2109
همه چیز درباره اسفنج ضد‌بارداری

همه چیز درباره اسفنج ضد‌بارداری

1 هفته پیش بازدید836

اسفنج ضد‌بارداری

اسفنج ضد‌بارداری یکی از روش‌های جلوگیری از بارداریه که بدون استفاده از هورمون یا دارو شیمیایی از بارداری جلوگیری می‌کند. این وسیله یک اسفنج کوچکه که تو واژن قرار می‌گیرد. این اسفنج‌ها شبیه دونات یا مهره هستند و وظیفشون اینه که نگذارند اسپرم وارد رحم شود و از ترکیب شدنش با تخمک جلوگیری می‌کنند. عملکرد اسفنج ضد‌بارداری اینه که قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار می‌گیرند، موادشون با اسپرم‌ها واکنش می‌دهند و اونها رو می‌گیرند. بنابراین، اسپرم‌ها نمی‌تونند به رحم یا لوله‌های فالوپ برسند و لقاحی انجام نمی‌شود.

نحوه جایگذاری

مزایای استفاده از اسفنج ضد‌بارداری

استفاده از اسفنج ضد‌بارداری یک راه مناسب و غیر هورمونی برای جلوگیری از بارداریه که می‌تونه مزایای زیادی داشته باشد. تو این قسمت از مقاله قراره به این مزایا پرداخته بشه.

استفاده از اسفنج ضد‌بارداری تو مقایسه با قرص‌های ضد‌بارداری، عوارض جانبی کمتری دارد. "قرص‌های ضد‌بارداری" ممکنه عوارضی مثل تغییرات وزن، افسردگی و تغییراتی تو خواب و رویش موها داشته باشند. همچنین، بعضی از افراد ممکنه بخاطر مصرف مداوم این قرص‌ها، مشکلاتی مثل اختلالات گوارشی یا سردرد براشون پیش بیاد و یا حتی ممکنه برای همیشه از بارداری جلوگیری کند.

استفاده از اسفنج ضد‌بارداری انعطاف بیشتری به مردم برای کنترل بارداری می‌دهد. مثلا تو استفاده از iud زمان زیادی رو شخص نمیتونه باردار شود و قرص‌های ضد‌بارداری رو هم که باید روزانه مصرف کرد و این کار ممکنه آسیب زیادی به بدن برساند، اما اسفنج ضد‌بارداری رو می‌تونند قبل از هر رابطه جنسی استفاده کنند و نیازی به مصرف روزانه ندارند. استفاده از این اسفنج‌ها می‌تونه باعث شود فرد برای زمان‌های زیادی از بارداری جلوگیری کند، بدون اینکه نگرانی بخاطر عوارض خطرناک مصرف داروها داشته باشد. در نهایت میتونیم بگیم که این روش بخاطر اینکه تاثیری روی سطوح هورمونی بدن ندارد و از تعادل هورمون و سلامت روحی و جسمی فرد محافظت می‌کند، نسبت به بقیه روش‌های ضد‌بارداری بهتره.

معایب استفاده از اسفنج ضد‌بارداری

استفاده از اسفنج ضد‌بارداری، مثل هر روش دیگه‌ای، ممکنه معایبی داشته باشد. تا اینجای مقاله با مزایای استفاده از این وسیله جلوگیری از بارداری آشنا شدیم اما برای استفاده از این وسیله باید معایبش رو هم شناخت. تو این قسمت از مقاله به معایب اسفنج ضد‌بارداری می‌پردازیم.

یکی از معایب اصلی تو این روش، نیاز به استفاده صحیح و مطمئن از اونه. اگه اسفنج درست تو واژن قرار نگیرد یا درست خارج نشود، ممکنه باعث عفونت‌های واژنی شود. علاوه بر این، استفاده از این اسفنج‌ها ممکنه برای بعضی‌ها موقع رابطه جنسی سخت باش و راحت نباشند، بخاطر اینکه از افراد احساس ناخوشایندی یا ناراحتی ناشی از وجود این اسفنج در واژن خود می‌کنند.

اسفنج‌های ضد‌بارداری هم مثل تمام روش‌های دیگه ممکنه اثرات جانبی داشته باشد. ممکنه بعضی‌ها به موادی که تو این اسفنج‌ها هستند حساسیت نشون بدند. همچنین، استفاده مداوم این اسفنج‌ها میتونه دستگاه تناسلی رو تحریک کند و باعث ایجاد عوارضی مثل خشکی یا زخم شود. در کل لازمه که تمام اصول استفاده از اسفنج ضد‌بارداری با دقت انجام شود تا با کمترین عوارض و بهترین بازدهی از این وسیله استفاده کرد.

 نحوه خارج کردن این اسفنج

نحوه جایگذاری و خارج کردن این وسیله

برای تو استفاده درست و اصولی از اسفنج ضد‌بارداری اطمینان داشته باشیم باید چندتا نکته رو رعایت کرد که تو ادامه مقاله این نکات رو شرح دادیم.

  1. اولین قدم تو استفاده درست از این اسفنج‌ها، شستشوی دست‌هاست. مطمئن شوید که دست‌هاتون با آب و صابون کاملاً تمیز شده باشند.
  2. اسفنج را با آب مرطوب کنید. برای این کار، لازمه آبی که‌ استفاده می‌کنید‎ نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. بعد با دو دستتون، اسفنج رو فشار بدید تا کامل آب اضافیش خارج شود.
  3. حالا نوبت اینه که اسفنج رو داخل رحم قرار بدید. برای این کار، باید دو طرف اسفنج رو بگیرید و اون رو تا بدید و بعد پایینترین نقطه اسفنج رو وارد واژن کنید و کمی فشار بدید. حالا با استفاده از انگشتاتون، مطمئن شوید که اسفنج داخل واژن درست قرار گرفته و هیچ قسمتی از اون بیرون نمانده.
اما چجوری باید اسفنج ضد‌بارداری رو بیرون آورد؟ این کار خیلی آسون‌تر از جایگذاری اسفنجه. اسفنج ضد‌بارداری بندی دارد که به دو طرف اسفنج وصله و از اون آویزونه. برای خارج کردن اسفنج فقط لازمه که انگشتتون رو وارد واژن کنید و بعد از اینکه اون بند رو پیدا کردید اون رو بکشید پایین. گاهی وقت‌ها بخاطر فشار عضلات واژن لازمه که یکم با فشار بیشتری این کار رو انجام بدید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها