2709
هفته دوم بارداری
نوشته : 1397/08/22 20
عجله نکنید! شما هنوز هم باردار محسوب نمی‌شوید. بارداری شما یک تقویم 40 تا 42 هفته‌ای است که تازه از هفته چهارم و پنجم قرار است پی به آن ببرید. در اصل شما در پایان هفته دوم و اوایل هفته سوم بسته به زمان تخمک‌گذاری، باردار می‌شوید. تخمک‌گذاری دوره باروری بدن شما را نشان می‌دهد. اگر فکر می‌کنید دو هفته پیش رابطه جنسی داشته‌اید، بنابراین احتمالا شما هفته چهارم بارداری یا حتی پنجم هستید. تقریبا روز بعد از تخمک گذاری سلول تخم بارور شده و شروع به تولید هورمونی به نام گنادوتروپین انسانی یا HCG می‌کند که با انجام آزمایش خون یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی مشخص شده و شما می‌توانید پی به بارداری‌تان ببرید.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

هنوز خبری از جنین نیست چون لقاح انجام نشده. این هفته شما در زمان باروری قرار دارید و با دانستن زمان درست تخمک گذاری می‌توانید شانس بارداری و لقاح به موقع را بالا ببرید. در عرض 40 هفته دیگر جنین همین‌طور بزرگ و بزرگتر می‌شود.

قد جنین: 0 سانتی‌متر
وزن جنین: 0 کیلوگرم
 
 

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری بیشتر مربوط به علائمی است که هنگام تخمک‌گذاری بروز می‌کند.
  • درد زیر شکم: بسیاری از خانم‌ها هنگام تخمک گذاری دچار دردهایی در یک طرف یا هر دوطرف زیر شکم میشوند.
  • دمای پایه بدن: دمای بدن هنگام تخمک گذاری تغییر خواهد کرد. دو سه روز قبل از بارداری دمای بدن بالا می‌رود. برای تعیین زمان تغییر دمای بدن باید روزانه دمای بدن را بررسی کنید. بهتر است این کار را هر روز صبح انجام دهید. از آنجا که پیش از افزایش دما باید لقاح انجام شود باید چند ماه این کار را انجام دهید تا بتوانید به یک الگوی ثابت برسید.

علائم تخمک گذاری

چرخه تخمک گذاری تاریخ دقیق لقاح را مشخص میکند. تخمک گذاری معمولا بین روز 13 تا 20 از اولین روز دوره شما بسته به طول چرخه رخ میدهد. زمان تخمک گذاری یکی از تخمدانها تخمکی آزاد میکند که به لوله های فالوپ منتقل میشود. برای لقاح اسپرم نیز باید وارد لوله فالوپ شود و در زمان مناسب تخمک را ببیند. روشهای متعددی وجود دارد که میتوان زمان تخمک گذاری را با کمک آنها تعیین کرد. درست است که چرخه معمول قاعدگی 28 روز است اما بسیاری از زنان دوره های 28 روزه ندارند و برخی زودتر یا دیرتر قاعده میشوند. اما پیگیری چند ماهه به شما کمک میکند به یک الگوی درست برسید.

نکات مهم در زمان لقاح

زمانی که الگوی تخمک گذاریتان را به دست آورید باید در مورد زمان اوج باروری با همسرتان برنامه ریزی کنید. این زمان معمولا یک روز قبل از تخمک گذاری است و بنابراین اسپرم زمان برای وارد شدن به لوله فالوپ و بارور شدن با تخمک را دارد. داشتن رابطه جنسی منظم در این روزها شانس تماس اسپرم و تخمک را بالا میبرد. در زمان تخمک گذاری بافت واژن تغییر می‌کند و ترشحی شبیه سفیده تخم مرغ و شفاف خواهد داشت که نشان دهنده آمادگی تخمک گذاری است. بعد از تخمک گذاری ترشحات ابری و غلیظ شده و از بین می رود.

در هفته دوم بارداری چی بخوریم؟

  • مصرف اسید فولیک را ادامه دهید: همچنان به خوردن اسید فولیک ادامه دهید. این ویتامین در زمان اقدام به بارداری و همچنین در طول 9 ماه بارداری بسیار حیاتی است. بسیاری از سبزیهای برگ سبر نیز سرشار از اسید فولیک هستند.
  • هله هوله را فراموش کنید: بهتر است از قندهای تصفیه شده و آرد سفید استفاده نکنید. مصرف خوراکی‌هایی مانند انواع کوکی، دونات، کیک و شیرینی را کم کنید. چربی‌های اشباع مانند سالاد سیب زمینی سرخ شده نیز بهتر است در این دوران استفاده نشود. مصرف زیاد این قبیل چربی‌ها می‌تواند تهوع و استفراغ و ویار بارداری را افزایش دهد.
  • میوه و سبزی های رنگی استفاده کنید: از سبزی‌های برگ سبز، میوه‌های زرد رنگ مانند زردآلو و هویج، بلغور، جو دو سر و لبنیات کم چرب استفاده کنید.
  • صبحانه را حذف نکنید: به هیچ عنوان وعده صبحانه را از وعده های غذاییتان حذف نکنید. برای ناهار هم به آنچه میخورید توجه کنید. یادتان باشد قرار نیست شما به جای دو نفر غذا بخورید و این باور اشتباه است.
  • عادت تغذیه ای مناسب ایجاد کنید: اگر اختلالی مانند اختلال خوردن یا بولمیا دارید پیش از بارداری حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید.

علائم مهم هفته دوم بارداری

اگر چرخه قاعدگی شما 28 روزه باشد روز تخمک‌گذاری شما احتمالا روز 14 خواهد بود. علاوه بر تست بارداری برخی علائم اولیه ممکن است در هفته دوم بارداری توجه شما را جلب کند که از جمله آنها می‌توان به حساسیت خلق و خو، سینه‌های حساس و متورم، تهوع و استفراغ، افزایش ادرار و خستگی اشاره کرد.
  • ترشح رحم: ترشح رحم شبیه سفیده تخم مرغ خواهد بود. درست است که شاید به نظر کمی ناخوشایند بیاید اما درست است. ترشح رحم شما در زمان تخمک‌گذاری رقیق، شفاف و مانند سفیده تخم مرغ خواهد شد.
  • حساسیت سینه‌ها: تغییرات هورمون در ارتباط با تخمک‌گذاری باعث میشود سینه‌ها کمی درد داشته باشند.
  • لکه بینی: ممکن است در زمان تخمک گذاری لکه قرمز یا قهوه‌ای در لباس زیرتان مشاهده کنید. این اتفاق زمانی می‌افتد که فولیکول در اطراف تخمک تجزیه می‌شود. اگر چیزی بیش از لکه بینی باشد بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  • افزایش میل جنسی: احتمالا میدانید که زمان تخمک گذاری است و این به طور طبیعی باعث می‌شود میل به رابطه جنسی بیشتر شود.
  • تغییرات گردن رحم: گردن رحم در زمان تخمک‌گذاری بلندتر، نرمتر و بازتر می‌شود اما این علامتی نیست که شما متوجه آن شوید.

سونوگرافی هفته دوم بارداری

هیچ سونوگرافی نتوانسته جنین دو هفته‌ای را نشان دهد زیرا اساسا جنینی در هفته دوم وجود ندارد. در اصل پزشک شما این دو هفته را فقط به این دلیل نیاز دارد که بتواند تاریخ زایمان دقیق شما را محاسبه کند. اگر بتوانید درون شکم باردار دو هفته‌ا‌ی‌تان را در زمان تخمک‌گذاری ببینید چیزی شبیه این است که تخمدان شما تخمک را داخل لوله فالوپ آزاده کرده و 12 تا 24 ساعت زمان برای باروری دارد. اگر لقاح انجام شود، تخم تشکیل می‌شود.

لیست کارهای مهم در هفته دوم بارداری

  • از تست تخمک‌گذاری استفاده کنید.
  • دنبال علامت‌های تخمک‌گذاری باشید.
  • میزان مصرف کافئین‌تان را کاهش دهید.
  • هرچه به دوره باروری نزدیکی می‌شوید یک روز درمیان رابطه جنسی داشته باشید.
  • ویتامین‌ها و مکمل‌ها را همراه با اسید فولیک روزانه مصرف کنید.
  • اگر ورزش می‌کنید آن را متوقف نکنید.
  • از تکنیک‌های آرام‌بخشی برای کاهش استرس استفاده کنید.

پدران در هفته دوم 

برخی مردان احساس می‌کنند در بارداری به صورت بالقوه نقشی ندارند در حالی که سلامت پدر و سبک زندگی او می‌تواند آینده جنین را تحت تاثیر قرار دهد. شاید نیاز باشد پدر تغذیه خود را ارزیابی کرده و در صورت مصرف دارو یا داشتن عاداتی مانند استعمال دخانیات آنها را ترک کند. مردان نیز باید از ویتامین‌ها و دیگر انواع مکمل‌ها مصرف کنند و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند تا لقاح موفقی اتفاق بیفتد.


با همکاری:
دکتر نازنین صفایی، متخصص زنان و زایمان
زهرا علوی، مشاور مامایی و زنان

ارسال نظر شما

login captcha

جالب بود

سلام من تازه اقدام به بارداری کردم هنوز عقب ننداختم پریودیمو اما واژنم خیلی خشک خارش شدید دارم ممکنه بخاطر بارداری باشه 

@2128sa

سلام خارش  خیر ربطی به بارداری ندارد احتمال عفونت وجود دارد که باید بررسی شود  موفق باشید 

سلام من طول سیکل ماهانه‌ام ۳۰ روزه میباشد که بلندترین طول سیکلم که ماه آخر پریودی هست ۳۷ روزه بود که ۶ روز تاخیر داشتم و پریود شدم. من ۲۸ دی پریود شدم و ۱۷ و ۱۸ پریودم علائم تخمک گذاری داشتم .البته بعداز پاکی یک شب درمیان اقدام داشتم. من متاسفانه در ۲۲ پریودم از طریق سونو متوجه شدم که سنگ کلیه دارم و همزمان سونوی رحم و تخمدان هم انجام داد برام. اما همه چی در رحم و تخمدان طبیعی بود و خبری از بارداری نبود، سوالم اینه آیا اگه باردار شده باشم در ۲۲ پریودم از طریق سونو نشون داده میشد یا اینکه هنوز زوده و امیدی هست؟؟ 

@رب_لاتذرنی

سلام خیر در آن زمان بارداری در سونوگرافی مشخص نمی شود اول باید آزمایش بارداری و یا تست بارداری انجام بدهید موفق باشید. 

خانم دکتر امروزم خیلی زیر دلم درد میکنه  

سلام خانم دکتر خسته نباشید..من ۱۰ روزه پریود نشدم ..ترشح خیلی داشتم کمردردوسردرد ‌‌.سرگیجه ..بیبی چک ندادم گفتم شاید زوده..ولی امروز تو لباس زیرم لکه دیدم ب نظرتون پریود شدم  یا باردارم..



@12zahra

سلام بهتر است از تست بی بی چک استفاده کنید تا وضعیت شما مشخص شود موفق باشید 

سلام وقت بخیر،اینجانوشته اگه دوهفته قبل اگه رابطه داشتین الان احتمالا در هفته چهارم هستین... یعنی ممکنه درحالی که پریودهستی باردارهم باشی؟!

@زهرا۱۳۷۶

سلام دوست عزیز از اولین روز آخرین قاعدگی شما سن بارداریتان محاسبه می شود طبق فرمول ما ،۸ هفتگی وارد ماه دوم بارداری می شوید موفق باشید. 

سلام وقت بخیر، اینکه نوشته اگه ۲ هفته پیش رابطه داشتین، احتمال داره الان شمادرهفته ۴ یا حتی ۵ باشید زیادمتوجه نشدم یعنی چی؟!یعنی ممکنه درحالی که پریودمیشی باردارهم باشی؟من خیلی وقته که تواقدامم از۳روزقبل پریودرابطه داشتم و روز۷و۸هم بازرابطه داشتم،علائم بارداری دارم ولی خیلی اینجوری شدم و باردار نبودم الان از کجا میشه فهمیدکه باردارم یانه؟!توتست بارداری ازمایش خون سریعترجواب میده یابیبی چک؟

@زهرا۱۳۷۶

سلام دوست عزیز بهتر است صبر کنید تا زمان پریود شما فرا برسد اگر تاخیر در پریود خود داشتید آن وقت تست بارداری یا آزمایش خون انجام بدهید موفق باشید. 

سلام وقت بخیر

من دکتر رفتم سونو داخلی انجام داد فرستادم آزمایش اونجا بهم گفتن دو هفتست حامله ای

الان یعنی حاملم یا نه؟

@missizd

سلام دوست عزیز اگر جواب آزمایش مثبت بوده بله باردار هستید باید اول تست بارداری یا آزمایش خون انجام شود  بعد ۳ هفته دیگر سونوگرافی انجام بدهید موفق باشید. 

سلام وقت بخیر

من ۱۳ هر ماه پریود میشم و سیکل تخمک گذاریم توی ماه قبل نشون داد که ۲۰ شهریور تخمک گذاریمه، منتهی چون روز چهارشنبه بود و خوب نبود دوشنبه اقدام کردیم و پنجشنبه و جمعه.

تا پریودیم ۴ روز مونده و علائم پریودی کمابیش دارم و چند وقته زیر دلم گاهی درد میگیره و گاهی عادی هستش، چند درصد احتمال داره باردار شده باشم؟ و اگه پریود نشدم تا چند روز بعد میشه فهمید باردار هستم یا نه؟

@1374sarasa

سلام دوست عزیز با توجه به شرح حال شما احتمال بارداری وجود دارد باید صبر کنید اگر تاخیر در پریود خود داشتید آن وقت تست بارداری انجام بدهید تا وضعیت شما مشخص شود موفق باشید 

سلام.من روز ۱۵ قاعدگیم سونو شکمی دادم فولیکول بالغ داشتم همون شب نزدیکی داشتم الانم پریودم ۲۵روزست ۳روز از موعد گذشته علائم پریودی دارم بی بی چک نذاشتم به نظرتون باردارم؟

@09377472101

سلام باید از تست بارداری استفاده کنید تا وضعیت شما مشخص شود  موفق باشید.