2109
از بیماری‌های مادرزادی قلب چه می‌دانید؟

از بیماری‌های مادرزادی قلب چه می‌دانید؟

1400/07/03 بازدید1454

بیماری قلبی مادرزادی یا یک نقص مادرزادی قلبی و یک ناهنجاری قلبی است که در هنگام تولد وجود دارد. این مشکل می‌تواند بر موارد زیر تأثیر بگذارد:

- دیواره‌های قلب
- دریچه‌های قلب
- عروق خونی


انواع متعددی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد. آنها می‌توانند از شرایط ساده‌ای که علائم ایجاد نمی‌کنند تا مشکلات پیچیده‌ای که باعث علائم شدید و تهدید کننده زندگی می‌شوند متغیر باشند.

انواع بیماری‌های مادرزادی قلب چیست؟


- در نقص دریچه قلب دریچه‌های داخل قلب که جریان خون مستقیم را هدایت می‌کنند ممکن است بسته یا نشت کنند. این امر در عملکرد قلب و پمپاژ صحیح خون اختلال ایجاد می‌کند.

- در نقایص دیواره قلب دیواره‌های طبیعی که بین دو طرف چپ و راست و حفره‌های فوقانی و تحتانی قلب وجود دارد ممکن است به درستی رشد نکند و باعث خون در قلب شود یا در جاهایی که به آن تعلق ندارد تجمع پیدا کند. 

- در نقایص رگ‌های خونی شریان‌ها و وریدهایی که خون را به قلب منتقل می‌کنند و به بدن برمی‌گردند ممکن است عملکرد صحیحی نداشته باشند. این می‌تواند جریان خون را کاهش داده یا مسدود کند و منجر به عوارض مختلف سلامتی شود.

بیماری مادرزادی سیانوتیک و آسیانوتیک چه بیماری است؟

بسیاری از پزشکان بیماری مادرزادی قلب را به عنوان بیماری مادرزادی سیانوتیک یا بیماری مادرزادی آسیانوتیک طبقه بندی می‌کنند. در هر دو نوع قلب آنطور که باید خون را پمپاژ نمی‌کند. تفاوت اصلی در این است که بیماری مادرزادی سیانوتیک قلب باعث کاهش سطح اکسیژن در خون می‌شود و بیماری مادرزادی قلبی آسیانوتیک اینطور نیست. نوزادان با کاهش سطح اکسیژن ممکن است دچار تنگی نفس و رنگ مایل به آبی روی پوست خود شوند. نوزادانی که اکسیژن کافی در خون خود دارند این علائم را نشان نمی دهند اما ممکن است بعداً در زندگی عوارضی مانند فشار خون بالا ایجاد کنند.

بیماری مادرزادی قلب چگونه درمان می‌شود؟

درمان نقص مادرزادی قلب بستگی به نوع و شدت نقص دارد. برخی از نوزادان دارای نقایص خفیف قلبی هستند که به مرور خود به خود بهبود می‌یابند. برخی دیگر ممکن است دارای نقایص شدیدی باشند که نیاز به درمان گسترده دارد. در این موارد درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- روش‌های کاتتر:

تکنیک‌های کاتتریزاسیون به پزشکان این امکان را می‌دهد که برخی از نقایص مادرزادی قلب را بدون جراحی و بازکردن قفسه سینه و قلب ترمیم کنند. در طی این روش‌ها پزشک یک لوله نازک را وارد رگ پا می‌کند و آن را تا قلب هدایت می‌کند. هنگامی که کاتتر در موقعیت صحیح قرار گرفت پزشک از ابزارهای کوچکی که از طریق سوند عبور کرده‌اند برای رفع نقص استفاده می‌کند.

- عمل جراحی قلب باز:

اگر روش‌های کاتتر برای ترمیم نقص مادرزادی قلب کافی نباشد ممکن است به این نوع جراحی نیاز باشد. یک جراح ممکن است جراحی قلب باز را برای بستن سوراخ‌های قلب، ترمیم دریچه‌های قلب یا پهن شدن رگ‌های خونی انجام دهد.

- پیوند قلب:

در موارد نادری که نقص مادرزادی قلب برای رفع آن بسیار پیچیده بوده ممکن است به پیوند قلب نیازداشته باشید. در طی این روش قلب کودک با قلب سالم اهدا کننده جایگزین می‌شود.

 

بیماری مادرزادی قلب در بزرگسالان چگونه است؟

برخی از نقایص تا زمانی که کودک بزرگ نشود هیچ علامتی ندارد و بنابراین تشخیص و درمان ممکن است به تاخیر بیفتد. در این موارد علائم یک نقص مادرزادی تازه کشف شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- تنگی نفس
- درد قفسه سینه
- کاهش توانایی ورزش
- به راحتی خسته شدن

بیماری‌های قلبی چند نوع هستند؟

بیماری‌های قلبی طیف وسیعی از مشکلات قلبی عروقی را شامل می‌شوند. بیماری‌های قلبی عبارتند از:

- آریتمی یک اختلال در ضربان قلب است
-  تصلب شرایین است
کاردیومیوپاتی این وضعیت باعث سفت شدن یا ضعیف شدن ماهیچه‌های قلب می-  شود
- نقایص مادرزادی قلب که در هنگام تولد وجود دارند

منبع:
www.healthline.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3945 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14787 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3838 بازدید