2109
هفته بیست و هفتم بارداری
نوشته : 1393/01/11 90

تا پایان سه ماهه دوم بارداری جنین شما رشد قابل توجهی کرده است و حدود یک کیلوگرم وزن دارد؛ درست دو برابر چهار هفته پیش. آنها هنوز دوست دارن به شکل خمیده در رحم مادر قرار بگیرند. او میتواند همچنان لگد بزند و حرکاتی انجام دهد. او حتی میتواند لبخند بزند و این خبر خوبی است. شما میتوانید همچنان به حرف زدن با فرزندتان ادامه دهید و مطمئن باشید به حرفهای شما واکنش نشان میدهد.

وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

جنین 27 هفته‌ای، همه رحم شما را پر می‌کند! وزن جنین در هفته بیست‌وهفت بارداری به حدود 875 گرم رسیده و طول بدن او نیز 36.6 سانتی‌متر است؛ تقریبا اندازه یک گل کلم. او اکنون می‌تواند چشمان خود را باز و بسته کند و در زمان‌های مشخصی می‌خوابد و بیدار می‌شود. او می‌تواند انگشت‌هایش را نیز بمکد. هرچند ریه‌های او هنوز کاملا رشد نکرده است، اما درصورتی‌که جنین در هفته 27 به‌طور اتفاقی نارس به دنیا بیاید، با کمک دستگاه ریه او قادر خواهد بود تنفس را انجام دهد. به حرکت‌های ریتمیک و منظم کودک خود دقت کنید زیرا نشانه سکسکه‌هایی هستند که از این به بعد ممکن است به‌طور معمول رخ دهند. معمولا هر بار سکسکه کودک تنها چند لحظه طول خواهد کشید و درنتیجه برای او آزاردهنده نخواهد بود؛ پس از احساس این حرکات لذت ببرید! با رشد بیشتر بافت مغز اکنون مغز کودک شما بسیار فعال است. فکر می‌کنید او به چه چیز فکر می‌کند؟!
جنین در هفته بیست و هفتم بارداری با افزایش چربیها در زیر پوستش چاقتر میشود و از آنجا که رگهای خونی به سطح پوستش بسیار نزدیکند صورتی به نظر می‌رسد. او پس از تولد با اتکا به همین چربی‌ها انرژی مورد نیاز را تولید و خود را در برابر سرما حفظ میکند. در انتهای هفته بیست و هفتم بارداری وزن او شاید به یک کیلوگرم خواهد رسید جفت جنین نیز اکنون به طور کامل رشد کرده است.
جنین در هفته بیست و هفت به قدری ضربه میزند که ممکن است باعث آزردگی شما شود و حتی بترسید از این که ناگهان خارج شود. اما نگران نشوید. لگدهای جنین به شخصیت او مربوط میشود تا سلامتش.

قد: 36.6 سانتی متر
وزن: 875 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری 

کودک شما در حال آماده شدن برای مرحله نهایی است، درنتیجه شما ممکن است عوارض جدیدی را با آغاز هفته 27 بارداری خود مشاهده کنید.
علاوه بر احساس درد در پشت و کمر، ممکن است گاهی اوقات دچار گرفتگی عضلات پا نیز بشوید. پاهای شما وزن زیادی را تحمل می‌کنند و رحم شما نیز به جریان خون بیشتری نیاز دارد.
با رشد رحم فشار بیشتری بر رگ‌هایی که خون را از اندام‌های تحتانی شما به سمت قلب می‌برند و همچنین بر عصبی که از بالاتنه به سمت پاهای شما می‌رود وارد می‌شود. متأسفانه هر چه مدت بیشتری از حاملگی شما بگذرد این گرفتگی‌های عضلانی شدیدتر و بیشتر خواهند شد.
گرفتگی عضلات معمولا در شب رخ می‌دهد، اما ممکن است در طول روز هم بروز کند. با انجام این تمرین شاید از درد و گرفتگی رها شوید: پاهایتان را دراز کنید و انگشت‌های پاهای خود را مستقیم به سمت جلو بکشید، سپس آن‌ها را به سمت عقب (مثل‌اینکه بخواهید انگشت شست پا را به روی ساق برسانید) بکشید.
این کار موجب کشیده شدن ماهیچه ساق پا می‌شود و ممکن است مشکل شما را بهبود ببخشد. همچنین چند دقیقه پیاده‌روی یا ماساژ دادن ماهیچه ساق پا ممکن است مفید باشد.
این مطلب ممکن است فعلا برای شما بسیار دور از ذهن باشد اما بهتر است به برنامه تنظیم خانواده و روش جلوگیری از بارداری نیز فکر کنید.
شما باید قبل از تولد نوزادتان در برخی موارد تصمیم بگیرید. شاید این تعداد فرزند برایتان کافی است و بخواهید لوله‌هایتان را نیز درزمانی که در بیمارستان هستید ببندید. به‌هرحال از حالا وقت کافی دارید که با همسرتان و متخصص مشورت کنید.

علائم مهم هفته بیست و هفتم بارداری

سرگیجه یکی از علائم معمول در هفته 27 بارداری است اما در صورتی که اذیت کننده بود حتما با پزشک مشورت کنید. در صورتی که دچار سرگیجه شدید دراز بکشید و پاهایتان را بالا نگهدارید. یکی دیگر از علائمی که ممکن است در این هفته آن را تجربه کنید خونریزی لثه‌هاست. هورمونهای دوران بارداری موجب میشود لثه‌ها متورم شوند و حتی عفونت کرده و خونریزی کنند. با اینکه خونریزی لثه نیز شایع است و بعد از زایمان از بین میرود بهتر است مراقبت ویژه از دندانهایتان را از همین حالا شروع کنید. سندرم پای بیقرار یکی دیگر مشکلاتی است که ممکن است در هفته بیست و هفت بارداری با آن مواجه شوید. این اتفاق شبها و هنگام خواب بیشتر می‌افتد. این مشکل معمولا به کمبود آهن یا آنمی و حساسیت به برخی غذاها مرتبط است بنابراین بهتر است با پزشک در این مورد صحبت کنید. حتی خوابهای عجیبی ممکن است در این هفته ببینید که چندان نادر نیست به ویژه در سه ماهه سوم بارداری برای اینکه از خروپف و دیدن خوابهای عجیب دور شوید بهتر است از قبل از خواب یک اسنک پروتئینی مصرف کنید تا قند خونتان را بالا نگهدارد. از جمله گزینه های با پروتئین بالا شامل کرده بادام زمینی و پنیر است.

ویدیو هفته بیست و ششم تا سی ام بارداری 

 


در هفته بیست و هفتم بارداری چی بخوریم؟

انواع مغزها مثل پسته، گردو، بادام و فندق را برای برنامه تغذیه در هفته 27 بارداری بگنجانید. این مغزها، منابع خوبی از پروتئین و آهن هستند و می‌توانند به‌عنوان میان وعده مغذی مورداستفاده قرار بگیرند.
البته بهتر است این مواد حداکثر تا 24 ساعت، اما حداقل پس از خارج شدن از پوست چوبی آن مصرف شوند تا خواص غذایی آن‌ها کاهش نیابد.
اما حداقل یک‌سوم پروتئین روزانه بر اساس سفارش FDA باید از منابع حیوانی پروتئین تامین شود، هم‌چنین به‌خصوص در دوران بارداری بهتر است بخش عمده پروتئین رژیم غذایی از منابع پروتئین دریایی مثل میگو و ماهی و ... تامین شود.
بهتر است ماهی و میگو را آب پز یا بخارپز کنید تا خواص غذایی آن‌ها تا حد امکان کاهش نیابد.


سونوگرافی هفته بیست و هفتم بارداری

حالا و در هفته بیست و هفتم بارداری جنین به سرعت در حال رشد است و به همین دلیل سخت است که بتوان تصویر کاملی از رحم داشت و جنین دیگر در عکس جای نمی‌گیرد. او از زمانی که این سه ماهه آغاز شده وزنش سه برابر شده است و هنوز مقدار زیادی از رشدش باقیست.

لیست کارهای مهم در هفته 27 بارداری

  • در مورد بانک خون بند ناف تحقیق کنید و اگر مایل بودید بعد از تولد فرزندتان بندنافش را ذخیره کنید.
  • عادت داستان خواندن را شروع کنید. موسسه یادگیری زبان در شکم شما فعال می‌شود و در سه ماهه سوم جنین می‌تواند صداهایی که به طور منظم می‌شوند به خاطر بسپارد.
  • کمی نور آفتاب بگیرید. شاید قبلا نور خورشید و جذب ویتامین D آنقدر اهمیت نداشت ولی الان شما فقط به 20 دقیقه نور آفتاب روزانه نیاز دارید.

غذا آماده کنید

مقداری غذا آماده کنید که بعد از تولد نوزادتان گرسنه نمانید!
اگر خودتان آشپزی می‌کنید از این به بعد دو برابر غذا بپزید و نصف آن را فریز کنید. در هفته‌های اول پس از تولد نوزادتان هرروز شما و همسرتان به‌قدری خسته خواهید بود که حوصله غذا پختن نخواهید داشت و از اینکه چیزی در یخچال داشته باشید که بتوانید آن را به‌سرعت گرم کرده و مصرف کنید بسیار خوشحال خواهید شد.
اگر هم آشپزی نمی‌کنید در مجلات و پیک‌های محلی یا مغازه‌های نزدیک محل سکونت خود بگردید و لیست همه خوراکی‌هایی را که با سرویس به درب منزل شما آورده و تحویل می‌دهند، جمع‌آوری کنید. بعدا شما از انتخاب‌های متعددی که دارید بسیار خوشحال خواهید شد.

بی نظمی قلب جنین

آریتمی، یک بی‌نظمی در ضربان قلب است که معمولا پزشکان آن را از روی سونوگرافی دستگاه داپلر ( دستگاهی که صدای قلب جنین را بلند و تقویت می‌کند) و گوشی پزشکی تشخیص می‌دهند.
بی‌نظمی به این صورت است که انگار قلب برای لحظه‌ای ضربان ندارد. این مسئله چندان جای نگرانی ندارد زیرا بچه‌ها معمولا بی‌نظمی ضربان قلب را پیش از زایمان پشت سر می‌گذارند و هنگام تولد قلب سالمی دارند.

چربی بد نخورید

نوعی از چربی که باید از مصرف آن اجتناب کنید، چربی‌های هیدروژنه هستند که حاوی اسیدهای چرب یا نیمه اشباع هستند و بیش‌تر از چربی‌های اشباع یا کلسترول به قلبتان آسیب وارد می‌کنند.
راهنماهای رژیم غذایی در جهان به مردم پیشنهاد می‌کنند که همواره مراقب دریافت چربی‌های هیدروژنه باشند و تنها چند گرم در روز از این چربی‌ها را دریافت کنند.
چربی‌های هیدروژنه معمولا در غذاهای آماده مثل کیک‌ها، بیسکویت‌ها، غذاهای سرخ‌کردنی و مرغ‌های سوخاری وجود دارند. اگر برچسب ماده غذایی نشان نمی‌دهد که دارای چند گرم چربی هیدروژنه است به دنبال عباراتی مانند "حاوی روغن گیاهی هیدروژنه" یا "روغن شیرینی‌پزی گیاهی" باشید چون این عبارات وجود روغن هیدروژنه را نشان می‌دهند.
بهترین روش برای کاهش مصرف این چربی‌ها برای شما، کاهش مصرف غذاهای آماده بیرون از خانه است.

سنگین شدن سینه ها

هنگام بارداری که پستان‌ها بزرگ و سنگین می‌شوند بستن سینه‌بند ضروری است اما سینه‌بند را طوری انتخاب کنید که پستان‌ها به‌طرف بالا و داخل نگاه داشته شوند.
چون پستان‌ها تا قبل از شش‌ماهگی به‌سرعت بزرگ می‌شوند بهتر است سینه‌بندها را تا قبل از آن مدت عوض کنید ولی از ماه ششم به بعد که تغییر حجم سینه‌ها تقریبا ثابت است، تعویض سینه‌بند ضرورت ندارد.
از به کار بردن سینه‌بندهایی که پستان‌ها را صاف و پهن نگه می‌دارند جدا خودداری کنید. از هفته بیست و هفتم حاملگی یعنی ماه پنجم به بعد، ترشح غلیظ و سفیدرنگی به نام "کلستروم" از نوک سینه‌ها خارج می‌شود که گاهی خشک‌شده و باعث تحریک پوست اطراف آن می‌گردد.
برای جلوگیری از آن به کمک یک گاز تمیز و یا پنبه می‌توانید نوک سینه را با آب ولرم و صابون پاک‌کنید.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و هفت بارداری

کندر باعث تقویت فهم و حافظه می‌شود. برای رفع سستی اعضای بدن مفید است و جویدن آن باعث تقویت حافظه می‌شود. در دوران بارداری با مکیدن کندر یا انزروت ترشح نخود مغز خود و نوزادتان را تقویت نمایید.
پیامبر خدا فرموده‌اند :" به زن باردار خود کندر بخورانید زیرا جنین وقتی در شکم مادر خود به‌وسیله کندر تغذیه می‌شود، قلبش محکم و عقلش زیاد می‌شود و اگر جنین پسر باشد، شجاع خواهد شد."
علاوه بر این توصیه‌شده است هرروز یک عدد انار را پی از خواندن سوره "فتح" ناشتا بخورید. تلاوت روزانه چند آیه از قرآن مجید را فراموش نکنید.

با همکاری:
دکتر نازنین صفایی، متخصص زنان و زایمان
زهرا علوی، مشاور مامایی و زنان

ارسال نظر شما

login captcha

سلام من در هفته ۲۷ بارداری هستم

آخرین سنوگرافی هفته ۱۹ بود، هفته ۲۶ آزمایش دیابت و خون دادم دکتر گفت پلاکت خونم کمی پایین هست

الان سوالم اینه که شکمم خیلی کوچیکه ممکنه مشکلی وجود داشته باشه؟ لازمه سنو بدم؟



@taaaher

سلام  پلاکت خون در سه ماهه دوم و سوم بارداری پایین می آید و طبیعی است برای بررسی وزن  جنین  بهتر است  بین هفته ۳۲ تا ۳۴ بارداری سونوگرافی انجام بدهید موفق باشید. 

سلام من ۲۶ هفته و یک روزمه . هنوز آزمایش دیابت نرفتم از کرونا میترسم . اگه کلا نرم مشکلی بوجود میاد؟ تا کی فرصت دارم ؟  و اینکه از هفته ۲۰ برای چکاپ نرفتم آیا باید برم ؟ چون از کرونا میترسم

@گلابتون۱۳

سلام می توانید از تست قند خون خانگی نیز استفاده کنید در غیر این صورت بهتر است  ۲ هفته دیگر آزمایش چکاپ کامل خون انجام بدهید نگران نباشید ۲۸ هفتگی می توانید انجام بدهید موفق باشید. 

سلام خسته نباشید. من فردا 27 هفته میشم دوروز پیش رفتم بیمارستان بخاطر علائم مشکوک به کرونا و اونجا بدون توجه به خاسته من از ریه ام سیتی اسکن گرفتن. الان خیلی نگرانم ممکنه برا جنین مشکلی پیش بیاد؟؟ ترو خدا کمک کنین خیلی نگرانم اگه برم سونو مشخص میشه مسکلی هست یا نه؟ 

@مهنازارمین

سلام خیر نگران نباشید نیازی به پیگیری نیست رفتن به محیط آلوده توصیه نمی شود موفق باشید 

سلام من اوایل هفته 27 هستم

آخرین بار هفته 16 رفتم پیش دکترم و سونوی آنومالی هم انجام دادم گفت مشکلی نداره 

بخاطر کرونا دیگه ترسیدم برم دکتر

اما احساس میکنم شکمم زیاد بزرگ نیست دو هفته پیش خودمو وزن کردم از ابتدای بارداری تا الان 5 کیلو وزن زیاد کردم ولی شکمم خیلی بزرگ نیست قرص هم ویتامین دی و فی فول استفاده میکنم 


@ftm99

سلام مصرف زیاد قرص ویتامین دی توصیه نمی شود از قرص مولتی ویتامین استفاده کنید و ۲ هفته دیگر سونوگرافی انجام بدهید موفق باشید. 

سلام منم اوایل هفته ۲۷هستم,یک ماه پیش رفتم دکتر و سونو همه چی خوب بود خداروشکر,الان به دلیل وجود ویروس کرونا نمیتونم از خونه بیرون برم میترسم,لازمه الان برم یا آخر ماه برم؟قندمم امروز چک کردم ناشتا بود ۸۸,فشارمم نرمال بود 

چیکار کنم به دکترم زنگ بزنم ؟

@rayan111

سلام نگران نباشید  اگر مشکل خاصی ندارید  می توانید اوایل ماه آینده به پزشک مراجعه نمایید  موفق باشید 

سلام من هفته ۲۷ هستم

یبوست شدید دارم، با تغذیه خوب نمیشم.ببخشیدبعضی وقتا مجبورم انقدر محکم زور میزنم احساس میکنم الان جنین میاد😣 چیکار کنم؟

@eli_zn

سلام اصلاح رژیم غذایی و کاهش مصرف بعضی از داروها در درمان یبوست موثر است رژیم غذایی صبح ناشتا و شب قبل از خواب برای درمان یبوست موثر است یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان آب جوش که شیرین شده صبح ناشتا و شب قبل از خواب برای درمان یبوست موثر است روغن زیتون بدون بو به همراه سالاد و سبزیجات تازه مصرف میوه در وعده صبحانه به جز موز و سیب و انجیر خیسانده شده در آب جوش شب قبل از خواب و صبح ناشتا میل شود موفق باشید  

بالاخره کندر بخوریم یا نخوریم ؟!😐

@toranj61

مصرف زیاد و طولانی مدت کندر توصیه نمی شود موفق باشید 

با سلام. من هفته ۲۷ بارداری هستم. دو روز  پیش به طور ناگهانی مایع زیادی از من خارج شد و دو ساعت بعد هم تکرار شد. من به پزشکم مراجعه کردم و ایشون سونو انجام دادن و گفتن مایع دور جنین و دهانه رحم در وضعیت خوبیه و جای نگرانی نیست. اما مشکل اینجاست که این اتفاق امروز هم دوبار افتاد و مایع زیادی از من خارج شد. خواستم ببینم علتش چیه به نظر شما و لازمه برم و تست آمینوشرب انجام بدم؟  ممنون از پاسخگویی شما

@yalda68

سلام نگران نباشید ترشحات واژن در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی افزایش می یابد و این مسئله طبیعی است موفق باشید 

سلام من امروز بیست و چهار هفته مشکلم اینه که از صبح سردرد خیلی بدی هر یک ساعت طرف چپ سرم میگیره تا سه چهار ثانیه زود خوب میشه 

میگرنم دارم ولی تا حالا نگرفته

@setayesh_o

سلام اگر فشار خون شما نرمال است جای نگرانی وجود ندارد بهتر است تغذیه مقوی ومغذی داشته باشید و از استرس و اضطراب به دور باشید موفق باشید  

@سمیرا_امیدوار

با سلام من فردا میشم هفته ۲۷ بارداری امروز لگد های جنینم یکم خفیف و پایینتر بنظر میرسه این طبیعیه؟

 چون همیشه در سمت راستم و لگدش خیلی نمایان میشد ولی امروز یه مدل دیگه شده 

سلام من در هفته 27 بارداری هستم(26 هفته و یک روز).وزن بچم 808 گرم بود در سونو و سونولوژیست گفت 25 هفته و 4روزمه.همه چی جنین رو چک کرد و گفت سالمه.چرا نی نی م چند روز رشدش عقب تره پس؟

@سیستمدار

سلام سن بارداری از روی اولین روز آخرین قاعدگی و سونوگرافی انجام شده در سه ماهه اول بارداری و اندازه رحم از روی شکم اندازه گیری می شود و یک هفته اختلاف بین سونو و تاریخ قاعدگی طبیعی است موفق باشید