2109
5 پوزیشن خواب برای نوزاد

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

2 هفته پیش بازدید11926

انواع پوزیشن خواب نوزاد

بعد از زایمان، ناگهان با زندگی جدیدی روبرو می‌شید که نوزاد وقت زیادی رو ازتون می‌گیره. در همه زمینه‌ها باید بتونید نوزادتون رو حمایت کنید. خوابیدن نوزاد می‌تونه باعث بشه تا استراحت بیشتری داشته باشید. نگرانی‌هایی هم از این بابت دارید. مثلاً این که پوزیشن خواب برای نوزاد چطوریه و کدوم پوزیشن براش مناسب‌تره. چطوری بچه‌تون رو بخوابونید که بیشتر بخوابه و احساس راحتی بیشتری داشته باشه؟ سؤالاتی از این قبیل قطعاً دغدغه خیلی از مادراست و باید در موردش اطلاعات داشته باشن. انواع پوزیشن خواب نوزاد رو در ادامه بررسی می‌کنیم تا ببینیم کدوم مورد مناسب‌تره و چه مزایا و معایبی دارن.

انواع پوزیشن خواب نوزاد و مزایا و معایب آن‌ها

بهتره بدونید که هر بچه‌ای با توجه به شرایطی که داره، ممکنه نحوه خوابیدنش با یه نوزاد دیگه متفاوت باشه. مثلاً بچه‌ای که قولنج داره و از شکم درد رنج می‌بره، معمولاً خوابیدن روی شکم رو ترجیح می‌ده و باهاش راحت‌تره. در صورتی که بعضی از بچه‌ها در گهواره خوابیدن رو دوست دارن. در ادامه 5 پوزیشن معمول خوابیدن رو بررسی می‌کنیم. شما هم می‌تونید همه این پوزیشن‌ها رو امتحان کنید و ببینید که بچه‌تون با کدومش راحت‌تره.

خوابیدن طاق باز

اگر نکات خواب نوزاد رو رعایت کنید، معمولاً بچه‌ها طاق باز خوابیدن رو دوست دارن. ولی باید پشتی مناسبی داشته باشن، تشک‌شون نرم باشه و به این روش خوابیدن عادت داشته باشن. در این روش مزیتی که وجود داره اینه که بینی نوزاد رو به بالاست و احتمال تنگی نفس کمتر می‌شه. البته این روش خوابیدن هم ایراد خاص خودش رو داره و ممکنه درد در ناحیه شکم و قولنج بچه‌ها بیشتر بشه؛ چون هیچ فشاری روی شکمشون نیست و نفخ کاهش پیدا نمی‌کنه.

انواع پوزیشن خواب نوزاد

رفع بدخوابی نوزاد با خواباندن قنداقی

در گذشته بچه‌ها رو قنداق می‌کردند. در حال حاضر هم قنداق‌های جدید و راحتی وجود داره که می‌تونید ازشون استفاده کنید. قنداق کردن یه روش عالی برای رفع بدخوابی نوزاد محسوب می‌شه. در اصل نوزاد هنوز به شرایط بیرون از شکم مادر عادت نداره. زمانی که بچه رو قنداق می‌کنید، احساس می‌کنه در محیط کم جا و گرم شکم مادره و همین عامل باعث می‌شه تا احساس امنیت بیشتری رو تجربه کنه. اگر بچه‌تون رو قنداق می‌کنید، احتمالاً متوجه شدید که بعد از این کار معمولاً بچه‌ها به آرامی می‌خوابن و ممکنه مدت زمان بیشتری نسبت به حالت عادی به خواب برن.

خوابیدن روی پهلوها

یکی دیگه از انواع پوزیشن خواب برای نوزاد، خوابیدن روی پهلوی چپ یا راسته. هر چند این روش خوابیدن دوام چندانی نداره و بچه‌ها معمولاً به همون حالت طاق باز برمی‌گردند؛ اما ممکنه عادت خوابیدن تعدادی از نوزادان هم این حالت باشه. بچه‌هایی که روی پهلو می‌خوابن، کمتر از خوابیدن خسته می‌شن و به علت اینکه خودشون می‌تونن به راحتی غلت بزنن و روی پشت بخوابن، اگر احساس خستگی کنند، تغییر حالت براشون سخت نیست. پس بهتر از سایر روش‌های خوابیدنه. هر چند اسکلت بدنی بدن بچه‌ها در این سنین خیلی محکم نیست و شاید خواباندن روی دست براشون ساده نباشه و نیازه تا کمی دست و پاها رو در حالت متعادلی قرار بدین.

خوابیدن روی شکم

یه روش خواب که اکثر نوزادها ازش استقبال می‌کنن، خوابیدن روی شکمه. دلیلش هم اینه که اکثرا قولنج و شکم درد رو توی سنین پایین تجربه می‌کنن. به همین علت وقتی روی شکم می‌خوابن این درد تا حد زیادی تسکین پیدا می‌کنه و اجازه می‌ده نوزاد مدت زمان بیشتری با آرامش بخوابه. البته باید این پوزیشن خواب برای نوزاد رو محتاطانه انتخاب کنید. سر کودک رو باید به یه سمت بچرخونید تا تنفس براش راحت باشه. از طرفی گردنش خیلی بالا یا پایین نباشه که درد بگیره.

بدخوابی نوزاد و پوزیشن خواب

خوابیدن در کریر و گهواره یکی از انواع پوزیشن خواب برای نوزاد

کریر و گهواره با حرکت رفت و برگشتی که دارن، کودک رو برای خواب آماده می‌کنن. به همین علت یکی از پرطرفدارترین انواع پوزیشن خواب برای نوزاد قرار دادنش توی کریر یا گهواره است. با این روش می‌تونید خیلی سریع نوزاد رو بخوابونید. اکثر بچه‌ها این روش رو می‌پسندن و بهش عادت می‌کنن.

نکته‌ای که در مورد پوزیشن خواب برای نوزاد باید بدونید اینه که باید روش‌های مختلف رو امتحان کنید و ببینید بچه‌تون با کدوم پوزیشن راحت‌تره. حتی ممکنه هر زمان یک پوزیشن رو انتخاب کنه و بعد از مدتی حالت خوابش رو تغییر بده.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12651 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
14563 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
11907 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

2 روز پیش
|
3431 بازدید