2109
هفته سی و چهارم بارداری
نوشته : 1393/01/11 95

در هفته سی و چهارم بارداری تا زمان زایمان احتمالا خواب راحت از مادر باردار دور خواهد شد چون شکم بزرگ شده و فشار زیادی به مثانه وارد می‌کند و همین موضوع نیاز به دستشویی را بیشتر و بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی حتی ممکن است فراموشکاری هم سراغ مادر باردار بیاید. با هم دیگر تغییرات هفته سی و چهارم را مرور می‌کنیم.

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

وزن جنین در هفته 34 بارداری به 2146 گرم رسیده است و اندازه بدن او هم حدود 45 سانتی‌متر شده است. حالا بیشترین وزنی که به کودک اضافه میشود از طریق ذخیره چربی است که او را در برابر سرمای محیط بیرون هم عایق میکند. اگر به‌عکس جنین در هفته سی و چهارم نگاه کنید خواهید دید بدن جنین شما حالت گردتری به خود گرفته است. سیستم عصبی مرکزی او در حال تکمیل شدن است و اکنون ریه‌های او کاملا رشد کرده‌اند.
اگر از احتمال بروز زایمان در هفته 34 بارداری نگران هستید، باید بدانید که تقریبا 99 درصد جنینهایی که به این مرحله از رشد می‌رسند در خارج از رحم نیز قادر به ادامه حیات خواهند بود و بسیاری از آن‌ها به عوارض درازمدت ناشی از زایمان زودرس مبتلا نخواهند شد.
مغز جنین حالا و در این زمان به قدری تکامل یافته که میتواند ببیند، بشنود، یاد بگیرد و به خاطر آورد. او حالا دارای شخصیت ویژه ای است و به زودی میتوانید از دیدن چهره او لذت ببرید.
اگر جنین پسر باشد باید بدانید که در هفته سی و چهار بارداری بیضه هایش از شکمش به سمت کیسه بیضه هایش به پایین راه می یابند. بعضی پسربچه ها با بیضه های پایین نیامده به دنیا می آیند ولی معمولا تا قبل از تولد یک سالگی این جابه جایی انجام میشود.

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری

قد: 45 سانتی متر
وزن: 2146 گرم


وضعیت مادر در هفته سی و چهارم بارداری

شما ممکن است اخیرا کمی احساس خستگی کنید که کاملا قابل‌درک است. از فعالیت خود بکاهید و برای روز زایمان انرژی ذخیره کنید.
اگر باید مدت‌زمان زیادی را روی پاهای خود بایستید از کمربند حاملگی استفاده کنید زیرا از شکم شما محافظت کرده و بخشی از وزن شما را در بقیه بدن پخش می‌کند.
اگر هم به مدت طولانی نشسته یا خوابیده‌اید، به‌سرعت از جای خود بلند نشوید زیرا ممکن است خون در پاهای شما جمع شده باشد که درنتیجه فشارخون شما (برای چند لحظه) افت می‌کند که درنتیجه ممکن است در هنگام بلند شدن احساس سرگیجه داشته باشید.
اکثر ماماها به خانم‌های حامله پیشنهاد می‌کنند که از ماساژ پرینه (ماساژ ناحیه بین واژن و مقعد) استفاده کنند تا از پارگی آن در هنگام زایمان پیشگیری شود.
اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است هرچند ممکن است این ماساژ برای برخی خانم‌ها چندان راحت نباشد و همچنین انجام این ماساژ لزوما مانع پاره شدن پرینه نمی‌شود. به‌هرحال در این مورد از پزشک خود بپرسید و روش انجام آن را فرابگیرید.
شما ممکن است برآمدگی‌ها یا تاول‌هایی را بر روی شکم خود مشاهده کنید که همراه بااحساس خارش باشد. بروز این تاول‌ها ممکن است تا کفل یا کشاله ران هم امتداد پیدا کند. این عارضه معمولا بی‌خطر بوده و بثورات و کهیرهای خارش‌دار دوران بارداری نامیده می‌شود. اما به‌هرحال در صورت مشاهده این موارد از پزشک خود بخواهید شما را معاینه کند تا از سلامت شما مطمئن شود. در ضمن اگر در تمام بدن خود احساس خارش‌دارید حتی اگر این خارش شدید نیست به پزشکتان اطلاع دهید.

علائم مهم هفته سی و چهارم بارداری

تهوع و استفراغ صبحگاهی در سه‌ماهه پایانی بارداری درنتیجه فشاری است که رحم به معده می‌آورد یا در اثر کاهش انقباضات معمول شکمی رخ می‌دهد. چاره کار خوردن بیسکوئیت یا کاهش حجم وعده‌های غذایی است.
درصورتی‌که این کارها جواب نداد، ممکن است که این دل‌آشوبگی ناشی از وجود مشکل گوارشی باشد که به‌هیچ‌وجه به جنین شما آسیب نمی‌رساند.
البته باید بدانید که مشکلات کبدی نادری وجود دارند که موجب بروز تهوع و استفراغ می‌شوند، اگر هیچ‌یک از راهکارها کاهش تهوع را به دنبال نداشت با پزشک خود مشورت کنید.
ورم به‌خصوص در اواخر دوران بارداری می‌تواند به‌صورت طبیعی ایجاد شود. اما اگر سریع و ناگهانی بوده و یا با سردرد و سرگیجه و دردشکمی توأم باشد باید به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید .
برای کاهش ورم طبیعی بهتر است برای استراحت در حالت خوابیده به پهلوی چپ دراز بکشید. به‌طور منظم ورزش کنید و پاها و بازوها را در سطحی بالاتر از قلب در دوره‌های کوتاه‌مدت در طول روز قرار دهید.
به میزان کافی کالری و پروتئین مصرف کنید و روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید و زیاد نمک نخورید.
از ایستادن و نشستن‌های طولانی خودداری کنید و کفش و جوراب‌های تنگ نپوشید و دست‌هایتان را در هنگام خوابیدن زیر بالش یا زیر سر قرار ندهید. از مصرف زیاد قند و چربی هم خودداری کنید.
 

ویدیو هفته سی و یکم تا سی و چهارم بارداری :
 
 

در هفته سی و چهارم بارداری چی بخوریم؟

جنین شما در هفته‌های پایانی بارداری در حال رشد روزافزون و سریع است. برای تغذیه در هفته 34 بارداری وجود 5 تا 6 وعده غذایی مقوی و کم‌حجم در طول روز بسیار مؤثرتر از 2 یا 3 وعده غذایی پرحجم در طول روز است. زیرا غذاهای سنگین و پرحجم موجب ترش و سوزش معده می‌شود.
اگر می‌پرسید «در هفته 34 بارداری چی بخوریم» بدانید میان وعده‌های مفید و انرژی‌زا برای شما باید شامل پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها باشند که در مواد مغذی مثل: جوجه‌کباب، به همراه نان سبوس‌دار، دوغ، میوه، پنیر و بیسکوئیت، حبوبات به همراه شیر، انواع معجون‌های مغزدار و کشمش، یک لیوان شیر به همراه تکه‌هایی از انواع میوه‌ها، تکه‌های سیب آغشته به کره بادام‌زمینی یا لوبیا، برنج و مواد نشاسته‌ای؛ به‌وفور یافت می‌شود.
بهترین حالت این است که در هفته سی و چهارم بارداری دچار اضافه وزن نشوید. اما اگر هم اکنون وزنتان بیش از مقداری باشد که خودتان یا پزشکتان انتظار دارید باید چه کنید؟ اگر چه اضافه وزن میتواند خطر ابتلا به دیابت حاملگی، بازگشت پاره ای مشکلات و انجام سزارین را در شما افزایش دهد، بسیاری از خانمها با وجود داشتن اضافه وزن بدون هیچ مشکلی زایمان میکنند و نوزادان سالمی به دنیا می آورند. اگر روند افزایش وزن شما همچنان ادامه دارد، لازم است نگاه دقیقی به دلایل ایجاد آن بیندازید. آیا به خودتان اجازه داده اید هرچه دوست دارید بخورید؟ آیا برنامه ورزشی را رها کرده اید؟ پس از مشخص کردن علت تلاش کنید تغییراتی ایجاد کنید.
در آخرین هفته های بارداری هرچه جنین بزرگ و بزرگتر میشود خوردن 5 تا 6 وعده کوچک در طول روز بهتر از خوردن سه وعده بزرگ و حجیم است زیرا حالت دوم باعث سوزش معده میشود. در مورد مصرف میان وعده برای افزایش انرژی هم غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشند. غذاهایی مانند یک تکه مرغ همراه با نان گندم کامل، ماست و میوه، پنیر و شیرینی، حبوبات و شیر، آجیل و کشمش، یک لیوان شیر و یک عدد میوه، همراه با کره بادام زمینی یا برنج و لوبیا.

سونوگرافی هفته سی و چهار بارداری

سونوگرافی در هفته سی و چهارم بارداری و سه ماهه سوم اغلب انجام نمیشود. با این حال در برخی شرایط انجام آن پیشنهاد میشود: اگر فرزند شما خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد، اگر پزشک به سر و ته بودن جنین شک کند، اگر پزشک نگران باشد جفت جنین به گردنه رحم بسیار نزدیک شده است یا اگر فرزندتان دچار ناهنجاری جنینی باشد و قبل از زایمان نیاز به بررسی داشته باشد. در سونوگرافی هفته سی و چهار بارداری دهان جنین باز است و ممکن است در حال خوردن مایع آمنیوتیک باشد یا آن را داخل ریه هایش ببرد که به رشد سیستم تنفسی او کمک میکند.

لیست کارهای مهم در هفته 34 بارداری 

  • با مرکز بیمه خود هماهنگ شوید که همه کارها برای زایمان شما طبق روال انجام شود.
  • مطمئن شوید تمام راههای تسکین دردهای زایمان را میدانید زیرا ممکن است وقتش که برسد نظرتان راجع به استفاده از روش زایمان عوض شود.
  • چشمهایتان ممکن است خشک تر و حساستر از قبل شوند پس عینک آفتابی و قطره چشم همیشه همراهتان باشد.

افتادن جنین

با نزدیک شدن به زمان موعود ممکن است تغییراتی در نحوه حمل کودک ایجاد شود و احساس کنید بچه به لگن خاصره شما نزدیکتر شده است. چنانچه هنوز این اتفاق نیفتاده است نگران نباشید. همه بچه ها قبل از شروع درد به طرف پایین حرکت نمیکنند به ویژه اگر این اولین بارداری شما باشد.

کاهش حرکات جنین در هفته سی و چهارم بارداری

با ادامه رشد جنین در هفته سی و چهارم بارداری ممکن است احساس کنید فعالیت و تحرک او کمتر شده است. حقیقت این است که اگر او سالم باشد باید درست به اندازه زمانی که کوچکتر بود تحرک داشته باشد. اما از آنجا که بزرگتر شده و تا حدودی تمام فضای رحم را اشغال کرده حرکتهای او کمتر احساس میشود. در واقع جنین فضای کمتری برای حرکت در اختیار دارد انگار که شما بخواهید در یک وان حمام شنا کنید.
اگر نگران کاهش حرکات و ضربه های کودک شده اید میتوانید آن را بشمارید. پس از خوردن یک وعده غذا یا میان وعده در مکان آرامی که حواستان پرت نشود بنشینید یا دراز بکشید و با در نظر گرفتن زمان تعداد حرکات، چرخشها، ضربه ها و حتی فشارهایی را که به ششهایتان وارد میکند بشمارید. میتوانید تعداد حرکات او را در یک ساعت حساب کنید یا محاسبه کنید چه مدت طول میکشد تا 10 بار حرکت کند. اگر حرکات زیادی را احساس نکردید زمان دیگری این کار را انجام دهید زیرا ممکن است جنین در خواب باشد. همانطور که گفته شد در نظر داشته باشید بسیار طبیعی است تعداد حرکتهای او کمتر از قبل شده باشد.

زیبایی در هفته سی و چهار بارداری

درست است که حالا و در هفته سی و چهار بارداری نمیتوانید لباس تنگ مشکی تان را تن کنید اما همچنان میتوانید زیبا به نظر برسید. با لباسهایتان شروع کنید آیا عادت کرده اید در تمام دوران حاملگی تنها از دو یا سه نوع لباس برای بیرون رفتن استفاده کنید؟ سعی کنید پیراهنی جدید تهیه کنید حتی اگر تنها چند هفته دیگر آن را بپوشید. هورمونهای حاملگی باعث میشود ناخنها سریعتر از حد معمول رشد کنند بنابراین میتوانید برای ناخن آرایی سراغ یک آرایشگاه بروید.
و اما پوست. اگر خوش اقبال باشید مانند برخی از خانمها در دوران حاملگی پوستی درخشان و زیبا خواهید داشت اما اگر مانند بسیاری دیگر اینطور نباشد چهره شما پف کرده و قرمز به نظر میرسد. با کاهش مصرف نمک و نوشیدن آب زیاد میتوانید مقدار پف را به حداقل برسانید و آرایش کردن هم قرمزی صورت را از بین میبرد.

آمادگی زایمان در هفته 34 بارداری

زایمان در هفته 34 ممکن است رخ دهد پس برای آن برنامه‌ریزی کنید:

  • شما ممکن است به‌زودی زایمان را تجربه کنید یا مدت‌زمان بستری بودن شما در بیمارستان بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون پیش‌بینی می‌کنید.
  • کلید خانه خود را به حداقل یکی از بستگان یا دوستان خود بدهید تا درصورتی‌که چیزی از منزل نیاز داشتید و خودتان قادر نبودید به خانه بیایید آن را برای شما بیاورند.

دوستان یا بستگان شما باید در موقع ضرورت کارهای زیر را انجام دهند؛ پس‌ کارها را تقسیم کرده و به آن‌ها اطلاع بدهید:

  • نگهداری از بقیه فرزندان شما در دوران زایمان و بستری بودن در بیمارستان؛
  •  بردن کودکان به مدرسه و فعالیت‌های فوق‌برنامه و برگرداندن آن‌ها؛
  •  آب دادن به گل‌ها و گیاهان، مراقبت از حیوان خانگی و گرفتن پیام‌ها و نامه‌ها؛
  • -تعیین کسی که کارهای شما را در محل کار انجام دهد یا هر وظیفه دیگری را که بر عهده‌دارید متقبل شود؛
  • نام و شماره تماس این افراد را در کیف‌دستی خود قرار داده یا وارد گوشی تلفن همراه خود کنید تا بتوانید در هنگام نزدیک شدن زایمان به‌سرعت به آن‌ها خبر بدهید.
حرکات کششی در هفته سی و چهارم بارداری ممنوع 

از حرکات کششی و خم شدن‌های ناگهانی پرهیز کنید و تغییر وضعیت خود را به‌آرامی و به‌صورت صحیح انجام دهید.
سعی کنید هنگام بلند شدن از خواب با چرخش به سمت پهلو و فشار به روی دست‌ها جهت بلند شدن، کشش وارده به ناحیه پشت و عضلات شکم را کاهش دهید.
در هفته 34 جدا از انجام ورزش‌های سنگین و ایستادن راه رفتن‌های طولانی پرهیز کنید. از ایستادن روی انگشتان پا، راه رفتن زیاد و پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند بپرهیزید.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و چهارم بارداری

به وجود آمدن چربی پوست جنین باعث می‌شود که چین‌وچروک‌ها از بین برود و کرک‌های اولیه کم‌وبیش زایل می‌شوند. همان‌طور که در عکس جنین در 34 هفتگی می‌بینید، فرزند دلبند شما شکل زیبای یک کودک را به دست آورده است. توصیه‌شده است روزهای دوشنبه سوره "یس" و روزهای سه‌شنبه سوره " فرقان " و روزهای چهارشنبه سوره" دهر" را تلاوت کنید. روزهای جمعه هم یک انار شیرین را ناشتا میل کنید. در همه حال به یاد خدا باشید و در چهره افراد مومن و زیباروی نگاه کنید.


با همکاری:
دکتر نازنین صفایی، متخصص زنان و زایمان
زهرا علوی، مشاور مامایی و زنان

ارسال نظر شما

login captcha

سلام خانم دکتر 

من هفته ۳۳ بارداری هستم سر بچه ام درست زیر دنده های قفسه سینمه و در حالت نشسته خیلی اذیتم می کنه یا موقع غذا خوردن میشه بگید چی کار کنم اینقدر اذیت نشم 

و اینکه می ترسم استخوان های قفسه سینه ام به سر جنینم صربه بزنه چون واقعا با سر داره به دنده هام فشار وارد می کنه و هول میده.ممنون میشم اگه جواب بدید

@soniamoradi1377

سلام خیر نگران نباشید مشکلی برای سر جنین به وجود نمی آید وعده های غذایی خود را زیاد و حجم غذا را کم کنید تا اذیت نشوید موفق باشید 

سلام خانم دکتر من طبق آخرین قائدگی که حساب میکنم ۱۶مرداد پریود شدم تا الان که۱۸فروردینه میشه ۳۴هفته پنج روز ولی دکترم تاریخ زایمان رو زده برای ۱۷اردیبهشت میشه لطفاً بفرمایید چه جوری حساب کردن سونوی اولیم هم ۶مهر که رفتم زده بود ۶هفته و۶روز 

@delaramfatahiyd

سلام تاریخی که  پزشک شما  محاسبه کرده درست می باشد نگران نباشید 

سلام من طبق سونوی اولم ۳۳هفته و ۴روزم اما امروز سونو دادم و طبق این سونو سن بچه ۳۱هفته و ۵روزه و وزن بچه هم ۱۹۰گرمه!نوارقلب بچه هم دادم خوب بود.

کلا تکونای بچم از همون اولم مثل بقیه نبود ومثلا یک روز خیلی کم تکون میخورد مثلا دیشب بعد شام حتی تا دوساعتم صبر کردم اصلا تکون نخورد اما امروز بعد خوردن صبحونه کلی تکون خورد.اینکه تکوناش مثل بقیه نیست ممکنه به خاطر یه مشکل باشه؟؟؟؟

@sahar000

سلام وزن جنین را اشتباه تایپ کرده اید نگران نباشید اگر مشکلی باشد پزشک شما بررسی می کند موفق باشید. 

من فردا میرم تو 34 هفته لحظه شماری میکنم واسه دیدن قند عسلم خدا همشونو حفظ کنه

سلام خانم دکتر من در هفته 34 هستم امروز سونو دادم نوشته مختصر اتساع روده ها مشهود است خیلی نگرانم

@زیتونگل

سلام نگران نباشید معمولا در ماه آخر این مشکلات رفع می شوند  موفق باشید. 

سلام وقت بخیر من هفته ۳۴ و سر بچه پایین قرار دارد آیا امکان دارد که بچه تغییر وضعیت انجام بده و بحالت بریچ قرار بگیره 

@همسرمهربون

سلام  خیر احتمال آن ضعیف است موفق باشید 

سلام دکتر من سونوگرافی انجام دادم هفته ۳۴ هستم توی سونو نوشته ناحیه هیپواکو درخلف جفت دیده میشود یعنی چی لطفا راهنمایی کنید

@مادردانی

سلام نگران نباشید مشکل جدی وجود ندارد اما بهتر است برای اطمینان تحت نظر پزشک مجدد ۲ تا ۳ هفته دیگر سونوگرافی انجام بدهید موفق باشید. 

سلام خسته نباشید من تو هفته ۳۴ بارداری هستم، تو این چند هفته اخیر زیاد دچار انقباض میشم جنین خیلی سفت میشه و حرکات شدید و لگد های محکم میزنه که بعضی وقتا دردناکم هست مخصوصا قسمت بالایی شکمم گاهی احساس میکنم ضربان قلبشو از روی شکم دیده میشه انگار سینش به شکم چسبیده و بالا و پایین شدن میبینم ، دکترم یه سونو برام نوشتن و دارو دادن ، گفتن ۷ تا ۱۰ روز بعد مصرف دارو برم اتاق زایمان و نوار بدم ، به نظر شما این حالات به چه علته و این اقدامات پزشکم درسته؟ در ضمن این بارپاری دومم هست و بارداری اولم دوقلو بودن و تو هفته ۳۷ کیسه آبم پاره شد


@یاس۶۳

سلام دوست عزیز با توجه به شرح حال شما وضعیت جنین نرمال می باشد و مشکل جدی وجود ندارد اما باید استراحت نسبی حتما داشته باشید در این یک ماه به سفت شدن جنین داخل شکم و به همراه آن سفت شدن آن قسمت شکم  و لگد زدن جنین نشانه انقباض نیست و نیاز به دارو وجود ندارد موفق باشید 

سلام خانم دکتر من در هفته ۳۴ هستم و بخاطر کارم خیلی بابوی سرکه درتماسم که گلومو اذیت میکنه آیا این بو واسه بچه هم خطر داره؟؟؟

@mina_morteza

سلام دوست عزیز اگر اذیت می شوید باید مدیریت کنید که کمتر در تماس باشید به هر حال سلامتی شما واجب تر از کار شما است موفق باشید  

سلام ، خسته نباشید

ببخشید من هفته ۳۴ هستم 

کی میتونم برای رنگ کردن موهام اقدام کنم؟ رنگ بدون امونیاک هم تهیه کردم .

@aghaghi65

سلام دوست عزیز در دوران بارداری بهتر است از مواد شیمیایی استفاده نشود موفق باشید