2709
واکسن آنفلوآنزا در بارداری خطرناک است؟

واکسن آنفلوآنزا در بارداری خطرناک است؟

1397/06/03 بازدید1115
نی نی سایت: وقتی بحث واکسن آنفلوآنزا می‌شود، اطلاعات غلط زیادی در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که جز نگرانی، فایده دیگری برای مادران باردار ندارد.

اما نباید بترسید؛ کارشناسان می‌گویند فواید تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری بسیار بیشتر از خطراتش است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، زنان باردار به خاطر تغییراتی که در سیستم ایمنی، قلب و ریه‌هایشان در طول بارداری رخ می‌دهد، بیش از دیگران مستعد آنفلوآنزای شدید هستند.

قبلا مطالعات کوچکی نشان داده بود که تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری می‌تواند ریسک سقط جنین یا بروز اتیسم را در نوزاد افزایش دهد اما مطالعات بزرگ‌تر و تکمیلی، اشتباه بودن هر دوی این نتایج را به اثبات رساند.

در واقع این خودِ بیماری واقعی آنفلوآنزاست که می‌تواند ریسک سقط جنین، زایمان زودرس، کمبود وزن تولد، معلولیت‌های مادرزادی و حتی مرگ جنین را افزایش دهد، نه واکسن آنفلوآنزا.

شواهد علمی زیادی، ایمن بودن واکسن آنفلوآنزا را در هر یک از سه ماهه بارداری تایید می‌کند اما بهترین زمان برای تزریق این واکسن در هفته بین 27 تا 36 بارداری است.

ضمن اینکه مطالعات دانشمندان نشان داده است تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری، می‌تواند بعد از تولد نوزاد هم، از ابتلای او به آنفلوآنزا جلوگیری کند؛ چراکه آنتی‌بادی‌های آنفلوآنزا از مادر به جنین در حال رشد در رحم و بعد از زایمان هم از طریق شیردهی منتقل می‌شود.

فراموش نکنید نوزادان زیر 6 ماه نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. ضمنا مادران بارداری که دچار بیماری خاصی هستند یا به تخم مرغ حساسیت دارند، نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند.

همچنین نباید از انواع استنشاقی این واکسن در دوران بارداری استفاده شود و صرفا نوع تزریقی این واکسن برای خانم‌های باردار مناسب است.

منبع: CDC

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها