2109
با وجود چه بیماری‌های نمیشه باردار شد؟

با وجود چه بیماری‌های نمیشه باردار شد؟

1402/05/16 بازدید1101

با وجود چه بیماری‌های نمیشه باردار شد؟

بارداری یک فرایند طبیعیه که بسیاری از ‌خانوم‌ها به اون دست پیدا می‌کنن. اما برخی از ‌خانوم‌ها به دلایلی مانند بیماری‌های مزمن، عوامل ژنتیکی، داروهایی که مصرف می‌کنن و یا عوامل ‌دیگه از جمله عدم تعادل هورمونی، دچار ناتوانی در باروری ‌هستن.

برخی از بیماری های که در صورت درمان نشدن باعث ناباروری میشن:

1. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و ناتوانی در باروری

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک بیماری عفونیه که در اون تولید هورمون‌های زیادی مانند تستوسترون افزایش پیدا می‌کنه، که می‌تونه باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی در تخمدان‌ها و باروری بشه. بیشترین علائم PCOS شامل پوست چرب، رشد موهای زائد، وزن اضافی، ناتوانی در باروری و بازدارندگی بلوغه.

2. ناتوانی در باروری با بیماری‌های تیروئید

اختلالات تیروئید می‌تونه باعث عدم تعادل هورمونی و ناتوانی در باروری بشه. این موضوع یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها برای سوال «با وجود چه بیماری‌های نمیشه باردار شد؟» بوده و تقریبا عموم مردم اطلاعات کافی رو در این زمینه دارن. بیشترین علائم اختلالات تیروئید شامل خستگی، احساس گرما و سردرد، افزایش وزن یا کاهش وزن، هیجانات نامنظم و عدم توانایی در تمرکزه.

3. بیماری‌های رحم و تخمدان

بیماری‌هایی مانند آدنومیوز، فیبروئیدها، عفونت‌های تناسلی، و عوامل ‌دیگه مانند تومورها می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. علائم این بیماری‌ها شامل درد شکم، خونریزی نامعمول، کیست‌های تخمدان و ترشحات نامعمول از رحمه.

4. بیماری‌های ایمنی و ناتوانی در باروری

بیماری‌هایی مانند بیماری‌های ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. علائم این بیماری‌ها شامل درد مفاصل، خستگی، تب، سردرد و تنگی نفسه.

نازایی.

5. بیماری‌های خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی پاسخی برای سوال «با وجود چه بیماری‌های نمیشه باردار شد؟» هستن. بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری لوپوس، بیماری هاشیموتو، بیماری سلیاک، بیماری اسکلروز چندگانه و بیماری‌های ‌دیگه می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. علائم این بیماری‌ها شامل خستگی، تب، درد عضلانی، تغییرات پوستی، اختلالات دفاعی و اختلالات هورمونیه.

این مطلب هم می‌تونه برای شما مفید باشه: بیماری‌های مقاربتی که برای بارداری خطرناکند.

6. بیماری‌های روانی و ناتوانی در باروری

بیماری‌های روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. این بیماری‌ها ‌می‌تونن باعث اختلال در تعاملات زوجین و کاهش شهوت جنسی بشن.

درمان نازایی.

7. استفاده از داروهای خاص

استفاده از برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. این داروها ‌می‌تونن باعث تغییرات هورمونی و ناتوانی در تخمدان‌ها بِشَن.

برای تشخیص بیماری‌هایی که می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه، بهتره به پزشک مراجعه کنین. با درمان بیماری‌های مزمن و کنترل عوامل ‌دیگه مانند وزن و استرس، می‌تونین احتمال باروری رو افزایش بدین. همچنین، بهداشت جنسی، غذای سالم و تمرین‌های روزانه نیز می‌تونه به بهبود باروری شما کمک کنه.

همانطور که گفته شد بارداری یک فرایند طبیعی بوده و توسط چندین عامل کنترل می‌شه، از جمله عوامل ژنتیکی، تغذیه، سلامتی عمومی، وضعیت روانی، و استرس. هرگونه تغییر در این عوامل می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه.

در ادامه این مطلب با معرفی چند بیماری دیگر به سوال «با وجود چه بیماری‌های نمیشه باردار شد؟» پاسخ می‌دیم.

8. مصرف الکل و سیگار و ناتوانی در باروری

مصرف الکل و سیگار می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. مصرف الکل می‌تونه باعث تغییرات در سطح هورمون‌های بدن و سیگار می‌تونه باعث کاهش تخمدان‌ها بشه.

9. وزن زیاد یا کم

وزن زیاد یا کم می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. وزن زیاد می‌تونه باعث اختلال در سطح هورمون‌های بدن و وزن کم می‌تونه باعث کاهش تولید هورمون‌های مسئول برای تخمک گذاری بشه.

10. استرس و ناتوانی در باروری

استرس یکی از عواملیه که می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه. استرس می‌تونه باعث تغییر در سطح هورمون‌های بدن و کاهش تولید تخمک‌ها بشه.

11. عوامل جنسی و ناتوانی در باروری

عوامل جنسی مانند اختلال در عملکرد جنسی، پایین بودن شهوت جنسی، و اختلال در ارتباط جنسی می‌تونه باعث ناتوانی در باروری بشه.

12. مشکلات هورمونی

استروژن و پروژسترون در ‌خانوم‌ها و تستوسترون در مردان هورمون‌های مهم بارداری ‌هستن. هیپوگنادیسم به شرایطی اشاره داره که در اون این هورمون‌ها به مقدار کافی تولید نمی‌شن. هورمون‌های جنسی که در نتیجه هیپوگنادیسم به اندازه کافی تولید نمی‌شن، روی تولید و کیفیت اسپرم و تخمک تأثیر منفی می‌ذارن. از اونجایی که پروژسترون هورمونیه که شرایط مناسب برای چسبیدن تخمک بارور شده رو فراهم می‌کنه، بارداری دشوار می‌شه یا ممکنه در کمبود اون سقط جنین رخ بده. هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، یکی ‌دیگه از هورمون‌های مهم بارداریه و با تحریک بیضه‌ها و تخمدان‌ها شرایط لازم رو برای بارداری فراهم می‌کنه. از اونجایی که هورمون‌های زیادی در ارتباط با بارداری وجود داره، اختلالات هورمونی در راس مشکلاتی ‌هستن که مانع بارداری می‌شن.

در نهایت، برای پیشگیری از ناتوانی در باروری، بهتره یک سبک زندگی سالم داشته باشین که این سبک شامل تمرین منظم، غذای سالم، کاهش استرس، و جلوگیری از مصرف الکل و سیگاره. همچنین، مراجعه به پزشک می‌تونه به شما کمک کنه تا هرگونه بیماری مرتبط با ناتوانی در باروری رو شناسایی و درمان کنین.

منبع:
www.medicalpark.com
منبع : با وجود چه بیماری‌های نمیشه باردار شد؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15096 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12791 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

3 روز پیش
|
3542 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
12151 بازدید