2109
با وجود چه بیماری هایی بارداری پر‎ریسک به حساب میاد؟

با وجود چه بیماری هایی بارداری پر‎ریسک به حساب میاد؟

1402/06/24 بازدید1048

با وجود چه بیماری ‎هایی بارداری پر‎ریسک به حساب میاد؟

منظور از بارداری پرریسک چیه؟

بارداری پرریسک به وضعیتی اشاره داره که در اون بارداری با خطرات و مشکلات بیشتری نسبت به بارداری‌های عادی همراهه. این مفهوم معمولاً برای بارداری‌هایی استفاده می‌شه که به دلایل مختلفی مثل وجود بیماری‌های مزمن در مادر یا عوامل خارجی مشکل‌زا، ریسک‌های اضافی برای سلامتی مادر یا جنین رو به همراه داره.

میزان و نوع ریسک‌ها ممکن هست بسته به موارد مختلفی مثل سن، تاریخچه پزشکی، وضعیت سلامتی و سایر عوامل متغیر باشه. بعضی از عوامل مشترکی که می‏تونن باعث بارداری پرریسک بشن، در ادامه بیان شدن که بهتره مطالعه کنین:

بارداری در سنین بالا

- بیماری‌های مزمن:

بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، دیابت و بیماری‌های التهابی مزمن. در این دسته قرار می‌گیرن. این بیماری‌ها می‌تونن خطرات بیشتری برای سلامتی مادر و جنین به همراه داشته باشن.

- عوامل عفونی:

بعضی از عوامل عفونی مثل عفونت‌های ادراری، عفونت‌های تنفسی شدید، عفونت‌های واژنی و عفونت‌های تناسلی می‌تونن خطرات بیشتری در بارداری ایجاد کنن. این موارد باید خیلی سریع پیگیری بشن.

- تاریخچه بارداری‌های پرریسک قبلی:

اگه مادر در بارداری‌های قبلی با مشکلات جدی مواجه شده باشه، احتمال بارداری پرریسک در بارداری جدید بیشتر هست. این موارد رو باید حتما با پزشکتون در میون بذارین

- سن مادر:

بارداری در سنین بالا (بیش از 35 سال) ممکن هست با خطرات بیشتری برای سلامتی مادر و جنین همراه باشه.

- عوامل خارجی:

مواردی مثل استفاده از مواد مخدر، مصرف الکل، سابقه سوء تغذیه، استفاده از داروهای مشکوک و ... به سلامت باردار آسیب می‌زنن.

 

مراقبت های مهم در بارداری پرریسک:

در بارداری پرریسک، مراقبت‌های پزشکی و خودمراقبتی ویژه‌ای لازم هست. در زیر تعدادی از مراقبت‌های مهم در بارداری پرریسک رو لیست کردیم:

  • ملاقات با پزشک: جوری برنامه ریزی کنین تا منظم ویزیت بشین پزشک شما نقش مهمی در پیگیری و کنترل وضعیت سلامتی مادر و جنین داره.
  • پیروی از رژیم غذایی سالم: تغذیه مناسب و متنوع برای سلامت شما و جنین خیلی اهمیت داره. مصرف مواد غذایی سالم و غنی از مواد مغذی، مصرف مکمل‌های ویتامینی و معدنی به توصیه پزشک، و رعایت قوانین بهداشتی خیلی اهمیت دارن.
  • استراحت و خواب کافی: استراحت کافی و خواب مطلوب برای حفظ سلامتی شما و کاهش خطرات بارداری پرریسک مهم هستن. سعی کنید استراحت کافی در طول روز داشته باشین و شب‌ها خوب بخوابین.
  • مصرف داروها و مکمل‌ها: همیشه با پزشک خودتون در مورد داروها، مکمل‌ها و ... صحبت کنین. بعضی از داروها و مکمل‌ها ممکن هست در بارداری پرریسک مضر باشن.
  • مدیریت استرس: سعی کنید استرس رو کم کنین و راه‌های مدیریت استرس را به کار بگیرین. یوگا یا تنفس عمیق به کنترل استرس کمک میکنن.
  • مراقبت از خود: رعایت بهداشت شخصی، شستشوی دست‌ها، جلوگیری از تماس با عوامل آلوده و استفاده از ماسک در مواقع لزوم کمک می‌کنن تا عفونت‌ها و آلودگی‌ها وارد بدن نشن.
مراقبت های بارداری
 برخی دیگر از بیماری هایی که منجر به بارداری پرریسک میشن:

بارداری پرریسک ممکن هست به دلیل بیماری‌های مختلفی رخ بده. بعضی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تونن به بارداری پرریسک منجر بشن، عبارتند از:

  • فشار خون بالا: این بیماری با افزایش فشار خون، علائمی مثل سردرد شدید، مشکل در دید، تورم شدید و مشکلات کلیه رو با خودش به همراه میاره که برا جنین مشکل ساز هستن.  
  • دیابت بارداری: در این حالت، سطح قند خون در زن باردار بالا میره. اگه کنترل مناسبی صورت نگیره، ممکن هست خطراتی برای سلامت مادر و جنین ایجاد بشه.
  • عفونت‌های ادراری: عفونت‌های ادراری در بارداری می‌تونن به عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری منجر بشن و خطراتی برای بارداری ایجاد کنن.
  • بیماری‌های قلبی: بیماری‌های قلبی مثل بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا می‌تونن خطراتی رو در بارداری به وجود بیارن.
  • بیماری‌های تنفسی: بیماری‌های تنفسی مثل آسم، عفونت ریه‌ها و عفونت‌های تنفسی می‌تونن در بارداری پرریسک تأثیر منفی داشته باشن.
  • بیماری‌های تیروئید: عملکرد نامناسب تیروئید (کم‌کاری یا بیش‌فعالی) می‌تونه خطراتی در بارداری ایجاد کنه و به سلامت جنین آسیب وارد کنه.
  • بیماری‌های عروقی: بیماری‌هایی مثل تشنج عروقی و خونریزی مغزی می‌تونن در بارداری پرریسک خطراتی رو به همراه داشته باشن که عواقب بدی داشته باشه.

این‌ها چند نمونه از بیماری‌هایی بودن که میتونن به بارداری پرریسک منجر بشن. هر وقت شما بارداری پرریسک داشته باشین، مهمه که با پزشک خودتون مشورت کنین و مراقبت‌های خاصی رو دنبال کنین تا به سلامت خودتون و جنین آسیبی وارد نشه.

منبع

nichd.nih.gov/health/topics

 

 

 

منبع : با وجود چه بیماری هایی بارداری پر‎ریسک به حساب میاد؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها