2109
هفته بیست و دوم بارداری
نوشته : 1393/01/10 71

در هفته بیست و دو بارداری وقت آن است که کتاب‌های کودک مورد علاقه خودتان را بیرون بیاورید. فرزندتان در هفته بیست و دوم بارداری صدای شما را به وضوح می‌شنود چون استخوان‌های گوش داخلی‌اش به اندازه کافی کامل شده که لرزش‌های صوتی را از هم تمیز دهد. برخی محققان معتقدند اگر از طریق رحم با کودک صحبت کنید بیشتر تغذیه می‌شود پس بهتر است امتحانش کنید. شاید کتاب خواندن برای جنین روش خوبی برای ارتباط برقرار کردن با او باشد. در هفته بیست و دو بارداری باید مراقب حواس جنین باشید.

وضعیت جنین در هفته بیست و‌دوم بارداری 

جنین 22 هفته‌ای درون رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچک‌تر است. او 27.8 سانتی‌متر طول دارد و وزن جنین حدود 430 گرم است. او در حال حاضر به شکل پاپایا یا نارگیل است. پوست او تا زمانی که به‌اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می‌آید و موهای نرمی به نام لانوگو که سر و بدن او را پوشانده ، قابل‌دیدن است. ابروها و پلک‌های چشمان جنین در هفته 22 در محل خود قرارگرفته‌اند و لوزالمعده او (که برای تولید هورمون‌ها بخصوص انسولین ضروری هست) به‌سرعت در حال رشد است.
ضربان قلب جنین حالا به قدری قوی شده که با گوشی طبی می‌توانید به راحتی آن را بشنوید. او در هفته 22 بارداری به تمرین قورت دادن ادامه می‌دهد و مایع آمنیوتیک را نه به منظور تغذیه بلکه به منظور باز و بسته شدن دهان و کار کشیدن از فک‌ها و زبانش می‌بلعد. از آنجا که هرچه شما می‌خورید از درون جفت عبور می‌کند غذاهای مصرفی شما در طعم مایع آمنیوتیک اثر می‌گذارد. حس چشایی جنین حالا به قدری پیشرفت کرده که طعم‌های مختلف را تشخیص می‌دهد و حتی در صورتی که مادرش سیر یا غذاهای ادویه‌دار مصرف کند شکلک‌هایی درمی‌آورد که با سونوگرافی می‌توان آن را دید. این طعم‌های مختلف جنین را آماده می‌کند تا شیر منحصر به فرد شما را به سایر غذاها ترجیح دهد.

شکل جنین در هفته 22 بارداری

  • قد: 27.8 سانتی‌متر
  • وزن: 430 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

با بزرگ شدن شکم در هفته 22 بارداری، برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد، ممکن است نشانه‌های کشیدگی را روی پوست خود مشاهده کنید. بعضی از خانم‌های باردار دچار این عارضه نمی‌شوند، اما تقریبا روی پوست نیمی از آن‌ها آثار این کشیدگی ظاهر می‌شود. این خطوط باریک که از بافت‌های جدید از جنس پوست هستند، علاوه بر باز شدن پوست به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد می‌شوند و به رنگ صورتی تا قهوه‌ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند و ممکن است ضخامت آن‌ها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود. آن‌ها نه‌تنها روی شکم بلکه احتمالا روی باسن، ران‌ها و پستان‌ها نیز ظاهر می‌شوند. در هفته بیست و دوم بارداری همچنین ممکن است ناف تورفته و زیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف‌شده و حتی به‌زودی بیرون می‌زند؛ اما نگران نباشید، به‌احتمال‌زیاد بعد از زایمان به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.
تغییر دیگری که در بارداری هفته 22 در سطح پوست شما ایجاد می‌شود ظاهر شدن خال‌های نسبتا بزرگ است. در این حالت قسمت کوچکی از پوست برآمده و سرخ می‌شود و رگ‌های خونی و همین‌طور زائده‌های متعددی ایجاد می‌کند. این عارضه در صورت، گردن، قسمت بالایی سینه و سینه‌ها ظاهر می‌شود و علت آن نیز میزان بالای هورمون استروژن در دوران بارداری است؛ معمولا پس از زایمان پوست به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

علائم مهم هفته بیست و دوم بارداری

  • دمای بدنتان در هفته بیست و دوم بارداری و کل دوران حاملگی بالاست، بنابراین سعی کنید هوای اتاق ‌خوابتان را خنک نگه‌دارید. برای اینکه بهتر بتوانید بخوابید، هواساز کوچکی در اتاق‌خواب خود قرار دهید.
  • اگر در هفته بیست و دو بارداری بدنتان نسبت به ادویه‌جات یا غذاهای شیرین واکنش نشان می‌دهد بهتر است از مصرف آن در وعده شام صرف‌نظر کنید. برای کاهش خروپف‌هایتان هم از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید و برای خواب از چند بالش به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید.
  • در طول حاملگی و همچنین هفته بیست و دوم بارداری به دلیل اضافه وزن و ادرار اضافه شده در دوران حاملگی ماهیچه‌های مثانه ضعیف می‌شود و ممکن است مقداری ادرار به بیرون تراوش شود. بهترین راه برای پیشگیری از بروز این مشکل چه در دوارن بارداری و چه غیر از آن انجام ورزش‌هایی برای قوی نگه‌داشتن مثانه است. در صورت ادامه پیدا کردن این مشکل با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید مایع تراوش شده ادرار است نه مایع آمنیوتیک.

ویدیوی هفته بیست و دوم تا بیست و پنجم بارداری

 


در هفته بیست و دوم بارداری چی بخوریم؟

لازم است در مورد تغذیه در هفته 22 بارداری بدانید چربی در رژیم غذایی ضروری است؛ اما از آنجا که در سایر غذاها وجود دارد لازم نیست که مستقیما به بدن برسد.
به‌اندازه کافی از کره مارگارین یا روغن گیاهی برای مطبوع کردن غذا استفاده کنید اما بیش از این مقدار چربی و روغن به غذا اضافه نکنید زیرا چربی حاوی مقادیر زیاد انرژی است.
کره و مارگارین غنی از ویتامین A هستند اما منابع دیگری نیز برای تامین ویتامین A مانند سبزیجات وجود دارند. روغن نباتی و مارگارین منابع غنی ویتامین E هستند و تا جایی که امکان دارد سعی کنید از چربی‌های غیراشباع استفاده کنید مثل روغن ذرت و روغن‌زیتون.
فراموش نکنید تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری مستقیما روی اضافه وزن شما در دوران حاملگی و بعد از آن تاثیر خواهد گذاشت.

به نافتان دست نزنید 

در دوران بارداری و از هفته 22 بارداری به بعد، رحم فشار زیادی به شکم وارد می‌کند و به همین دلیل ناف بیرون می‌زند اما بعد از تولد جنین به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.
به‌خاطر اینکه این فشار از درون به بیرون وارد می‌شود، ناف به‌طور عجیبی بیرون می‌آید و در تماس با لباستان احساس ناراحتی ایجاد می‌کند. بنابراین لباس‌های نرم، شل و قابل‌تنفس بپوشید و هیچ‌گاه با شکمتان به چیزی تکیه ندهید.

لیست کارهای مهم در هفته بیست و دوم بارداری

یک دفتر برای کودک خود تهیه کنید. حتی اگر شما دوست نداشته باشید که به دیگران بگویید چه هدیه‌ای بیاورند به‌زودی اقوام و دوستانتان از شما خواهند پرسید که چه چیزی می‌خواهید یا احتیاج دارید. خصوصا اگر کسی برای شما یک مهمانی بگیرد و آشنایان برای دیدن «مادر جدید» به این مهمانی بیایند. اگر شما آنچه را که لازم دارید یا دوست دارید به‌عنوان هدیه برایتان بیاورند، در یک دفتر بنویسید برای پاسخ دادن به سوال آن‌ها به مشکل برنخواهید خورد. در ضمن از دو اشتباه که اغلب مرتکب می‌شوند اجتناب کنید:

  • نوشتن لباس در لیست هدایا: وقت خود را تلف نکنید. مردم نمی‌توانند در برابر خرید لباس بچه مقاومت کنند و هرچه را فکر کنند قشنگ است خواهند خرید.
  • ننوشتن وسایل گران‌قیمت در لیست هدایا: نگران نباشید! با نوشتن وسایل گران‌قیمت طماع به نظر نمی‌آیید. درواقع برخی از اقوام یا دوستان نزدیک دوست دارند هدیه باارزش‌تری به شما و نورسیده‌تان بدهند یا ممکن است همکاران شما بخواهند با همدیگر یک هدیه گران‌قیمت‌تر بخرند. پس برای آن‌ها هم گزینه‌هایی را در نظر بگیرید.

سونوگرافی هفته بیست و دوم بارداری

به عکس جنین در هفته بیست و دوم نگاه کنید و ببینید که لب‌‌های او مشخص‌تر شده و دندان‌های او به شکل ریشه‌هایی در درون لثه‌اش ظاهرشده‌اند. هرچند چشم‌هایش رشد کرده‌اند اما عنبیه (بخش رنگی چشم) هنوز رنگ‌دانه ندارد و رنگی نشده است.

با شب بیداری کنار بیایید

حالا که در هفته بیست و دو بارداری و سه ماهه دوم قرار دارید شکمتان بزرگ‌تر شده و اگر دمر بخوابید جنین به شما ضربه می‌زند و هر 20 دقیقه یک‌بار احساس می‌کنید نیاز به دفع ادرار دارید. اما شب بیداری را هم به همه این موارد اضافه کنید. به ندرت پیش می‌آید که یک خانم باردار تمام شب را بخوابد و این روند طبیعی به منظور عادت دادن مادر برای دوران بعد از تولد کودک است. بی‌خوابی و شب بیداری آسیبی به کودک نمی‌رساند اما در صورتی که نیمی از شب را نخوابیده باشید، روز بعد برای خودتان مشکل پیش خواهد آمد. بد نیست دمای بدنتان را با خنک کردن اتاقتان پایین بیاورید. آرامش داشتن سخت‌ترین چیزی است که در نیمه دوم حاملگی باید قبل از رفتن به رختخواب به دست آورید. بنابراین می‌توانید از چند بالش برای راحت‌تر شدن جای خواب خود کمک بگیرد. اگر نیمه شب از خواب بیدار شدید یک فنجان شیر گرم همراه با عسل می‌تواند به خواب مجدد شما کمک کند.

دستهایتان را دور شکم حائل کنید 

در هفته بیست و دوم بارداری و در شش‌ماهگی دیگر نمی‌توانید شکمی را که مانند توپ بسکتبال از زیر پیراهنتان بیرون زده مخفی کنید. در این زمان رحم‌تان تا حدود 3-2 سانتیمتر بالای ناف متورم شده است و به ویژه وقتی که می‌خواهید چیزی از قفسه بالا بردارید یا خم شوید تا دکمه پیراهنتان را ببندید بیشتر آن را حس می‌کنید. اندازه رحم شما حالا به حدود 25 سانتیمتر می‌رسد. پزشکتان در هر جلسه آن را اندازه‌گیری می‌کند تا از رشد طبیعی کودکتان مطمئن شود.
احساس زمختی کردن و نیز رشد رحم تا بالای استخوان شرمگاهی که اجازه نمی‌دهد جایی را که پا می‌گذارید به خوبی ببینید، ممکن است باعث ترس شما از افتادن شود. اما مطمئن باشید بچه در رحم شما در جای بسیار امنی بین مایع آمنیوتیک و دیوارهای ضخیم ماهیچه‌ای واقع شده است. با این حال خودتان را به محافظت از کودک عادت دهید و هرجا می‌ایستید دست‌های خود را به دور شکمتان حائل کنید یا هرگاه با او صحبت می‌کنید شکمتان را لمس و نوازش کنید که حواسش را پرت کنید تا کمتر به شما ضربه بزند.

چه دردهایی سراغتان می‌آید؟

حاملگی همیشه با ناراحتی‌هایی همراه است و در صورت مواجهه با درد و رنج نباید از حاملگی متنفر شوید. بیشتر دردهایی که در دوره سه ماهه دوم و سوم و همچنین در هفته 22 بارداری با آن مواجه می‌شوید عبارتند از:

  • درد استخوان کفل و استخوان شرمگاهی: هم‌زمان با آمادگی بدنتان برای زایمان و بیرون دادن کودک، غضروف‌های شما هم در قسمت کفل و شرمگاهی سست‌تر و کشسان تر می‌شود. این دردها پس از زایمان باید برطرف شوند.
  • کمردرد: این درد اغلب اجتناب‌ناپذیر است زیرا رباط‌های کمرتان هم‌زمان با کش آمدن عضلات بطنی اطراف رحم سست می‌شوند. حدود نیمی از خانم‌های باردار با پیشرفت حاملگی خود از کمردرد شکایت می‌کنند. برای کم کردن ناراحتی ناشی از آن اشیای سنگین را به کمک پاهایتان بلند کنید و کمرتان را صاف نگهدارید. به جای قوز کردن صاف بایستید. ورزش کردن را هم ادامه دهید تا ماهیچه‌های شما قوی بماند و بتواند اضافه وزن شما در قسمت میانی بدنتان را تحمل کند.
  • سردرد: افزایش جریان خون برای جنین شما خوب است اما ممکن است برای سرتان بد باشد. لازم است هرچند ساعت یک بار چیزی بخورید تا میزان قند خونتان پایین نیاید. به مدت 20 دقیقه کیسه یخی روی پیشانی یا بطری آب داغی بین پاهای خود بگذارید تا از تجمع خون در سر جلوگیری و خون به طرف پاها سرازیر شود. همچنین می‌توانید سرتان را به دست‌های همسرتان تکیه دهید تا او زیر جمجمه سرتان را نگه دارد یا زیر ابرو و استخوان گونه‌ها را ماساژ بدهد. همچنین در این هنگام هوای تازه فراوانی استنشاق کنید.
به فکر لباس خوب باشید

در هفته بیست و دو بارداری و به طور کلی در دوران حاملگی از پوشش‌های زبر و خشن استفاده نکنید چون باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی به‌خصوص اگزما در ناحیه چین‌ها می‌شود.
بهتر است لباستان از جنس کتان باشد که نرم‌تر است. همچنین سعی کنید تا از لباس‌های تیره‌رنگ استفاده نکنید تا چرک شدن لباس زودتر مشخص شود و تهویه هوا نیز بهتر انجام شود. برای شستشوی لباس‌هایتان نیز از آب آلوده و مواد مشکوک در شستشو استفاده نکنید.
از سینه‌بندهای تنگ که باعث جلوگیری از رشد غدد شیری می‌شود پرهیز کنید و از کرست‌های یکسره‌ای که حالت ارتجاعی دارند استفاده کنید.

نگرانی همسر از مخارج کودک

در حالی که در هفته بیست و دوم بادراری شما نگران قوزک ورم کرده و ضربه‌هایی هستید که فرزندتان به شما می‌زند همسرتان احتمالا نگران مسائل مالی است. او ممکن است ناگهان نگران از دست دادن کارش شود و این‌که نتواند از عهده پرداخت هزینه‌های بچه‌دار شدن برآید. تعصب او نسبت به پرداخت هزینه‌ها برای همه پدران بسیار طبیعی است هرچند ممکن است زمانی که به همسرتان نیاز دارید او تا دیروقت مشغول کار باشد. اگر هردوی شما پس‌اندازتان را روی هم بگذارید ممکن است کمی از نگرانی‌های همسرتان کاسته شود. برنامه‌ریزی مالی در همه جای دنیا عمل عاشقانه‌ای نیست اما روش بسیار خوبی برای زدودن استرس از روابط شما قبل از به دنیا آمدن کودک به شمار می‌آید. به‌علاوه لازم نیست همه وسایل مورد نیاز برای چند سال را یک‌باره خریداری کنید بهتر است اولویت‌بندی کنید تا خیالتان از بابت اینکه از عهده مایحتاج اولیه برمی‌آیید راحت شود.

واکسن آنفلوآنزا در ماه ششم بادراری

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تزریق واکسن آنفلوآنزا برای جنین خطرناک است. حتی مرکز کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده تزریق آن را به خانم‌های باردار توصیه می‌کند. برخی از پزشکان متخصص زایمان در شروع فصل آنفلوآنزا تمایلی به فرستادن خانم‌های حامله‌ای که دوره سه‌ماهه اول را طی می‌کنند برای تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند. اما جای نگرانی نیست. تزریق این واکسن ارزش آن را دارد که از ابتلا به آنفلوآنزا درمان باشید.
خانم‌هایی که دوره سه‌ماهه سوم حاملگی را می‌گذرانند بیشتر در معرض خطر بیماری‌ها قرار دارند. زیرا دستگاه ایمنی بدن آنها به دلیل افزایش هورمون‌های حاملگی همواره در حال تغییر است. در این حالت با وجود اینکه همه چیز آرام به نظر می‌رسد و انرژی شما رو به افزایش است، ناگهان مجبور می‌شوید یک هفته به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در رختخواب بمانید.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و دوم بارداری

خوب است حدیث کسا و زیارت امام زمان را 40 مرتبه بخوانید و بعد از هر نماز 70 بار استغفارکنید و به مدت 40 روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید.
هرروز صبح مقداری خرما بخورید. در رابطه با مزایای خوردن خرما در روایات آمده : "بهترین غذای زن حامله و حتی داروی او خرماست".
امام علی هم فرمودند: "برای زن باردار هیچ‌چیز بهتر از خرما نیست" امام صادق نیز فرمودند: "خوردن خرما سبب قوی شدن بدن مادر و جنین می‌شود."


با همکاری:
دکتر نازنین صفایی، متخصص زنان و زایمان
زهرا علوی، مشاور مامایی و زنان

ارسال نظر شما

login captcha

سلام من هفته 22 بارداری هستم و طبق سونو آنومالی جنینم ورم خفیف کلیه داشت.میخوام ببینم میتونم روزه بگیرم واسه جنین مشکلی نداره؟چندتا هم گرفتم بهم سخت نمیگذره 

ممنون میشم زودتر جواب بدین

سلام من هفته ی ۲۲ هستم ودیروز فعالیتم زیاد بودو چنبار پله رفتم که آخر شب لکه بینی پیداکردم که تقریبا صورتی رنگ بود و الان کمتر شد مشکلی هست؟جنین هم تکون میخوره خداروشکر 

@گلگی

سلام نگران نباشید اگر با استراحت لکه بینی شما برطرف نشد آن وقت نیاز به پیگیری وجود دارد موفق باشید 

سلام خسته نباشید ممنونم از سایت خوبتون. من هفته 22 بارداری هستم از دیروز متوجه شدم پاهام یه مقدار ورم کرده و تپل شده به دستگاه فشار خون دسترسی ندارم. میخواستم بدونم  تا چه اندازه این ورم طبیعیه و کی میتونه خطرناک باشه؟ 

@mali_20

سلام یک مقدار ورم در دوران بارداری طبیعی است اما باید در مصرف نمک و غذاهای کنسروی زیاده روی نشود و مقدار ورم در ویزیت حضوری بررسی می شود موفق باشید  

سلام خسته نباشید

دکترم گفتن سونو انومالی را در هفته ۲۲ انجام بده من غربالگری و سونو ntام نرمال بوده الان دیر نیست هفته ۲۲؟ اگه مشکلی باشه که این زمان خیلی دیر هست برای هرکاری ممنون میشم راهنماییم کنید

@سلامتین

سلام نگران نباشید با توجه به انجام سونوگرافی و آزمایش خون غربالگری مرحله اول جنین نیازی به انجام این سونو ندارید انجام یک سونوی معمولی در سه ماهه دوم  کفایت می کند اگر مشکل جدی جنین داشته باشد که نیاز به سقط باشد در سونوی معمولی هم مشخص می شود اما با توجه به نرمال بودن غربالگری مرحله اول جنین  احتمالی وجود مشکلاتی از این قبیل ضعیف است بنابراین جای نگرانی وجود ندارد موفق باشید 

سلام من در هفته ۲۲ بارداری هستم، تقریبا یک ماه هست که هر دوتا سینه ام  قرمز شده و گرم هستند،قرمزی سینه ام بعد از هاله ی قهوه ای هست،ایا طبیعی هست؟

با سلام روز بخیر من هفته ۲۲ بارداری هستم احساس سوزش ادرار و دفع ادرار. و ترشح زیاد داشتم از دکتر خواستم ازمایش ادرار نوشتن مشکلی نداشتم معاینه داخلی هم انجام دادن گفتن به خاطر ترشحات شیاف مترونیدازل تا ۱۰ شب نوشتن استفاده کردم اما الان احساس میکنم وضعیتم تغییری نکرده هم سوزش رو هنوز دارم هم ترشح خیلی نگرانم چرا عفونت دست از سر من بر نمیداره واسه جنینم خطرناک نیست؟در ضمن اصلا خیلی وقته رابطه جنسی نداشتم که خیالم بابت عفونت راحت باشه الان دیگه باید چکار کنم؟!؟!؟

@سااااااارینا

سلام دوست عزیز اگر  فقط آزمایش ساده ادرار انجام داده اید و کشت ادرار انجام نداده اید بهتر است مصرف مایعات و سبزیجات تازه مانند کاهو و زغال اخته  که ادرار آور هستند زیاد استفاده کنید تا عفونت از طریق ادرار دفع شود  در مرحله آخر باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید مترونیدازول مناسب شما نبوده است  موفق باشید 

سلام، روزتون بخیر

من الان هفته 22 ام هستم، 22هته و 6 روز، الان 5ماه و نیمه هستم یا 6ماه و نیم؟

من فکر میکردم 5ماه تموم یعنی وارد 6شدم، الان فهمیدم انگار 5 هستم. من همه چیزهایی که باید توی یه ماه میخوردم یا دعاهایی که میخوندم، یک ماه جلوترم :-(

@الهام_ب

سلام دوست عزیز در حال حاضر ۵ ماه و نیم هستید از هفته ۲۰ تا ۲۳ هفته و ۶ روز ماه پنجم بارداری ، از ۲۴ هفته تا ۲۷ هفته و ۶ روز ماه ششم بارداری است موفق باشید 

@سمیرا_امیدوار

از راهنماییتون بسیار ممنونم

ممنون از راهنماییتون

با عرض سلام و احترام

من هفته 22 بارداری هستم، دو تا سوال دارم 

اول اینکه سونو و آزمایش غربالگری اولم هیچ مشکلی نداشت، سونوی دومم هم مشکلی نداشت ولی آزمایش غربالگری دوم عدد تریزومی 21 شد 305 که دکترم گفتن تو محدوده پرخطری، با اینکه من 31 سالمه و هیچ سابقه ای تو هر دو خانواده نداریم.آزمایش تخصصی رو هم ندادم چون از زمانش گذشته بود و حالاخیلی استرس دارم آیا بنظر شما 305 تو محدوده پرخطره؟ با توجه به سونو و آزمایش غربالگری اولم؟

دوم اینکه، وقتی ادرار دارم قسمت بالای مثانم به شدت دردناک میشه!طوری که حتی نمیتونم راحت بشینم و بلند شم!بعد از ادرار چند دقیقه بعدش خوب میشه، نمیدونم اینهمه درد برای چیه، انگار یه رگ کشیده و دردناک میشه.ممنون میشم راهنماییم کنید.

ببخشید طولانی شد

@vbluestar

سلام دوست عزیز نگران نباشید با توجه به شرح حال شما احتمال مشکل جدی ضعیف است بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید اگر سوزش ادرار و یا درد هنگام دفع ادرار داشتید باید آن موقع آزمایش ادرار انجام بدهید موفق باشید. 

سلام خسته نباشید 

من هفته21و5روز دارم

سونوگرافی و آزمایش ها تا الان نرمال بوده

ولی تکون یا تپش یا چیزی شبیه این احساس نمیکنم ویار از چیزی ندارم از هیچی هم نه خیلی بدم میاد نه خوشم میاد شکمم هم یعنی مامانم میبینه میگه کو بچت بهت نمیخوره6ماهه باشی 3میخوره.

قدم176وزنم75 بوده الان79کیلو هست 

اینا طبیعیه آیا؟

جنسیت بچه رو از روی این چیزا میشه تشخیص داد؟  

@899878876776

سلام دوست عزیز با توجه به شرح حال شما وضعیتان نرمال است و جای نگرانی وجود ندارد از هفته ۲۳ بارداری به بعد حرکات جنین خود را احساس خواهید کرد جنسیت جنین با انجام سونوگرافی مشخص می شود