2109
دیدن کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع!

دیدن کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع!

1402/11/22 بازدید1197

دیدن کارتون باب اسفنجی

احتمالاً باب اسفنجی رو به عنوان یکی از کاراکترهای محبوب دنیای کودک می‌شناسین. حتی ممکنه کارتونشو هم دیده باشین؛ اما سؤالی که پیش میاد اینه که چرا کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع اعلام شده و توصیه می‌شه با حساسیت بیشتری بهش پرداخته بشه؟ وقتی به تماشای این کارتون می‌نشینیم، اونقدر جذابه که بزرگسالان هم ازش لذت می‌برن. حتی محتواش هم شاید چندان بد به نظر نیاد. با این حال بهتره بدونین در آمریکا این کارتون برای کودکان زیر 2 سال ممنوعه! دلیل حساسیت روی این کارتون چیه؟

چرا دیدن کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع است؟

آنچه در ظاهر کارتون باب اسفنجی می‌بینیم!

باب اسفنجی و دوستاش، کارتونی جذاب رو تدارک دیدن که حتی شاد هست و بچه‌ها رو می‌خندونه. با این حال شاید در تولید داستانش چندان حساسیت نشون داده نشده یا حتی با برنامه ریزی طراحی شده! چرا دیدن کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع هست؟ اول با این کارتون بیشتر آشنا بشیم.

باب اسفنجی شلوار مکعبی و دوستش پاتریک با طرز زندگی احمقانه و خنده داری داستان رو پیش می‌برن. اختاپوس همکار و همسایه باب اسفنجیه و اصلاً ازش خوشش نمیاد. همیشه هم حوصله نداره و دوست داره در تنهایی به سر ببره. رئیس این دو، آقای خرچنگه که یه موجود طماع و پول دوسته. این موجود پول رو به هر چیزی ترجیح می‌ده و حقوقی هم به کارمنداش نمی‌ده! یه موجود چندش‌آور دیگه هم پلانکتونه که دائم نقشه می‌کشه فرمول همبرگر خرچنگی رو به دست بیاره و از آقای خرچنگ بدزده. این شخصیت‌ها و سندی که یه موجود خشکی‌زی هست، با هم داستان‌های به ظاهر جذابی رو رقم می‌زنن.

چرا دیدن کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع است؟

موضوع اصلی اینه که چرا کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع اعلام شده. هر چند دلیل توقیف کارتون باب اسفنجی توی شبکه‌های ایران بیشتر به علت صحنه‌های ضد ارزشیه؛ اما این کارتون حتی از نظر روانشناسان کودک هم منع شده. برخی از عوارض دیدن کارتون باب اسفنجی در ادامه بررسی می‌شه.

اختلال در یادگیری و عدم تمرکز یک دلیل توقیف کارتون باب اسفنجی

طبق تحقیقاتی که توسط برخی از این روانشناسان از جمله «آنجلین اس لیلارد»؛ روانشناس دانشگاه ویرجینیا انجام شده، این کارتون و صحنه‌هاش برای ذهن کودکان بسیار سریعه. همین عامل هم قدرت تفکر رو ازشون می‌گیره و باعث می‌شه دچار اختلال در یادگیری بشن. در جامعه آماری که توسط این گروه محقق بررسی شده بود، کودکانی که کارتون باب اسفنجی را در مدت زمان طولانی می‌بینن، نصف ظرفیت دیگر کودکانی که به نقاشی و فعالیت‌های آرام‌تر مشغول بودن، کار می‌کردن. کاهش تمرکز کودک با دیدن این برنامه و کارتون‌های مشابه با سرعت بالا، کاملاً مشهوده و باید بهش توجه نشون داد. غیر قابل پیش بینی بودن و ماهیت تصادفی این کارتون کاملاً تمرکز بچه‌ها رو به هم می‌زنه و اختلال یادگیری رو در آینده به همراه داره.

صحنه‌های غیرواقعی یکی از عوارض دیدن کارتون باب اسفنجی

وقتی این کارتون رو تماشا می‌کنین، صحنه‌های غیرواقعی زیادی رو می‌بینین. یکی از دلایلی که کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع اعلام شده همین صحنه‌های دور از واقعیت هست. اتفاقات جادویی، مکان‌های انتزاعی و همه اینا نشون می‌ده که یه دنیایی رو برای بچه‌ها ایجاد می‌کنه که کاملاً با واقعیت متفاوته. هضم این مسائل برای کودکان در سنین بالا هم مشکله و تفکرشون رو مختل می‌کنه. مغز کودک سعی می‌کنه با کارتون‌هایی که می‌بینه ارتباط برقرار کنه. ارتباط برقرار کردن با یه دنیای کاملاً غیر واقعی چندان کار جالبی نیست. به خصوص که کودک نمی‌تونه ارتباطی باهاش برقرار کنه.

دیدن کارتون باب اسفنجی

چه گروه سنی می‌تونن کارتون باب اسفنجی رو ببینن؟

حال این سوال ممکنه براتون پیش بیاد که باب اسفنجی برای چه گروه سنی مناسبه؟ مسئله‌ای که وجود داره اینه که باب اسفنجی روی هم رفته ماهیت کارتون سالم رو نداره. آموزه‌هایی مثل، خوردن حق دیگران،پول دوستی غیرطبیعی، طمع زیاد، حماقت و... باعث شده تا این کارتون در عین حال که جذابه، محتوای مناسبی نداشته باشه. پس از این که بارها کارتون باب اسفنجی برای کودکان ممنوع اعلام شد، شرکت سازنده و حامیان این کارتون اعلام کردند که این کارتون برای کودکان طراحی نشده و گروه سنی هدف در اصل بالای 6 تا 11 ساله‌ها هستن. هر چند علاوه بر تأثیری که کارتون روی مغز بچه‌ها می‌ذاره، محتواش هم نامناسب و غیرواقعی عنوان شده. به همین علت توصیه می‌شه برای هیچ سنی نمی‌تونه آموزه‌های خوبی به همراه داشته باشه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها