2709
هفته بیست و نهم بارداری
نوشته : 1393/01/11 83

از آنجا که در هفته بیست و نهم بارداری فضا برای زندگی جنین کم شده، ضربه ها و سیخونکهای بیشتری را تجربه خواهید کرد. چون فرزندتان قویتر شده و با هیجان به تمام تحریکها پاسخ میدهد، حرکات، صداها، نور و آن شیرینی که نیم ساعت پیش خوردید. الان فرصت خوبی برای شمارش لگدهای کوچولویتان است. علاوه بر این بهتر است از برخی دیگر اتفاقات هفته بیست و نهم بارداری مطلع شوید.

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری 

وزن جنین در هفته 29 بارداری حدود 1100 گرم و اندازه او کمی بیشتر از 38 سانتی‌متر است، درست شبیه کدو تنبل باریک. ماهیچه‌ها و ریه او به رشد خود ادامه می‌دهند و سر او بزرگ‌تر می‌شود تا با مغز در حال رشد او (که در حال ساختن میلیاردها سلول عصبی است) هماهنگ شود.
با این سرعت بالای رشد نباید تعجب کرد که نیازهای غذایی کودک شما در این سه‌ماهه به حداکثر مقدار خود می‌رسند. برای اینکه نیازهای غذایی خود و کودکتان را به‌خوبی تامین کنید، به مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین C، اسیدفولیک، آهن و کلسیم نیاز دارید.
اسکلت جنین 29 هفته‌ای، در حال محکم شدن است و به همین دلیل بدن او هرروز به حدود 200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد.
شنوایی جنین در هفته بیست و نهم بارداری به قدری کامل شده که با شنیدن صداهای بلند از جا میپرد. او به زودی میتواند سرش را به طرف صدا برگرداند تا آن را بهتر بشنود.
ذخیره چربی در زیر پوست صورتی رنگ و دوست داشتنی او شروع شده و چاله هایی روی زانو و آرنجش مشاهده میشود. اگر دختر باشد وزنش هنگام تولد از نوزاد پسر معمولی کمتر خواهد بود. اگر دو یا سومین بارداری خود را سپری میکنید میتوانید انتظار داشته باشید این بار کودک نسبت به دفعات قبل سنگین تر باشد.
ممکن است جنین در هفته بیست و نهم بارداری سرش به طرف زانوهایش خم شده باشد. همچنین او حالا به قدری بزرگ شده که ضربه هایش را بیشتر احساس میکنید. میتوانید با همسرتان بازی «حدس بزن اینجا کجاست» را انجام دهید و برای مثال محل زانو و پاشنه او را از یکدیگر تمیز دهید.

قد:. 38.6 سانتی متر
وزن: 1153 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، شما باید بتوانید حرکات جنین خود را به‌خوبی حس کنید. به ضرباتی که جنینتان با آرنج یا پایش می‌زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیتش کم شده است به پزشک خود خبر دهید. پزشک ممکن است از شما بخواهد تا تعداد حرکات جنین یا ضرباتی را که به بدن شما وارد می‌کند بشمارید، تا مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد. ممکن است به برخی از عارضه‌های قدیمی، مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون که در دوران حاملگی ترشح می‌شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می‌کند که شامل عضلات معده و روده نیز می‌شود. شل شدن عضلات به‌اضافه ازدحامی که در شکم شماست سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد، به خصوص بعد از صرف یک وعده‌غذای سنگین ممکن است در معده و روده شما گاز یا نفخ تولید کند.

علائم مهم هفته بیست و نهم بارداری

تعداد کمی از خانم‌های حامله از هفته بیست‌ونه بارداری به بعد ممکن است به عارضه "افت فشارخون خوابیده" مبتلا شوند. این حالت ناشی ازکاهش فشارخون است و هنگامی‌که این خانم‌ها به پشت دراز می‌کشند ضربان قلب و فشارخون آن‌ها تغییر می‌کند حتی ممکن است به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت سرگیجه آن‌ها از بین می‌رود.
همچنین ممکن است هنگامی‌که به‌سرعت تغییر وضعیت می‌دهید دچار سرگیجه شوید. برای اجتناب از این عارضه هنگامی‌که می‌خواهید از حالت درازکش به حالت نشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این کار را به‌آرامی انجام دهید.
حمل جنین همراه با افزایش وزن خودتان و راه رفتنهای شبانه برای خواباندن بچه باعث میشود در طول روز بیش از پیش احساس خستگی کنید. با حفظ حداکثر آرامش خود در شب و استراحت بیشتر در طول روز به مبارزه با خستگی روزانه بروید و به ویژه اگر بیرون از خانه کار میکنید از سلامت خود و جنین محافظت کنید.

ویدیو هفته بیست و ششم تا سی ام بارداری 

 


در هفته بیست و نهم بارداری چی بخوریم؟ 

انقباض ناگهانی عضلات پا که معمولا در شب اتفاق می‌افتد می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم باشد. در برنامه تغذیه در هفته 29 بارداری برای خود حتما دریافت کلسیم را در نظر بگیرید.
در مراحل پیشرفته‌تر نیز کاهش کلسیم بدن می‌تواند موجب به هم خوردن سیستم انعقاد طبیعی خون و خونریزی زیاد به علت زخم یا ضربه شود.
حتی در صورت مصرف کافی شیر و لبنیات نیز نمی‌توان اطمینان داشت که کلسیم کافی به بدن رسیده است زیرا باید ویتامین D کافی نیز در بدن وجود داشته باشد تا موجب افزایش جذب کلسیم شود.
اگر روزانه به مدت 10 دقیقه پوست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید می‌توانید مطمئن باشید که ویتامین D به مقدار کافی به بدنتان رسیده است.
البته اشعه آفتابی که برای ساخت ویتامین D در بدن موردنیاز است می‌تواند از روی لباس با رنگ روشن نیز با درجات کمتر جذب شود و تولید ویتامین D نماید.

سونوگرافی هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری استخوانهای جنین سختتر شده و عضلاتش تقویت میشود در حقیقت شما از لگد زدن و تکانهای محکمش متوجه میشود که هر هفته قویتر می‌شود. استخوانها در سونوگرافی هفته بیست و نهم مشخص میشود هرچند شما نتوانید آنها را به وضوح ببینید. جنین در این هفته حرکات تنفسی خود را تمرین میکند هرچند رگهای او هنوز هم نیاز به زمان بیشتری برای رشد دارند.

لیست کارهای مهم در هفته 29 بارداری

  • اگر دلتان میخواهد یک جشن سیسمونی ترتیب دهید.
  • غذاهای با فیبر بالا را به رژیم غذایی روزانه تان بیفزایید تا مانع از یبوست و هموروئید شوید.
  • متاسفانه در این سه ماهه، بیشتر از قبل در معرض عفونت مجرای ادراری هستید، پس اگر هنگام دفع ادرار سوزش دارید، در اولین فرصت ممکن با پزشکتان صحبت کنید.

در هفته‌های اول پس از زایمان خرید کردن برای شما غیرممکن خواهد بود. موارد زیر ازجمله چیزهایی هستند که در آن زمان به‌شدت به آن‌ها نیاز خواهید داشت. پس همین حالا آن‌ها را تهیه کنید.

  • پوشک بچه: یک نوزاد به‌طور متوسط به 12 پوشک در روز نیاز دارد.
  • لوازم بهداشتی بچه از قبیل ناخن‌گیر بچه، تب‌گیر (ترجیحا از نوعی که هم استفاده از آن راحت باشد و هم قابل‌اعتماد) سرنگ حبابی و یک پستانک.
  • شوینده‌های لباس مخصوص کودکان
  • نوار بهداشتی برای خودتان (شما تا چند هفته پس از تولد خونریزی خواهید داشت).
  • دستمال‌کاغذی، دستمال حوله‌ای و ظرف یک‌بارمصرف برای اینکه بتوانید بعد از صرف غذا به‌سرعت همه‌جا را تمیز کنید.


جنینی که سر و ته قرار می‌گیرد

ممکن است در یکی از معاینات پیش از زایمان پزشکتان به شما بگوید کودک شما در وضعیت بریج قرار گرفته یعنی سر او به جای آنکه پایین رم باشد در قسمت بالای رحم و پاهایش در قسمت پایین رحم قرار گرفته است. البته این موضوع نباید باعث نگرانی شما شود. بسیاری از کودکان تا قبل از هفته سی و ششم چند بار پشتک میزنند و سر و ته میشوند. بنابراین موقعیت جنین تا قبل از زمان زایمان در حالت عادی قرار خواهد گرفت. چنانچه موقعیت او تا هفته سی و هفتم تغییر نکرد، با پزشک خود درباره راه حلهای موجود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد ورزشهای خاصی را برای تغییر موقعیت جنین انجام دهید.

بواسیر در هفته بیست و نهم بارداری

بواسیر مشکل دیگری است که می‌توانید آن را ناشی از رشد رحم (و همچنین یبوست) بدانید. بواسیر که به رگ‌های خونی متورم در ناحیه مقعدی گفته می‌شود در دوران حاملگی بسیار شایع است و معمولا پس از زایمان به‌سرعت از بین می‌رود.
اگر این عارضه همراه با خارش یا درد باشد، می‌توانید در یک لگن یا وان کوچک از آب گرم (که کفل‌ها و مقعد را بپوشاند) بنشینید و یا از کیسه آب گرم یا کمپرس سرد در محل عارضه استفاده کنید.
همچنین از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. از مصرف هرگونه مواد دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کنید و هرگونه خونریزی مقعدی را سریعا به او اطلاع دهید.
برای جلوگیری از بروز یبوست از غذاهای فیبردار استفاده کنید، مقادیر زیاد آب بنوشید و یک تمرین ورزشی منظم داشته باشید.

تعادل خود را حفظ کنید

تعادل داشتن یکی از مشکلاتی است که باید انتظار آن را داشته باشید. رحم شما اکنون به قدری بزرگ شده است که نمیتوانید انگشتان پاهای خود را به خوبی ببینید. بنابراین وقتی بلند می‌شوید و می ایستید نمیتوانید خرده ریزهای روی فرش را به خوبی ببینید.
حاملگی همچنین باعث تغییر گرانیگاه شما میشود. پیش از حاملگی وزن شما در کل جامد و استوانه ای و بالای پاهایتان بود اما حالا مقدار به نسبت قابل توجهی از آن رو به روی شماست. این تغییر گرانیگاه باعث به هم خوردن تعادل شما میشود. و این عدم تعادل با افزایش حجم شکم بیشتر میشود. به علاوه ترشح هورمونها نیز باعث سنگینتر شدن دستها پاها و کف پاها میشود و از طرف دیگر رباطها نیز کشیده و نرم میشوند تا شما را برای به دنیا آوردن کودک آماده کنند. این فرایند ممکن است باعث احساس سوزش و خارش در انگشتان و از سوی دیگر افزایش مایعات بدن نیز منجر به متورم شدن دستها و مچ ها میشود. اما این مشکل تنها به دوره حامگلی محدود میشود و پس از تولد کودک برطرف خواهد شد.

غلبه بر ترس زایمان

تولد رویدادی فراتر از یک فرایند بیولوژیکی طبیعی و در اصل امری عاشقانه و خلاقانه است که در طی این نقل و انتقال عمیق روح جدیدی به عرصه زندگی وارد میشود. حتی اگر در گذشته هم زایمان کرده اید کمی ترس و نگرانی بسیار طبیعی است.
بیش از 10 درصد خانمها قبل از زایمان دچار خیالات منفی و ترسهای شدید نسبت به درد و زایمان می‌شوند. چنانچه جز این دسته هستید باید انتظار تنشها و اضطرابهای زیادی را داشته باشید که نشانه هایی مانند تپش قلب، سرگیجه کوتاه شدن نفسها و هجوم کابوسها را به دنبال خواهد داشت
البته وجود اندکی استرس برایتان مفید است زیرا باعث ترشح اندورفین به جریان خون و افزایش هوشیاری شما در مواجهه با چالشها میشود. اما وقتی بیش از حد وحشت زده شده باشید ماهیچه ها منقبض و هورمونهای استرس به داخل جریان خون سرازیر میشوند و ضربان قلب نیز افزایش می یابد.
بهترین راه برای این که بتوانید از عهده به دنیا آوردن کودک برآیید این است که یاد بگیرید از آن نترسید بله برخی از زایمانها با ناراحتی ها یا حتی جراحتهایی همراه است اما راههای متعددی نیز برای مدیریت درد و برطرف کردن آن وجود دارد که شما نیز مانند همه خانمهای باردار دیگر میتوانید از آن بهره ببرید.

وضعیت بریج جنین در هفته بیست و نهم بارداری

شاید در یکی از جلسات معاینه پزشکتان به شما بگوید که جنین شما در وضعیت بریج قرار دارد. بریج به این معناست که جنین کاملا صاف نشسته است و پاهایش را در قسمت تحتانی رحم جمع کرده است و در عوض سر به‌جای آنکه به‌طور طبیعی رو به پایین باشد، رو به بالاست.

اجازه ندهید که این موضوع باعث ناراحتی شما شود. خیلی از جنین‌ها تا قبل از زمان زایمان و هفته سی و ششم در شکم می‌چرخند و رو به بالا پشتک و وارو می‌زنند.
اگر در حال حاضر جنین در وضعیت بریج قرار دارد شما می‌توانید این وضعیت را در شکم خود احساس کنید، البته این وضعیت با سونوگرافی بهتر مشخص می‌شود.
اگر جنین در وضعیت بریج قرار دارد، بهترین کار این است که منتظر باشید و ببینید که آیا جنین به‌موقع می‌چرخد یا نه. اگر جنین تا قبل از هفته سی و هفتم نچرخید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. شما به ورزش‌ها و ماساژهای خاصی احتیاج دارید تا جنین را جابه‌جا کند و چرخانده شود. زیرا در وضعیت بریج احتمال آسیب به جنینتان بیشتر است، خصوصا اگر زایمان زودرس داشته باشید.

بخارپز کردن غذا در هفته بیست و نهم بارداری 
  • از سرخ کردن غذاها بپرهیزید و تا حد امکان آن‌ها را به شکل بخارپز و کبابی استفاده کنید زیرا تفت دادن غذاها علاوه بر از بین بردن مواد غذایی مفید موجب بالا رفتن میزان چربی خون نیز می‌شود.
  • از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل ساخارین که در بسیاری از قنادی‌ها و در طبخ شیرینی مورداستفاده قرار می‌گیرند عوارض فراوانی دارند و مصرف آن‌ها در دوران بارداری ممکن است به سرطان نوزاد در آینده منجر شود.
  • مواد غذایی حاوی افزودنی‌های غیرمجاز مثل بعضی مواد رنگی یا طعم‌دهنده‌های مصنوعی علاوه‌بر داشتن عوارض برای شما ممکن است برای جنین در حال تکامل نیز مضر باشد، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از این مواد غذایی استفاده نکنید.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و نهم بارداری

از ماه هفتم به بعد پس از نماز صبح سوره "انعام" را بر بادام بخوانید و آن را بخورید، این کار را تا 40 روز ادامه دهید.
خواندن اذان و اقامه و نماز شب را فراموش نکنید. بیست‌ونه هفتگی بارداری یعنی ماه هفتم ماه اعصاب است زیرا در این ماه مراکز عصبی مختلفی رشد می‌کنند و اتصال‌های عصبی پیچیده‌تری به وجود می‌آیند.
خوردن انار را فراموش نکنید چون میل کردن انار در روزهای جمعه و قبل از صبحانه بسیار توصیه‌شده است و نقل است که هر کس یک عدد انار بخورد دل او را نورانی کند و وسوسه‌های شیطان را تا 40 روز دور می‌کند.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام

من هفته ۲۹ بارداری رو دارم تموم میکنم

دکترم بهم گفت برم دکتر داخلی برای قندم 

و حتی فشارمم بعضی وقتا بالا میره

با اینکه در طول روز ۶ تا قرص جداگونه میخورم(آهن،امگا۳،کلسیم،ویتامین۳ d،مولتی ویتامین مینیرال،pregnazon،متیل دوپا)

بنظرتون برم بهتره یا نه

حتی بعضی وقتا هم زیر شکمم هنگام ادرار میسوزه و زیاد دستشویی هم میرم

چون احتمال زیاد اونم قرص میده

برای بچه عوارض نداره؟!

سلام من درهفته بیست ونه بارداری هستم  از سه هفته پیش انقباض زیرشکم دارم همچنین ناحیه واژن درد فراوان دارم بطوری که توان پاشدن یا راه رفتن درلحظه اول را ندارم ولی دراز میکشم هیچ کدام انهاراحس نمیکنم انگاری که هیچ دردی نبوده درطول روز دردکمی شبیه دردخفیف پریود در زیرشکمم حس میکنم که الان کمترشده کمکم کنیدبمن بگید چکارکنم ایابروم سنو؟

@123amir

سلام با توجه به سن بارداری شما  اگر گهگاهی درد دارید طبیعی است و باید استراحت بیشتری داشته باشید ولی اگر دائم درد و انقباض دارید باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود موفق باشید 

سلام. من در هفته ۲۹ بارداری هستم و قند ناشتام ۱۰۹ بوده . چی بخورم که قندم پایین بیاد؟

@bahar1993

سلام باید تست تحمل گلوکز حتما انجام بدهید تا نظر قطعی داده شود برای انجام قند خون ناشتا باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت حتما ناشتا باشید تا جواب آن درست باشد موفق باشید 

سلام.من هفته ۲۹ هستم. بخاطر خلط زیاد و سرفه های زیاد رفتم دکتر که به من شربت دیفن و قرص ازیترومایسین و قرص مترو نیدازول دادن. مترونیدازول دوعدد صبح دوعدد شب. سوالم اینه من دوقرص مترو  رو همزمان صبح در یه ساعت مشخص بخورم و شب هم دوتا همزمان؟مشکلی پیش نمیاد؟؟اخه سرچ کردم نوشته بودنباید ۲دوز همزمان مصرف بشه

نتونستم از پزشکم سوال کنم.لطفا جواب بدین.

@لیانا99

سلام دوست عزیز بهتر است از قرص مترونیدازول استفاده نکنید از مایعات گرم مانند نشاسته عسل ،شربت عسل و به دانه با عسل به دفعات زیاد استفاده کنید پرهیز غذایی داشته باشید از بخور استفاده کنید مصرف مرکبات را افزایش داده و مصرف آزیترومایسین و شربت دیفن هیدرامین به درمان بیماری  شما کمک می کند موفق باشید. 

سلام 

من 29 هفتمه اما حرکتای بچم خیلی کمه جفتم قدامیه و حالت بریچ داشت تو آخرین سونو وقتیم میرم صدا قلبشو بشنوم خوبه و تا دوروز بعدش حرکتاش خوبه اماباز کم میشه الان پنج روز از دفعه قبلی که قلبشو گوش دادم میگذره باز احساس میکنم کم شده این خطرناکه چیکار کنم اینقدر استرس نداشته باشم بابت این موضوع

@mroshana

سلام دوست عزیز باید حرکات جنین خود را بعد از صرف غذا در یک ساعت اول چک کنید باید ۴ تا ۵ حرکت احساس کنید در یک ساعت اول موفق باشید. 

سلام

اول ممنون بابت مطالب قشنگتون

من هفته 29 بارداری هستم و از حدود 2هفته پیش هی کل شکمم سفت میشه گاهی هم فقط خود بچه. دکتر بهم پرژسترون داده اما بهتر نشدم. البته بگم که واقعا خیلی اذیت نمیشم ولی بیشتر نگرانم و میخوام بدونم جای نگرانی داره چون خوندم نشانه های زایمان زودرس است . آیا جای نگرانی داره و چیکار کنم؟

ممنون

@yasaman7

سلام دوست عزیز با توجه به سن بارداری شما این مسئله طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد موفق باشید 


سلام

من اوایل هفته ۲۹ بارداریم

دیروز رفتم برا سونو انومالی مرحله ۲

همه چی خوب بود ولی اب دور جنین ۱۰۰mm بود

دکتر گفت از حد نرمال پایین نیست ولی ایده آل هم‌نیست...

گفت مایعات بخورم...

‌استرس دارم...الان چیکا‌ر کنم؟ با آب خوردن حل میشه؟

@mamilaya

سلام نگران نباشید بله با مصرف مایعات و میوه مشکلی به وجود نمی آید موفق باشید. 

سلام خسته نباشید ببخشید من هفته۲۹ بارداری هستم بچه اولمه خیلی استرس دارم دکتر هم که میرم استرسم بیشتر میشه از اتاق عمل هم خیلی ترس دارم از بس اطرافیان بهم میگن درد داره لطفا کمکم کنید چگونه از ترس و استرسم کم کنم؟

@هدیم

سلام دوست عزیز بهتر است از کسانی که به شما استرس و اضطراب  وارد می کنند دوری کنید و با این افراد مشورت نکنید با استفاده از مسکن دردهای پس از اتاق عمل کاهش می یابد بهتر است به خداوند توکل نمایید تا آرامش بیشتری داشته باشید 

@سمیرا_امیدوار

ممنون عزیزم

با سلام من هفته ٢٩ بارداريم و دارم سپری ميكنم ، هفته ی پيش رفتم دكتر برام قرص آ اس آ تجويز كردند، من اطلاعی نداشتم اين قرص چه قرصی هست، بعد كه سرچ كردم ديدم مثل اينكه خيلی ضرر داره مخصوصا مصرفش در سه ماهه اخر بارداری، بعد از سرچ ديگ مصرف نكردم قرص رو الان هم از مصرفش ميترسم هم از اينكه مصرفش نكنم ميترسم، اينم بگم كه من مشكلی ندارم كه قرص و نوشتن، فقط آهن بدنم یک مقدار خيلی كم كمتر از حد نرماله 

ممنونم اگر راهنماييم كنيد 

@roniaporeza

سلام دوست عزیز اگر غلظت خون ندارید خیر نیازی به مصرف این قرص نیست زیرا عوارض دارد موفق باشید 

باسلام در هفته ۲۹ بارداری هستم از دیروز حرکات جنینم خیلی کم شده امروز هم از صبح که بیدار شدم اصلا حرکت نداره با وجود اینکه ی لیوان چای نبات خوردم لطفا بهم بگین چکار کنم خیلی ناراحتم و استرس دارم

@aa_mm

سلام دوست عزیز بعد از صرف غذا به پهلوی چپ دراز بکشید در یک ساعت حداقل ۴ حرکت باید احساس کنید در غیر این صورت باید پیگیری کنید موفق باشید.