2109
سفر به اصفهان در عید نوروز

سفر به اصفهان در عید نوروز

1400/12/09 بازدید614

عید نوروز است و سفر به نصف جهان می‌تواند بسیار خوشایند باشد به ویژه که این نیمه‌ی جهان در کشور عزیز خودمان باشد و برای گشت‌وگذار و تفریح و داشتن حس و حال خوب، نیاز به پرداخت هزینه‌ی سفر به دلار و یورو نداشته باشید. اصفهان از مناطق گرم و خشک کشورمان است که در فصل بهار، آب‌وهوایی مطبوع دارد و برای سفر بسیار مناسب است. درختانی که تازه جوانه زده‌اند و در سراسر شهر پراکنده‌اند، با رنگ سبز تازه‌ی خود جلوه‌ی خاصی به شهر می‌بخشند و اماکن دیدنی تاریخی بی‌شمار شهر اصفهان، درهای خود را به روی گردشگران عید نوروز می‌گشایند تا سفری عالی و خاطره‌انگیز داشته باشند. در اینجا به بخشی از مقاصد گردشگری مناسب برای بازدید در یک سفر نوروزی به مقصد اصفهان اشاره می‌کنیم.

 میدان نقش جهان بزرگ‌ترین مجموعه‌ی دیدنی اصفهان است

بازدید از میدان نقش جهان که از معروفترین آثار دیدنی اصفهان به شمار می‌آید، به چند دلیل اهمیت دارد: یکی این که شما یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های تاریخی جهان را می‌بینید، دوم این که چندین آثار باستانی در این میدان وجود دارند که شما می‌توانید از همهی آنها بازدید کنید و سوم این که 200 حجره‌ی دورتادور این میدان، یک بازار عالی برای خرید صنایع دستی و سوغاتی از شهر اصفهان است.

میدان نقش جهان در روزگار صفویان ساخته شد و مکانی برای مسابقات چوگان و قاپوق‌اندازی بود. چهار اثر تاریخی زیبا در چهار طرف میدان عبارتند از مسجد امام، عالی قاپو، سردر بازار قیصریه و مسجد شیخ لطف‌الله. این چهار بنای زیبا و دیدنی را می‌توان از آثار بسیار باارزش به جامانده از تاریخ صفوی دانست. سردر بازار قیصریه در بخش جنوبی میدان عمارتی است که معماری آن از روی قیصریه ساخته شده و دارای ضراب‌خانه، نقاره‌خانه،  و کاروان‌سرای شاهی است. این سردر شما را به بازار اصفهان هدایت می‌کند.

مسجدهای میدان نقش جهان

میدان نقش جهان دارای دو مسجد شیخ لطف الله و امام است که هر کدام از نظر زیبایی معماری بسیار سرآمد هستند. مسجد شیخ لطف‌الله دارای یک گنبد دوپوسته است که قسمت بیرونی آن به رنگ آبی لاجوردی و قسمت داخلی آن به رنگ زرد زعفرانی است و دارای جزئیات بسیاری است. کاشی‌کاری این مسجد به همراه محراب آن بسیار زیبا و دیدنی است و اگر وارد این مکان بشوید نمی‌توانید از تماشای بازی نور و رنگ دست بکشید. مسجد امام در مقایسه با مسجد شیخ لطف‌الله بزرگ‌تر و کاربردی‌تر است. این مسجد صحن و حیاط بزرگی دارد و گنبدهای بسیار زیبای آن اثر هنرمندان کاشی‌کار و نجار قرن یازدهم هجری است. در زیر گنبد جنوبی مسجد صدای شما به زیبایی در آن بازتاب می‌یابد و خیلی‌ها برای آواز خواندن به زیر آن می‌روند.

کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان چند طبقه است؟

کاخ عالی قاپو یک عمارت شش طبقه‌ی بسیار زیبا است که هر طبقه‌ی آن تزئینات ویژه‌ای دارد و بازدید از آن شما را به وجد می‌آورد. دیدار از این کاخ حس میهن‌دوستی را در شما تقویت می‌کند زیرا می‌بینید که معماری و هنر چگونه در آن زمان رشده کرده و در هم ترکیب شده‌اند تا چنین بنای بی‌نظیری در شش طبقه ساخته شود. نقاشی‌ها و دیوارنگاره‌های این بنا به همراه تزئینات گچی آن دیدنی است، هم‌چنین دانستن این که تامین آب حوضی که در ایوان طبقه‌ی سوم قرار دارد با پمپاژ از پایین انجام می‌شد، بسیار جالب است. اتاق صوت در طبقه‌ی ششم یکی از شاهکارهای معماری است که آن اتاق را به شکل استودیویی کرده که صدا را به زیبایی منعکس می‌کند و می‌گویند برای نواختن ساز و گوش دادن به موسیقی از آن استفاده می‌شده است.

به تماشای جنبیدن منارجنبان بروید

یکی از آثار تاریخی بسیار دیدنی و عجیب اصفهان و جهان، منارجنبان است. مهم‌ترین قسمت بنای منار جنبان دو مناره است که در کنار یک بقعه قرار دارند. این منارهها با ارتفاع 7.5 متری خود، در حال لرزیدن و تکان خوردن هستند و یک پدیده‌ی جالب معماری را تشکیل می‌دهند. در حقیقت یکی از این مناره‌ها می‌جنبد و جنبشش بر روی دیگری تاثیر می‌گذارد و آن یکی را نیز حرکت می‌دهد، انگار که این بنا همیشه در معرض زلزله‌ی خفیفی است. بلیط هواپیما نوروزی بخرید و در یک سفر خاطره‌انگیز به اصفهان بازدید از این مناره‌ها را در برنامه‌تان بگذارید زیرا تجربه‌ی بسیار جالبی است.

کاخ چهل ستون دارای چند ستون است؟

همان‌طور که از اسم کاخ برمی‌آید، در اینجا چهل ستون دیده می‌شود اما در حقیقت بیست ستون آن بر روی آب است. در بیرون کاخ و در باغ زیبای چهل ستون، می‌توان منظره‌ای دیدنی و جادویی از انعکاس ستون‌های کاخ بر استخر مقابل را تماشا کرد. داخل کاخ با معماری بسیار زیبا و تزئیناتی نظیر نقاشی دیواری و آینه‌کاری به همراه در و پنجره‌های منبت‌کاری بسیار دیدنی است.

به بازدید از پل‌های زاینده‌رود بروید

زاینده‌رود یا زنده‌رود، رودخانه‌ی معروفی است که در وسط اصفهان قرار دارد و در زمان‌های مختلف دارای آب هست و گاهی نیز خشک است. اما حتی خشک بودن هم هیچ چیز از زیبایی پل‌هایی که روی زاینده‌رود ساخته شده است، کم نمی‌کند. این پل‌ها نه تنها از پل‌های استانبول چیزی کم ندارد، بلکه بسیار هم خاص‌تر و دیدنی‌تر است. سی‌وسه‌ پل، معروف‌ترین پل روی زاینده‌رود است که در ابتدای خیابان دیدنی و پردارودرخت چهارباغ قرار دارد و با نورپردازی زیبا در شب و طاق‌های هلالی‌اش جای مناسبی برای عکاسی است. پل خواجو نیز یکی دیگر از پل‌های روی زایندهرود است که در وسط آن ساختمانی به نام بیگربیکی وجود دارد که برای اقامت شاه صفوی و تماشای رود خروشان زاینده‌رود ساخته شده بود.

آیا کوه آتشگاه دارای یک بنای تاریخی است؟

بله. در بالای کوه آتشگاه بقایای یک آتشکده‌ی باستانی وجود دارد که محل عبادت زردشتیان بوده است. این آتشکده که در زمان فعالیت مهربین نام داشته، در نزدیکی زاینده‌رود واقع شده است. ساختمان آتشکده خشتی است و در گذشته موبدان آتش مقدس را درون آتشدان آن قرار می‌دادند. این بنا در دوران پهلوی بازسازی شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت هشت بهشت

عمارت بهشت در باغی زیبا و بزرگ به نام نقش جهان جا خوش کرده است. این عمارت دو طبقه و هشت ضلعی است. هشت بهشت دارای چهار نماست که هر کدام تزئینات متفاوتی دارند. حوض مروارید در وسط عمارت که از جنس مرمر است یکی از زیبایی‌های این عمارت زیبا است. برای رفتن به اصفهان و بازدید از این عمارت زیبا در سفر نوروزی‌تان، ابتدا به رزرو هتل با تخفیف بپردازید و پس از آن که از هزینه‌ها خاطرجمع شدید، از این بهشت زیبا دیدن کنید.

کلیسای وانک

پس از دیدن مکان مقدس زردشتیان، خوب است به بازدید یکی از مکان‌های مذهبی مسیحیان و ارامنه‌ی اصفهان برویم که در محله‌ی جلفا قرار دارد. کلیسای وانک دارای تزئینات زیبایی نظیر طاق‌نما و نقاشیهای رنگ روغن است و همچنین بسیاری از بخش‌های آن با طلاکاری تزئین شده است. برج ناقوس کلسیا دارای سه طبقه است. این کلیسا در دوران صفوی و دورهی حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است.

نام دیگر مسجد جمعه‌ی‌ اصفهان مسجد جامع عتیق است

اصفهان شهری است که همه‌ی ادیان رسمی ایران در آن دارای عبادتگاه هستند و مسجدهای این شهر نیز در نهایت زیبایی و ظرافت ساخته شده‌اند. از میان این مسجدها، مسجد جمعه یا جامع عتیق از همه باستانی‌تر و قديمی‌تر است. این مسجد در ابتدا توسط آل بویه و سلجوقیان ساخته شده و توسط صفويان گسترش یافته و تعمیر شده است. در کاوش‌های باستان‌شناسی از این مسجد، نه تنها از قرن سوم و دوره‌ی آل‌بويه، بلکه از پیش از اسلام نیز آثاری  کشف شده است و ممکن است که مسجد فعلی بر روی بنایی بازمانده از دوران پیش از اسلام ساخته شده باشد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها