میل جنسی و تغییر در عملکرد جنسی. داروهای خاصی وجود دارن که می‌تونن این علائم رو کاهش بدن.

بررسی علائم ترشحات چرک زرد واژن

افرادی که ترشحات زرد رنگ واژن رو تجربه کردن هم این موارد رو  تجربه کردن:

23٪ خارش یا سوزش واژن

13٪ بوی بد واژن

13٪ درصد ترشحات واژن

علائم عفونت قارچی واژن چیست؟

افرادی که ترشحات زرد رنگ واژن رو تجربه کردن:

50٪ عفونت تریکوموناس واژن

37٪ واژینوز باکتریایی

12٪ عفونت قارچی

افرادی که ترشحات چرکی زرد رنگ واژن رو تجربه کردن:

39٪ کمتر از یک هفته

26٪ کمتر از یک روز

18٪ در طول یک ماه

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها