2109
ترشحات نوک سینه به چه علت اتفاق می‌افتند؟

ترشحات نوک سینه به چه علت اتفاق می‌افتند؟

1400/12/16 بازدید49681

ترشح از نوک پستان (مایع از سینه) در دوران بارداری و شیردهی معمول است. بیش از 80 درصد از افرادی که هورمون‌های زنانه دارند در برخی مواقع ترشح از نوک پستان دارند. نوک سینه‌ها به دلایل زیادی می‌توانند مایعات را دفع کنند. ممکن است نگران سرطان یا شرایط پیش سرطانی باشید. اما مطمئن باشید ترشح از نوک پستان معمولاً دلیلی برای ابتلا به بیماری و سرطان نخواهد بود.

 

ترشحات نوک سینه چه علائمی دارد؟

ترشحات نوک پستان می‌تواند به طرق مختلفی متفاوت باشد. کیفیت آن می‌تواند سرنخ‌هایی برای علل احتمالی ارائه دهد:

  •  قبل از یائسگی
  • پس از یائسگی
  •  حاملگی
  • شیر دادن

 

ترشحات ممکن است به طور ناگهانی و خود به خود یا فقط زمانی که سینه یا نوک سینه را فشار می‌دهید ایجاد شود. موارد زیر انواع ترشحات سینه است:

  •  کمی غلیظ‌تر و شیری
  • چرکی (چرکی مانند) و کدر
  •  بسیار غلیظ، چسبناک و شبیه پنیر

ترشحات نوک سینه ممکن است در یک طرف یا در هر دو طرف رخ دهد. اگر علائم همراه با ترشح داشته باشید می‌توانند سرنخ‌هایی برای علت باشند. مثلا:

  • تب ممکن است نشان دهنده عفونت پستان (ماستیت) باشد
  •  توده سینه به اضافه ترشحات به شدت نشان دهنده سرطان سینه است

 

به چه علت ترشحات نوک سینه اتفاق می‌افتد؟

پاپیلوم داخل مجاری

مسدود شدن مجاری شیر (اکتازی)

سرطان

ترشح دو طرفه بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی یا شرایط سیستمیک (در سراسر بدن) مانند بیماری تیروئید است. ترشح از یک مجرای منفرد به دلیل یک بیماری موضعی که سینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد بیشتر است. برخی از علل شایع‌تر عبارتند از

 

بارداری:

آغوز (مایع قبل از شیر مادر) ممکن است قبل از زایمان نشت کند که معمولاً زرد روشن است. سپس غلیظ‌تر و شیری رنگ می‌شود.

تحریک سینه:

تحریک ناشی از لباس‌های زبر یا سوتین نامناسب یا تحریک بیش از حد یا ضربه به سینه‌ها ممکن است باعث ترشح شود.

 

سینه‌های فیبروکیستیک:

اگر پیش از یائسگی هستید و سینه‌های فیبروکیستیک دارید (بافت سینه توده‌ای و احتمالاً دردناک) ترشحات زرد، سبز یا قهوه‌ای قبل از پریود تا حدودی طبیعی است.

 

تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی طبیعی (مانند قاعدگی) ممکن است باعث ترشح از نوک پستان شود. این بدون توجه به جنسیت بیولوژیکی شما درست است.

 

دارو‌های هورمونی:

ترشحات هورمونی (به عنوان مثال قرص‌های ضد بارداری) و آرام بخش‌ها اغلب باعث ترشح شیری می‌شوند.

 

عفونت:

اگر ترشحات بدبو باشد ممکن است به دلیل آبسه در نوک پستان یا زیر هاله (منطقه رنگدانه دار اطراف نوک پستان) باشد. آبسه ناحیه‌ای است که بدن برای جلوگیری از گسترش عفونت از آن جدا می‌شود.

 

مسدود شدن مجاری شیردهی:

اکتازی مجرای پستانی به معنای مسدود شدن مجاری شیر است. این بیماری در نزدیکی یائسگی یا بعد از یائسگی شایع است. مجاری پستان گشاد شده و با ترشحات غلیظ مسدود می‌شود. ترشح می‌تواند:

  • سبز، قهوه‌ای یا سیاه
  • بسیار غلیظ و شبیه پنیر
  • همراه با نوک سینه‌های قرمز و حساس

 

این وضعیت ممکن است منجر به ورم پستان شود. این امر می‌تواند باعث چرخش نوک سینه‌ها به سمت داخل شود (وارونگی نوک پستان) که نگرانی‌های مربوط به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. اکتازی مجرای پستانی معمولاً به مرور زمان از بین می‌رود.

 

گالاکتوره چیست؟

ترشحات شیری ممکن است در هر فردی، صرف نظر از جنسیت و سن ایجاد شود. این هورمونی است که در رشد سینه و شیردهی نقش دارد. این حالت هیپرپرولاکتینمی نامیده می‌شود. هایپرپرولاکتینمی همچنین می‌تواند باعث توقف پریود (آمنوره) شود. در مردان بیولوژیک ترشح از نوک پستان ممکن است اولین علامت باشد. سطوح بالای پرولاکتین می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود:

دارو‌ها:

برخی از دارو‌های فشار خون، مواد افیونی، دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های ضد روان پریشی، آنتاگونیست‌های دوپامین و دارو‌های رفلاکس اسید تأثیر دارد.

مکمل‌های گیاهی:

شنبلیله، شبدر قرمز، انیسون و رازیانه.

کم کاری تیروئید:

کم کاری غده تیروئید.

 

پاپیلوم‌های داخل مجاری باعث چه مشکلاتی می‌شوند؟

پاپیلوم‌های داخل مجاری رشد خوش خیمی هستند که معمولاً یک مجرا را درگیر می‌کنند. آن‌ها در دوران پیش از یائسگی شایع هستند. آن‌ها اغلب باعث ترشح شفاف یا خونی می‌شوند. ممکن است متوجه یک توده بدون درد در نوک پستان شوید.

سرطان پستان چه ارتباطی با ترشحات نوک سینه دارد؟

گاهی اوقات ترشحات نوک سینه ناشی از سرطان سینه است. این می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه سرطان سینه باشد که هنوز در مرحله پیش تهاجمی (DCIS) است.

ترشحات نوک پستان مردانه به چه علت اتفاق می‌افتد؟

اگر از نظر بیولوژیکی مرد هستید و ترشح از نوک پستان دارید به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها ممکن است ماموگرافی را سفارش دهند ترشحات نوک پستان اغلب یک علامت هشدار دهنده اولیه سرطان پیش تهاجمی است. این مهم است که به یاد داشته باشید. سرطان سینه مردان اغلب در مراحل بعدی نسبت به زنان تشخیص داده می‌شود.

ترشحات نوک سینه در نوزادان به چه علت اتفاق می‌افتد؟

در نوزادان ترشحات شفاف یا شیری رنگ از نوک پستان نسبتاً شایع است. ممکن است با مقداری تورم سینه یا یک توده کوچک رخ دهد. این مربوط به هورمون‌های باقی مانده از بارداری است. در اواخر دوران نوزادیترشحات خونی ممکن است رخ دهد.

 

نتیجه‌گیری:

سرطان سینه اغلب با ترشح از نوک پستان نگران‌کننده است. علائم راه بدن ما برای هشدار دادن به مشکلات احتمالی است. مهم است که گوش کنید. سرطان سینه اغلب با ترشح از نوک پستان نگران‌کننده است. به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد چیز دیگری بوده و حتی ممکن است به یک وضعیت پزشکی اشاره نکند. تشخیص ممکن است کمی طول بکشد. اما مهم است که به این روند ادامه دهید حتی اگر علائم از بین بروند.

 

منبع:

www.verywellhealth.com

ارسال نظر شما

login captcha

من همیشه با فشردن سینه هام یعنی هر دو تاشون ترشح مایع شفاف و چسبناک دارم اینجا نوشته در صورت تحریک یا آسیب ولی من بدون تحریک کردن هم ترشح شفاف دارم و نمیدونم مضر هست یا نه 💁

پربازدیدترین ها