2109
هفته بیست و پنجم بارداری
نوشته : 1393/01/11 106

شما در هفته 25 بارداری هستید و تا چشم روی هم بگذارید این دوران سه ماهه هم تمام میشود و خیلی زود کوچولویتان را در آغوش خواهید گرفت. شاید فکر کردن به آن کمی باعث ترستان شود. اما قطعا اتفاق هیجان انگیزی است و خودتان خواهید دید که چطور قرار است از دیدن کوچولویی که به دنیا آورده‌اید، ذوق کنید. اطلاع از اتفاقات هفته بیست و پنجم بارداری شما را در رسیدن به این آمادگی کمک خواهد کرد.

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

اندازه جنین در هفته بیست و پنجم بارداری از سر تا پاشنه پا حدود 34.6 سانتی‌متر شده است. وزن یک جنین 25 هفته‌ای حدودا 660 گرم است. 
این وزن خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد اما او به‌زودی کمی بافت چربی می‌آورد و قیافه باریک و نحیف او تغییر خواهد کرد، پوست نسبتا چروکیده او صاف می‌شود و شباهت او به یک نوزاد کامل بیشتر و بیشتر خواهد شد.
احتمالا اکنون می‌توان موهای او را دید که هم‌رنگ و هم حالت گرفته‌اند، هرچند که رنگ و حالت موهای او ممکن است بعد از تولد تغییر کنند.
جنین در هفته بیست و پنج بارداری دارای دوره های منظم خواب و بیداری است. او حالا لاغرتر از آن است که بتواند آماده به دنیا آمدن باشد اما همچنان به چاق شدن ادامه می‌دهد. وزن او در انتهای این هفته به حدود 700 گرم میرسد. چشمهایش حالا باز است و شاید موقع خوابیدن آنها را ببندد. گیرنده های حسی اطراف دهانش آمادگی بیشتری برای گرفتن نوک پستان در هنگام تولد پیدا میکند. به هر حال کودک هنوز از طریق بندناف از شما تغذیه میشود و بدن شما مواد مغذی را از طریق جریان خون به بند ناف که دارای یک سیاهرگ و دو سرخرگ است میرساند. بند ناف هم به وسیله ماده ای چسبنده و ژله مانند به نام ژل وارتون از پیچ خوردن محافظت می‌شود.
با ادامه رشد جنین مغز او هم کاملتر میشود و خطوط و شیارهای عمیقتر در قشر مخ او شکل میگیرد که در آینده مرکز فرماندهی بسیاری از فعالیتهای مهم از جمله توانایی بینایی، شنوایی، بویایی، صحبت کردن و راه رفتن خواهد بود. در حال حاضر آهنگ تنفس، گوارش و نیز دمای بدن کودک به وسیله مغزش کنترل میشود.

قد:. 34.6 سانتی متر
وزن: 660 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

در بیست‌و‌پنجمین هفته بارداری، نه‌تنها کودک شما موهای بیشتری درآورده است که ممکن است موهای سرخود شما هم پرتر و درخشنده‌تر به نظر بیایند.
در واقع موهای شما زیاد نشده‌اند بلکه همان موهای معمولی شما هستند که بیشتر از معمول بلند شده‌اند. همچنین ممکن است موهای بدن شما نیز تیره‌تر یا کلفت‌تر به نظر بیایند.
این موها نیز ظرف چند هفته پس از تولد نوزادتان به حالت عادی بازخواهند گشت؛ گاهی هم برای از بین بردن آن‌ها ممکن است دچار زحمت شوید.
شما ممکن است دیگر قادر نباشید که به زیبایی و متانت گذشته راه بروید. ادامه دادن به ورزش برای شما خوب است اما هر وقت احساس کردید که خیلی خسته شده‌اید ورزش نکنید.
همچنین اگر احساس درد، کوفتگی بدن، سرگیجه یا غش کردید، یا زمانی که نفس کم آوردید بلافاصله ورزش را متوقف کنید. برای مدت طولانی به پشت دراز نکشید و از انجام حرکت‌های ورزشی که ممکن است تعادل شمارا به هم بزند خودداری کنید. مقادیر زیادی آب بنوشید، قبل از ورزش گرم کردن و بعد از آن خنک‌کردن را فراموش نکنید.
با انجام آزمایش غربالگری گلوکز، در فاصله هفته‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم، ممکن است به‌طور هم‌زمان برای شما آزمایش کم‌خونی هم تجویز شود.
هرچند حجم خون شما در طول حاملگی به‌شدت افزایش می‌یابد اما ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون شما به‌اندازه کافی افزایش نیافته باشد. گاهی اوقات این عارضه را «کم‌خونی فیزیولوژیک» می‌نامند که در سه‌ماهه دوم و سوم حاملگی معمول است.
درصورتی‌که آزمایش خون شما در هفته 25 بارداری حاکی از کم‌خونی واقعی باشد باید از آهن و مکمل‌های غذایی استفاده کنید.
اگر تا حالا به اسم نوزاد خود فکر نکرده‌اید باید در این کار جدی شوید. انتخاب یک نام مناسب وظیفه‌ای بسیار مهم است اما باید برای شما حالت تفریحی هم داشته باشد.
به تاریخچه فامیل خود (مثلا اسم پدر پدربزرگتان) یا مکان‌هایی که برایتان جالب هستند یا شخصیت‌های محبوب ادبی و داستانی‌تان و یا شخصیت‌های فیلم‌های موردعلاقه‌تان فکر کنید. حتی می‌توانید از کتاب‌هایی که اسامی مختلف کودکان را جمع‌آوری کرده‌اند استفاده کنید.

علائم مهم هفته بیست و پنجم بارداری 

ممکن است در سه‌ماهه آخر بارداری بیشتر احساس تنگی نفس کنید زیرا همین‌طور که جنین بزرگ‌تر می‌شود، فضای بیشتری از شکمتان را می‌گیرد و سایر اندام‌های بدنتان فشرده می‌شوند و به کناری می‌روند. در این مرحله ریه‌هایتان فضای کافی ندارند تا به‌طور کامل بازشوند و بتوانید عمیق نفس بکشید. نگران نباشید! اگرچه ممکن است احساس کنید به‌سختی نفس می‌کشید اما وجود پروژسترون بالا به شما کمک می‌کند نفس عمیق بکشید و اکسیژن بیشتری به بدنتان وارد کنید. از آنجایی‌که حجم خونتان در دوران بارداری زیاد است، با دم و بازدم شما اکسیژن بیشتری به جلو و عقب و درون جفت می‌رود.
سینه ها در طول سه ماهه سوم باز هم به رشد خود ادامه می‌دهند. حتی ممکن است هنگامی که می‌نشینید سینه هاتان روی شکم شما بیفتد. این هرگز عجیب نیست. سینه های شما خود را برای تولید شیر و تغذیه کودک آماده می‌کنند. اگر چه شکمتان پس از به دنیا آمدن کودک کوچک میشود اندازه سینه ها تغییری نمی‌کند و حتی 24 تا 48 ساعت بعد از زایمان باز هم بزرگتر میشوند. خروج شیر از سینه ها در هر نوبت باعث کوچک شدن آنها می‌شود. و با پر شدن از شیر در نوبت بعدی دوباره بزرگ می‌شوند. اما پس از این که کودک را از شیر گرفتید سینه های شما به اندازه معمول باز می‌شوند.

ویدیوی هفته بیست و دوم تا بیست و پنجم بارداری

 


در هفته بیست و پنجم بارداری چی بخوریم؟

برای بهبود تغذیه در هفته 25 بارداری حتما شلغم را لحاظ کنید. شلغم سرشار از ویتامین A,B,C و حاوی فسفر، کلسیم، پتاسیم، ید و گوگرد است.
شلغم تقویت‌کننده نور چشم است و به علت داشتن ویتامین Aشب‌کوری را درمان می‌کند و به علت وجود گوگرد و با کمک ویتامین A از پیدایش سنگ در ادرار جلوگیری و سنگ‌ها را خرد می‌کند. فشارخون را پایین می‌آورد و در تقویت تخمدان‌ها و تحریکات جنسی نقش موثری دارد.
خوردن شربت شلغم در زمان بارداری باعث رشد کودک، آسانی دندان درآورد، محکم شدن استخوان، زود به راه افتادن، زود حرف زدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.
اگر دوقلو باردارید باید به جای 300 کالری اضافه در روز حدود 450 تا 500 کالری دریافت کنید که البته این مقدار در صورتی که فعالیت بیشتری داشته باشید باید افزایش پیدا کند. برنامه غذایی خود را با مواد مغذی شامل میوه و سبزی، پروتئین، غلات، آجیل، حبوبات و فرآورده‎های لبنی بدون چربی غنی کنید. با پزشک درباره لزوم مصرف مکملهای ویتامینه صحبت کنید.

چه زمان نباید ورزش کنید

اگر پزشکی درباره ورزش کردن خانمهای باردار تصمیمی بگیرد اغلب خطرات جانبی حاصل از ورزش را با مزایای آن مقایسه می‌کنند. برای خانم بارداری که حاملگی او فاقد عوارض جانبی است. ورزش کردن مفید است زیرا مزایای آن بیشتر از خطراتش است. اما با شروع مشکلات و پیدایش عوارض یا ادامه یافتن آنها پزشک شما ممکن است تشخیص دهد ورزش به شما ضرر می‌رساند. در این هنگام گزینه مناسب این است که ورزش را رها کنید زیرا زیانهای ورزش بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

همسرتان را غافلگیر کنید 

  • در این هفته وقتتان را به همسرتان اختصاص دهید: می‌توانید همسرتان به‌طور رمانتیکی غافلگیر کنید.
  • همه خصوصیاتی را که از او دوست دارید بنویسید به او بگویید که چرا فکر می‌کنید او یک پدر فوق‌العاده خواهد بود، یا حداقل دست‌های همدیگر را بگیرید و به یک گردش کوتاه یا پیاده‌روی بروید.
  • برای ارتباط جسمی و روحی با یکدیگر وقت بگذارید، آنچه را در یکدیگر دوست دارید و آنچه شما را به هم پیوند می‌دهد بشمارید.
  • جشن بگیرید، عشق بورزید و قدر یکدیگر را بدانید. هر هفته حداقل نیم ساعت وقت بگذارید و به همسرتان بفهمانید که چقدر برای شما وزندگی‌تان مهم است. (البته اگر واقعا اینطور هست!)
ماساژ مخصوص بارداری

یکی از بهترین هدایایی که در زمان حاملگی میتوانید به خودتان بدهید ماساژ دادن است. با بزرگتر شدن شکم، عضلات شانه ها و کمر باید کار بیشتری برای قائم نگه داشتن شما انجام میدهند. افزایش کار عضلات ممکن است باعث گرفتگی آنها شود و ماساژ دادن روش خوبی است که باعث تسکین آنها میشود. ماساژ درمانگران متخصص در ماساژ حاملگی دارای میزهای مخصوص تاشویی هستند که به خانم‌های باردار امکان می‌دهد بدون وارد آمدن فشار به شکم به صورت دمر دراز بکشند.

برای درد زایمان آموزش ببینید

زایمان تا حدودی شبیه دو ماراتن است هر قدر آمادگی جسمانی بیشتری داشته باشید راحتتر میتوانید به خط پایان برسید. مطالعات نشان می‌دهد درد زایمان در خانمهایی که قبل از حاملگی تناسب اندام داشته‌اند کمتر است و نیز کمتر به اقدامات پزشکی و مداخله هایی مانند استفاده از انبرک یا وکیوم یا سزارین نیاز پیدا می‌کنند. بر طبق همین مطالعات خانمهایی که دارای ظاهر متناسبی هستند آمادگی روحی بیشتری هم برای زایمان دارند.
با این حال تناسب ظاهری به تنهایی تضمین کننده درد زایمان خفیف و گذرا نیست و عوامل دیگری نیز در آن نقش دارند. به عنوان مثال خانمی که قبل از زایمان به اندازه کافی استراحت کرده باشد نسبت به خانمی که خسته و خالی از انرژی است استقامت بیشتری خواهد داشت. اگر سراسر دوران حاملگی ورزش کرده اید با موافقت پزشک خود آن را ادامه دهید و چنانچه تاکنون بی تحرک بوده اید با پزشکتان صحبت و در صورت تایید او برنامه پیاده روی ملایم را شروع کنید.

سونوگرافی هفته بیست و پنجم بارداری

در سونوگرافی هفته بیست و پنجم گوشهای جنین کامل معلوم است و حالا می‌بینید که او فضای کمتری برای تحرک دارد. بدون شک گوش‌های او هنوز باید رشد کند تا به مرحله تکاملی برسد.

لیست کارهای مهم در هفته 25 بارداری

  • یک بطری آب همیشه در دسترس تان باشد. نوشیدن آب کافی باعث کاهش تورم در دست ها و صورت شما می شود.
  • چنان چه به کلاس های آموزشی تولد نوزاد دسترسی دارید، حتماً از آن ها استفاده کنید.
  • اطاق نوزادتان را رنگ كنيد پرده های جديد آويزان كنيد يا يك دست مبل نو جفت و جور كنيد.
ورزش در هفته 25 بارداری

اگر پزشک در هفته 25 حاملگی از شما بخواهد که ورزش را قطع کنید باید نسبت به‌سلامت دوره بارداری‌تان شک کنید. پزشکان معمولا با توجه به شرایط و فواید و مضرات ورزش دراین‌باره تصمیم می‌گیرند.
خانم‌هایی که مشکل چندانی ندارند می‌توانند ورزش کنند زیرا فواید آن بیشتر از خطرات احتمالی آن است.
ماساژ بارداری یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در این دوران انجام دهید. ماهیچه‌هایی که تحت‌فشار و کار زیادی قرار دارند، معمولا منقبض و سفت می شوند که ماساژ بهترین راه برای شل کردن آن‌هاست. تخت‌هایی مخصوص ماساژ خانم‌های باردار در نظر گرفته‌شده‌اند که دارای صفحات تو رفته هستند تا خانم‌ها بتوانند روی شکم بخوابند به‌طوری‌که درد کم‌تری احساس کنند.

نحوه خوابیدن در هفته 25 بارداری

حالا که 25 هفتگی بارداری را پشت سر می‌گذارید و شکمتان تقریبا اندازه یک توپ بسکتبال بزرگ‌شده است، دیگر خوابیدن روی شکم اصلا مناسب و راحت نیست.
خوابیدن طولانی‌مدت بر روی پشت نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس تهوع در شما شود زیرا رحم روی رگ بزرگی به نام سیاهرگ فشار می‌آورد.
بهتر است به پهلوها و ترجیحا پهلوی چپ دراز بکشید زیرا رگ‌های خونی اصلی شما در سمت راست نخاعتان قرار دارد و خوابیدن بر پهلوی چپ به خون اجازه می‌دهد آزادانه درون رگ‌ها جریان داشته باشد.
اگر از خواب بیدار و متوجه شدید که روی پشت خوابیده‌اید، به پهلوی چپ برگردید و بخوابید.

دنده درد در هفته 25 بارداری

اگر احساس می‌کنید دنده های قفسه سینه شما بزرگتر شده است باید بگوییم حق با شماست. این افزایش حجم برای جا دادن ششها که حالا به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و در عین حال کودکی که می‌خواهد حرکت کند و با کف پایش به زیر ریه های شما ضربه بزند انجام می‌گیرد. برخی خانمها دردی در گوشه بالا و سمت راست آخرین دنده خود احساس می‌کنند، ممکن است به دلیل عفونت غضروفی که دنده‌ها را به هم وصل می‌کند، باشد.
تغییر موقعیت میتواند درد را کاهش دهد زیرا باعث تغییر موقعیت کودک میشود. در طول روز وقتی روی صندلی می‌نشیند بالشی زیر خود بگذارید تا فشار روی آن قسمت کمتر شود و بتوانید بهتر نفس بکشید. دوش آب گرم و کمپرس آب داغ هم می‌تواند مفید باشد.

رگهای عنکبوتی هفته 25 بارداری

رگهای نازک قرمزی روی سینه تان در هفته بیست و پنجم بارداری شکل میگیرد که آنها را رگهای عنکبوتی می‌نامند. این رگها در اصل مویرگهایی هستند که در هر جای بدن میتوانند مشاهده شوند. اما بیشتر روی سینه ظاهر میشوند زیرا بدن شما در طول حاملگی به علت افزایش نیاز به اکسیژن 10 درصد بیشتر خون تولید میکند و این خون اضافی باعث میشود رگها از زیر پوست مشخص‌تر باشند. رگهای عنکبوتی در خانمهایی که پوست ظریفی دارند بیشتر به چشم میخورد.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و پنجم بارداری

روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره "واقعه را قرائت کنید و شب‌ها در یک نماز سوره "التین" بخوانید و بعد از هر نماز دست بر تربت کشیده و بر شکم خود بمالید. ماه ششم، ماه عضلات است در این ماه فرصتی برای نیرومند شدن جنین فراهم می‌شود. چهره وضع متناسبی پیدا می‌کند و ابروها ظاهر می‌شوند. توصیه‌شده است که به مدت 40 روز ناشتا، هرروز 21 عدد مویز را با بیست‌ویک بسم‌الله میل کنید.


با همکاری:
دکتر نازنین صفایی، متخصص زنان و زایمان
زهرا علوی، مشاور مامایی و زنان

ارسال نظر شما

login captcha

سلام من هفته 25 هستم و 2 هفته پیش یه ضربه به شکمم وارد شد خیلی میترسم به بچه آسیب رسیده باشه چکار کنم؟؟ ولی تکون میخوره

@l0

سلام به هر حال دو هفته از این قضیه گذشته است و جای نگرانی وجود ندارد موفق باشید 

سلام.ممنون از سایت خوبتون.

من هفته ۲۵ بارداری هستم .   در بهداشت بهم گفتن واکسن کزاز بزنم،آیا ضروریه؟ بخاطر این ایام کرونا ضرر نداره؟

@نینیجانم

سلام ۱۰ سال یک بار این واکسن باید تزریق شود اگر زمان عقد و یا دوران دبیرستان تزریق نشده است می توانید تزریق کنید موفق باشید. 

سلام من هفته ۲۵ بارداری ام. قرص آهن نمیتونم بخورم چون بالا میارم 

چی باید استفاده کنم. تقریبا دو ماهه که هیچ داروی مکمل و ویتامینی استفاده نکردم و ورزش هم نمیتونم اصلا بکنم چون حالم بد میشه چه راه حلی واسم دارید. ممنون

@hfatemeh

سلام باید به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی شما عوض شود و تغذیه مقوی ومغذی داشته باشید موفق باشید 

سلام برای زدن آمپول رگام‌حتما نیازه  که آزمایش کمبکس بدیم؟

@ss222vh

سلام خیر بستگی به شرح حال خانم باردار دارد که با تشخیص پزشک درخواست داده می شود  موفق باشید 

سلام هفته ۲۵ بارداری هستم که دیروز به دلیل درد خفیف شکمی به دکتر مراجعه کرد و برام آمپول پرولوتون خارجی تجویز کرد 

بنظرتون امکان داره باز هم اگر این داروهارو استفاده کنم دچار زایمان زودرس بشم؟؟؟ برای جلوگیری از زایمان زودرس چه راه حلی وجود داره 

و اینک در صورت نبود آمپول خارجی پرولوتون امکان استفاده از آمپول ایرانیش وجود داره؟؟؟چه تفاوتی دارن

ممنونم 

@دروغاشوعشقه

سلام اگر گهگاهی درد دارید طبیعی است و علت آن بزرگ شدن رحم و تغییرات هورمونی است و باید به اندازه کافی نیز استراحت داشته باشید بنابراین جای نگرانی وجود ندارد خیر فرقی ندارند موفق باشید 

سلام در هفته ۲۵ هستم‌و گروه خونیم منفی هست در بارداری اول امپول رگام‌زدم  آیا در بارداری دوم هم نیازه که آمپول بزنم؟

@ss222vh

سلام بله نیاز به تزریق آمپول رگام دارید باید در هفته ۲۸ بارداری این آمپول را تزریق کنید موفق باشید. 

سلام خسته نباشید من ۲۵ هفته ۵ روز رفتم سونو وزن جنین ۷۱۹ گرم بودـ

دکتر گفتن کمه تو این هفته باید یک کیلو باشه من چیکار کنم چه چیز های بخورم که وزن جنین بره بالا؟

و اینکه شکمم خیلی کوچولو ایراد نداره؟

@فرانکه

سلام از مواد غذایی مقوی ومغذی مانند چهار مغز ، خرما ،تخم مرغ ،گوشت ،میوه و لبنیات و .... استفاده کنید هفته ای ۳ بار از مکمل های ویتامینی نیز می توانید استفاده کنید موفق باشید. 

سلام وقتتون بخیر من الان تو هفته ۲۵ بارداری هستم .درهفته ۲۵باید سونوگرافی انجام بدم ؟

سلام ببخشید من وارد هفته 25 شدم ولی اصلا هیچ تکونی از جنین و احساس نمیکنم. چاق هم نیستم 70 کیلوام ولی چون غذام کم شده لاغرتر هم شدم. جای نگرانی نیست؟ سونوگرافی هر چند وقت یکبار ضرری نداره ؟من چون سرکارهم میرم و کارم بیشتر نشسته ست. میگم خطری نداشته باشه؟

@معصومه6771

سلام بعد از صرف غذا یک ساعت به پهلوی چپ خوابیده و حرکات جنین خود را بشمارید موفق باشید. 

سلام،هفته بیست وپنج بارداری هستم،دست وپام به شدت خواب میره،دستام به خصوص دست راستم شبا موقع خواب وبعضی اوقات موقع کار کردن درد میگیره،دلیلش چیه؟آیا خطرناکه؟

@nariaaaaa

سلام دوست عزیز نگران نباشید خیر مشکل جدی وجود ندارد این مسئله طبیعی است و علت آن ورم و فشار به اعصاب آن ناحیه می باشد  بهتر است مصرف نمک را محدود کنید موفق باشید.