2109
کیست بارتولن چیست؟+ عکس

کیست بارتولن چیست؟+ عکس

1402/07/30 بازدید1718

کیست بارتولن

کیست بارتولن یه مسئله‌ی معمول در بخش تناسلی زنانه است. این مشکل معمولا به صورت ناگهانی پیش میاد و می‌تونه برای افرادی که باهاش مواجه میشن، خیلی ناراحت‌کننده باشه. در این مقاله، ما قصد داریم بهتون بگیم کیست بارتولن چیه، چطور ایجاد میشه، علائمش چیه، و چطور می‌تونین باهاش برخورد کنین و درمانش کنین.

کیست بارتولن چیست؟+ عکس| نی نی سایت

کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن یک مشکل توی دستگاه تناسلی خانوماست. غده‌های کوچکی که در دو طرف واژن قرار دارن وظیفه‌شون اینه که واژن رو مرطوب نگه دارن. این غده‌ها مایعی تولید می‌کنن که از طریق لوله‌هایی به واژن منتقل میشه. ولی وقتی این لوله‌ها بسته بشن، مایع توی این غده‌ها باقی می‌مونه و یک توده مایع به نام کیست بارتولن رو ایجاد می‌کنه.

علت کیست بارتولن در زنان چیست؟

درباره دلیل قطعی برای بروز کیست بارتولن و بسته شدن راه تخلیه آن هنوز اطلاعات دقیقی وجود نداره، اما پزشکان بر اساس تجربیاتشون و نظریاتی که دارن، عوامل مختلفی رو معرفی کردن که ممکنه به ایجاد این مشکل منجر بشن. این عوامل می‌تونن شامل افزایش عفونت در واژن، ترشحات غلیظ و یا تورم باشن که باعث مسدود شدن مجاری بارتولن میشن و در نتیجه کیست ایجاد میشه.

آمارها نشون می‌ده که از هر ۱۰ زن، ۲ نفر ممکنه به این مشکل برخورد کنن. علاوه بر این، بیشترین احتمال بروز این بیماری در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی وجود داره. هر چه سن زن بیشتر باشه، احتمال ابتلا به کیست کمتر میشه.

واضحه که برقراری رابطه جنسی هم می‌تونه به افزایش اندازه کیست منجر بشه، چون توی این زمان تولید مایع در ناحیه غدد بارتولن بیشتره. همچنین در حین رابطه جنسی امکان انتقال عفونت هم وجود داره، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنن که زوجین از کاندوم استفاده کنن تا از این مشکلات جلوگیری کنن.

علائم کیست بارتولن

درد: درد و ناراحتی در حین راه رفتن، نشست و برخاست کردن.

تورم: تورم در ناحیه دور غده بارتولن اتفاق می‌افته. این تورم ممکنه بسیار مشخص باشه و لبهای آلت تناسلی را بزرگتر کنه.

درد در حین رابطه جنسی: کیست بارتولن ممکنه باعث درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی بشه.

قرمزی و التهاب: منطقه مورد تحت تأثیر کیست ممکنه قرمز و التهابی بشه.

تب و لرز: اگه کیست عفونی بشه، می‌تونه باعث تب و لرز بشه.

در صورت تجربه هر یک از این علائم، توصیه می‌شه که به پزشک مراجعه کنین تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه بشه.

نحوه تشخیص کیست

تشخیص کیست بارتولن به کمک معاینه‌ای که توسط پزشک انجام می‌شود، امکان‌پذیره. مراحل تشخیص کیست عبارتند از:

معاینه جسمی: پزشک با معاینه ناحیه تناسلی واژن شما، می‌تونه احتمال وجود کیست رو بررسی کنه. ممکنه با لمس ناحیه متورم و دردناک رو تشخیص بده.

سونوگرافی: در برخی موارد، پزشک ممکنه از سونوگرافی استفاده کنه تا تصاویر تشخیصی از کیست بگیره و اندازه و مشخصاتش رو بررسی کنه.

تست‌های دیگر: پزشک ممکنه از ترشحات واژنتون برای بررسی در آزمایشگاه نمونه‌برداری کنه.

روش‌های درمان

کیست بارتولن درمان‌پذیره و به طور عمومی مشکل خطرناکی نیست. درمان این بیماری بستگی به اندازه کیست و وجود علائم داره. در زنان زیر ۴۰ سال، درمان کیست با استفاده از متداول‌ترین روش‌های پزشکی مثل آنتی‌بیوتیک و یا جراحی قابل انجامه.

  • در برخی موارد، اگه کیست بارتولن کوچک باشه و علائم شدیدی نداشته باشه، می‌تونین از روش‌های خانگی مثل حمام سیتز (حمام در وان گرم)  به عنوان درمان خانگی استفاده کنین. اما برای تایید تشخیص و انتخاب بهترین روش درمانی، همیشه بهتره با پزشک مشورت کنین.
  • در مواردی که کیست بزرگتر باشد یا علائم شدیدی ایجاد کنه، پزشک ممکنه جراحی رو پیشنهاد بده. این جراحی با استفاده از بیهوشی یا بی حسی انجام می‌شه و شامل برش کیست و تخلیه مایع‌اش می‌شه. بعد از جراحی، ممکنه یک لوله (کاتتر) در محل جراحی قرار داده بشه تا کیست تخلیه شه.
  • استفاده از لیزر دی اکسید کربن یک روش جدید برای تخلیه کیست بارتولن است. در این روش، بعد از تخلیه مایع داخل کیست، از لیزر دی اکسید کربن برای ایجاد برش‌ بر روی کیست استفاده می‌شه. بعدش بخیه‌ها با همین لیزر زده می‌شن تا کیست بسته شه و بهبود پیدا کنه. این روش کم دردتر و موثرتر از روش‌های سنتی می‌باشد.
  • مارسوپیالیزیشن (marsupialization) یک روش درمانی سنتی برای درمان کیست بارتولنه. این روش با بیهوشی یا بی‌حسی انجام میشه. کیست رو به اندازه یک سانتی‌متر برش میدن و مایع درون کیست رو تخلیه می‌کنن. این برش کمک می‌کنه تا مایع درون کیست به صورت طبیعی خارج بشه و سپس کیست بسته شده و به تدریج بهبود پیدا می‌کنه.
  • یکی از روش‌ها اینه که عسل رو با سرکه سیب مخلوط کنید و استفاده کنید. همچنین می‌تونید عسل رو با زنجبیل یا آلوئه ورا هم ترکیب کنید و استفاده کنید. مرهم سیاه هم می‌تونه به درمان کیست بارتولن کمک کنه. اون یه ماده به نام زغال داره که برای پوست هم خوبه. ممکنه با استفاده از این مرهم کیست تخلیه بشه و عفونت کمتر بشه.

علائم کیست بارتولن+ عکس و درمان| نی نی سایت

سخن پایانی

کیست بارتولن، مشکلیه که بسیاری از زنان با آن مواجه می‌شن، وخوشبختانه در بسیاری از موارد، قابل درمان و کنترله. اگه علائمی از این بیماری رو تجربه می‌کنین، بهترین کار اینه که با پزشک مشورت کنین. بهداشت تناسلی و مراقبت از دستگاه تناسلی از اهمیت بالایی برخورداره تا از بروز مشکلاتی مانند کیست جلوگیری کنین.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها