2109
ارائه راهکار برای مبتلا نشدن به عفونت واژن

ارائه راهکار برای مبتلا نشدن به عفونت واژن

1402/04/24 بازدید1903

ارائه راهکار برای مبتلا نشدن به عفونت واژن

بیشتر خانم ها وقتی به عفونت واژن مبتلا می شن تازه یاد روش های مراقبت از واژن و پیشگیری از عفونت میوفتن. در این خصوص باید بدونین که واژن یکی از حساس ترین و آسیب پذیرترین اعضای بدن خانوماس. عفونت این ناحیه با خارش، قرمزی، سوزش و التهاب همراهه که می تونه باعث ایجاد درد و ناراحتی فراوانی برای فرد بشه. همچنین عفونت واژن موجب کاهش سطح کیفیت رابطه جنسی میشه. پس مراقبت از سلامت واژن خیلی مهمه. در این مقاله می خوایم به مهم ترین راهکارهای مراقبت از واژن و پیشگیری از عفونت آن بپردازیم.

عفونت واژن چیه و چه خطراتی داره؟

قبل از اینکه به راهکارهای مراقبت از واژن بپردازیم می خوایم ببینیم اصلا عفونت واژن و علائم اون چیه. در ناحیه واژن قارچ ها، مخمرها و باکتری هایی به صورت طبیعی زندگی می کنن. وقتی سطح PH واژن خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی بشه، میزان این باکتری ها و قارچ ها به هم می ریزه. در نتیجه عفونت واژن به وجود میاد. عفونت واژن علائمی مثل ترشحات بد بو مانند بوی ماهی و به رنگ زرد کم رنگ، خارش، قرمزی، التهاب، سوزش و درد هنگام رابطه جنسی داره.

رعایت بهداشت فردی جهت مراقبت از واژن

برای مراقبت از واژن ابتدا باید مراقب بهداشت و نظافت فردی خودتون باشین. رعایت بهداشت برای مبتلا نشدن به این عفونت ها خیلی مهمه. زیرا اگه بهداشت رعایت نشه، تعداد باکتری ها و قارچ های مضر افزایش یافته و موجب ایجاد عفونت می شن. بهتره همیشه با شوینده های مناسب که سطح PH واژن رو متعادل می کنن این ناحیه رو شست و شو بدین. از لباس زیر تنها یکبار استفاده کنین و مرتبا اونا رو با آب گرم و شوینده مناسب بشورین. همچنین نوار بهداشتی های خودتون رو موقع قاعدگی مرتبا عوض کنین.

مراقب لباس هایی که می پوشید باشین

هم لباس زیر و هم شلوار در مراقبت از واژن نقش بسیار مهمی ایفا می کنن. قبل از هر چیز باید مراقب جنس لباسی که می پوشید باشین. لباس های نخی، پنبه ای و کتان جزء بهترین جنس ها برای لباس زیر و شلوار هستن. جنس هایی که میزان بالایی پلاستیک دارن می تونن باعث ایجاد عفونت بشن. همچنین لباس زیر و شلوارهای تنگ می تونن عفونت واژن ایجاد کنن. پس تا جای ممکن لباس های گشاد و راحت بپوشین. لباس زیر و شلوارهای خودتونو مرتب بشویید و از به کار بردن شوینده های معطر و تند برای شستن لباس زیر بپرهیزید. لباس زیر نخی دارای رنگ روشن مانند سفید، جزء بهترین لباس زیرها هستن.

برای مراقبت از واژن کاندوم را فراموش نکنید

برای مراقبت از واژن و پیشگیری از ابتلاء به عفونت استفاده از کاندوم در رابطه جنسی خیلی مهمه. مخصوصا اگه شریک جنسی شما جدید بوده و اطلاعی از وضعیت سلامتی اون نداشته باشین. خیلی از عفونت های ناحیه تناسلی می تونن از یه فرد به فرد دیگه منتقل بشن. پس اصلا استفاده از کاندوم رو فراموش نکنین.

استفاده صحیح از ژل بهداشتی بانوان

استفاده از ژل بهداشتی بانوان می تونه برای مراقبت از واژن خیلی موثر باشه. به شرطی که به اندازه و به درستی استفاده بشه. استفاده زیاد از این ژل می تونه باعث خیلی قلیایی شدن یا خیلی اسیدی شدن واژن شده و باکتری های مفید رو از بین ببره. پس اصلا فکر نکنین که به کار بردن زیاد این ژل می تونه برای حفظ نظافت شخصی مفید باشه. چون استفاده نامناسب از اون نتیجه کاملا برعکس داره. استفاده از این ژل بیشتر بعد از ایجاد رابطه جنسی توصیه می شه. چون می تونه تا حد زیادی از بروز عفونت بعد رابطه جلوگیری کنه.

مراقبت از واژن با شوینده های معطر ممنوع

برای مراقبت از واژن و حفظ سلامت واژن لازمه استفاده از شوینده های خیلی معطر رو کاملا فراموش کنین. بعضی صابون ها، شامپوهای بدن و برخی از لوسیون ها خیلی معطر هستن. این شوینده ها می تونن سطح PH واژن رو به هم ریخته و مستقیما موجب عفونت بشن. پس موقع حمام کردن و دوش گرفتن مراقب محصولاتی که استفاده می کنین باشین.

رطوبت، بستر مناسب برای ایجاد عفونت واژن

سلامت واژن

برای مراقبت از واژن سعی کنین محیط واژن رو کاملا خشک نگه دارین. رطوبت بستر مناسب برای رشد قارچ ها و باکتری های عامل عفونت رو فراهم می کنه. به همین دلیل لازمه بعد از شستشوی واژن در سرویس بهداشتی، با دستمال توالت باکیفیت به آرامی واژن رو خشک کنین. سعی کنین دستمال توالت رو روی واژن نکشین. بلکه به صورت ضربه ای واژن رو خشک کنین. این گونه پرزهای دستمال کاغذی وارد واژن نمی شن. بعد از حموم کردن و دوش گرفتن هم سعی کنین واژن رو کاملا با سشوار خشک کنین.

منبع
womenshealth.gov

 

منبع : ارائه راهکار برای مبتلا نشدن به عفونت واژن

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها