2109
با نوجوان خود دوست باشید، ارائه راهکار

با نوجوان خود دوست باشید، ارائه راهکار

1402/10/07 بازدید193

ارتباط خوب با فرزند

گاهی اوقات در دوران نوجوانی، نوجوان‌ها از والدین خود دور می‌شن، بهتره که با نوجوان خود دوست باشید تا ضرری تو این دوران متوجه اون نشه. تو این دوران نوجوان‌ها بیشتر به سمت دوستان خودشون گرایش دارن. دنیای فکری یه نوجوان با والدین و اطرافیان متفاوته و این باعث می‌شه که نوجوان بیشتر اوقات تنها باشه و حوصله شنیدن نصیحت‌های والدین رو نداره. در این دوران نوجوان‌ها شخصیتشون در حال شکل گرفتنه و احساسات و تفکرات خاص خودشون رو دارن، ارتباط والدین با نوجوان در این دوره خیلی مهمه. بهتره با نوجوان خود دوست باشید و در طول این مرحله دوستی خود رو حفظ کنید. دوستی والدین با نوجوان‌ها در این دوره خیلی اهمیت داره چون در این دوره شخصیت اون شکل می‌گیره و در آیندش تاثیر می‌زاره. فاصله زیاد بین والدین و نوجوان‌ها اصلا کار خوبی نیست.

چند راهکار برای اینکه با نوجوان خود دوست باشید :

1 _ گفت و گو با فرزند : والدین باید چند دقیقه از شبانه روز رو به حرف زدن با نوجوان خود بگذرونن. درباره دوستان، مدرسه، درس و مشکلاتش باهم صحبت کنن. در صورت بیان مشکل والدین باید یه راه حل مناسب برای حل اون پیدا کنن. با نوجوان خود دوست باشید و راحت از کنار مشکلات اون رو نکشید چون احتمال اینکه مشکلات رو به دوستانش بگه زیاده.

2 _ نوجوان رو با خواهر یا برادر و حتی هم سناش مقایسه نکنین : باید نوجوان رو همونجوری که هست قبول کنین. هرگز اونو با بچه‌های دیگه مقایسه نکنین چون باعث آزار اونا می‌شه.

3 _ پرهیز از خودخواهی و استبداد : اگه والدین در تصمیم گیری‌ها با نوجوان خود مشورت نکنن، پس نباید دنبال دوستی و رفاقت با نوجوان خودشون باشن چون یکی از راه‌های صمیمیت با فرزند احترام به اون و مشورت در بعضی امور هست.

راهکارهای دوستی با نوجوان :

1 _ انتقاد درست از نوجوان : در موقع انتقاد باید به رفتار اشتباه اون اشاره کنیم و بهش توهین نکنین.

2 _ ابراز علاقه به فرزند : والدین وقتی با کلام و گفتار به نوجوان ابراز علاقه می‌کنن، اون درک می‌کنه که شما چقدر دوسش دارین.

4 _ رازدار باشید : رازداری یکی از اصول نزدیک شدن و دوستی والدین با نوجوانه. با نوجوان خود دوست باشید تا اون شما رو محرم اصرار خودش بدونه و به جای دوستان با شما صحبت کنه.

5 _ هدیه دادن به نوجوان : به هر بهانه‌ای می‌شه برای اون هدیه خرید. ولی باید مواظب باشید که اونو متوقع نکنین که برای هرکاری انتظار پاداش داشته باشه.

6 _ تعریف خاطرات برای نوجوان : وقتی والدین از خاطرات دوران کودکی برای فرزند خود تعریف می‌کنین اون فاصله بین خودش و شما رو کمتر می‌بینه و به شما نزدیکتر می‌شه.

اهمیت اینکه می‌گن با نوجوان خود دوست باشید :

در این دوره باید با نوجوان خود دوست باشید، چرا که در این مرحله فرزند تغییرات زیادی رو از نظر بدنی و روانی تجربه می‌کنه. در دوره نوجوانی فرد دنبال هویت خودشه و دوست داره استقلال داشته باشه. نوجوان از والدین فاصله می‌گیره و با همسالان خودش وقت می‌گذرونه. در این مرحله والدین رفتارهای جدیدی رو ممکنه از نوجوان ببینن، بنابراین پدر و مادر با چالش‌های جدیدی مثل : تفریحات جدید، فعالیت‌های خطرناک، گروه‌های دوستی، وابستگی به اینترنت، ارتباط با جنس مخالف و مدگرایی از سوی فرزند مواجه بشن. در چنین مواقعی والدین باید با مشکلات نوجوان آشنا بشن. دوری از فرزند و درک نکردن اون تو این مرحله خطرناکه، پس باید دانش و آگاهی والدین تو این دوره زیاد باشه و راهکار مناسب رابطه حفظ بشه. در اینجاست که پدر و مادر به ضرورت صمیمی شدن با فرزند نوجوان رو متوجه می‌شن.

چگونگی برقراری ارتباط با نوجوان :

  • با نوجوان خود دوست باشید و در مورد مسائل مختلف با او صحبت کنید، اگه عقاید اون با شما متفاوت بود به عقاید هم احترام بزارید.
  • اگه به فعالیتی که نوجوان انجام میده و دوستش داره و شما ازش درکی ندارید سعی کنین عملکرد اونو خوب تعبیر کنین.
  • نوجوان باید مسئولیت کارهاش رو بپذیره. اگه قبول نکنه و کار اشتباهش رو به گردن دیگری بندازه هیچوقت از اشتباهش درس نمیگیره.
  • برای نوجوان ارزش قائل بشید و عشق خودتون رو بهش نشون بدید.
  • خود مراقبتی مهمه بنابراین با نوجوان کنار بیاید و بر احساسات خودتون غلبه کنین.
  • برای تصمیم‌گیری‌های مهم از اون کمک بخواید و باهاش مشورت کنین.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها