2109
به چه علت نوزاد دچار ترشحات واژن می‌شود؟

به چه علت نوزاد دچار ترشحات واژن می‌شود؟

1401/04/26 بازدید24821

در دوران بارداری سطوح بالایی از استروژن و پروژسترون در بدن مادر گردش می‌کند. این‌ها از جفت عبور کرده و به نوزاد می‌رسند. این کاملاً طبیعی است و به هیچ وجه مضر نیست. در واقع برخی از هورمون‌ها برای رشد صحیح کودک ضروری هستند. تغییر هورمون مادر در پایان بارداری باعث افزایش سطح اکسی توسین و پرولاکتین می‌شود که سینه‌های مادر را تحریک می‌کند تا شیر مادر تولید کند. قرار گرفتن در معرض این هورمون‌ها در رحم می‌تواند باعث تورم بافت اطراف نوک سینه‌ها در نوزادان دختر و پسر شود.

 

چه نگرانی‌هایی درباره قسمت تناسلی نوزادان وجود دارد؟

 تورم ناحیه تناسلی:

لابیا‌ها یا لب‌های بیرونی واژن و کلیتوریس نیز ممکن است در نوزادان تازه متولد شده به دلیل تغییر ناگهانی در قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مادر متورم به نظر برسند. در حالی که این ممکن است برخی از والدین را نگران کند اما این تورم طبیعی است.

 چسبندگی لبه واژن:

ممکن است این بیماری زمانی رخ دهد که پوست لابیا خام باشد (معمولاً در اثر بثورات طولانی پوشک) و شروع به بهبودی کند. تئوری دیگر این است که چسبندگی لب به دلیل سطوح پایین استروژن رخ می‌دهد. تمیز کردن و استحمام به موقع نوزاد معمولاً از این اتفاق جلوگیری می‌کند یا می‌تواند به سرعت آن را برطرف کند. این وضعیت اغلب به خودی خود بهبود می‌یابد. اگر متوجه این موضوع شدید با پزشک کودک خود تماس بگیرید که معمولاً می‌تواند با فشار کم چسبندگی را از بین ببرد. در غیر این صورت ممکن است یک کرم استروژن برای کمک به جدا شدن ناحیه بدون ایجاد آسیب پوستی تجویز شود. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان موفقیت در استفاده از این کرم‌ها حدود 90٪ است. همچنین در موارد شدید ممکن است به جراحی نیاز باشد زیرا چسبندگی می‌تواند مجرای ادرار یا دهانه واژن را مسدود کند.

 وجود لکه قرمز و نارنجی:

یکی دیگر از چیز‌های شگفت‌انگیزی که ممکن است در پوشک کودک خود مشاهده کنید کریستال‌های اورات است که شبیه لکه قرمز یا نارنجی هستند و به راحتی می‌توانند با خون اشتباه گرفته شوند. این بلور‌های قرمز آجری که پزشکان اغلب از آن‌ها به عنوان "لکه آجری" یاد می‌کنند ترکیبی از اورات و کلسیم موجود در ادرار هستند. ظاهر شدن این کریستال‌ها در پوشک نوزادان بسیار رایج بوده و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد مگر اینکه این مشکل بیش از چند روز اول زندگی ادامه یابد و پس از آن می‌تواند نشان دهنده کم آبی بدن نوزاد باشد. اگر لکه آجر در چهار روز یا بیشتر باقی مانده است و یا اگر نگرانی‌های مرتبط دیگری دارید با پزشک اطفال خود مشورت کنید. اگر علت کم آبی بدن باشد به این معنی است که کودک شما باید بیشتر از شیر مادر یا با شیشه شیر تغذیه کند.

چگونه واژن نوزاد را تمیز کنیم؟

ترشحات واژن در نوزاد نیاز به درمان خاصی ندارد. می‌توانید به سادگی با یک دستمال مرطوب ملایم یا آب گرم روی یک توپ پنبه‌ای یا پارچه صاف محل را تمیز کنید. هر مایع اضافی باقی بماند توسط پوشک جذب می‌شود و مضر نیست. نکاتی برای تمیز کردن واژن نوزاد:

- فقط از آب گرم یا دستمال مرطوب کودک استفاده کنید. صابون می‌تواند ناحیه پوشک را تحریک کند، تعادل طبیعی واژن را به هم بزند و باعث ایجاد بثورات شود

- فقط ناحیه را از جلو به عقب پاک کنید

- مطمئن شوید که هر گونه مدفوع را از ناحیه تناسلی به طور کامل تمیز کنید

- داخل لابیا‌ها را بررسی کنید زیرا ترشحات و کرم اضافی پوشک می‌تواند در چین‌های پوست جمع شود

 

نتیجه‌گیری:

مطمئن باشید که طبیعی است و انتظار می‌رود که یک نوزاد تازه متولد شده در هفته اول زندگی خود ترشحات واژن داشته باشد. با این حال اگر در مورد سلامت واژن نوزاد خود (یا هر نگرانی سلامتی دیگری) سؤال یا نگرانی دارید همیشه با متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

login captcha

خیلی ممنونم از مطلب مفیدتون🌻

ممنون خوب بود

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8933 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6477 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15138 بازدید