2109
رشد عجیب جریان‌های ضد واکسیناسیون!

رشد عجیب جریان‌های ضد واکسیناسیون!

1398/01/27 بازدید336

نی نی سایت: شاید باورتان نشود اما حالا و در قرن بیست و یک و بعد از گذشت سالها از کشف واکسن، جریانهایی راه افتاده که برای واکسن نزدن و نه به واکسیناسیون تلاش می کنند.در سال‌های اخیر، در قلب اروپا و حتی آمریکای شمالی جنبش‌هایی علیه واکسیناسیون در حال فعالیت هستند. بر اساس پژوهشی در سال 2018 که در انگلستان با سوال از 2 هزار نفر انجام شد، 41 درصد از والدین دارای کودکان زیر 18 سال در این کشور، در معرض پیام‌های منفی درباره واکسیناسیون در شبکه‌های اجتماعی بوده و 50 درصد والدین با کودکان زیر 5 سال نیز این نوع تبلیغات را دیده‌اند.

واکسنها مضر هستند؟

به گزارش روزنامه ابتکار جنبش ضدواکسیناسیون کودکان، معتقد است که واکسن‌ها نه تنها به قول برخی از آن‌ها بی‌اثر که حتی مضر یا کشنده هستند. همان طور که گفته شد، مقابله با واکسن به عنوان یک عنصر مدرن، سابقه‌ای تاریخی دارد، اما شاید بتوان نقطه آغاز موج فعلی این ادعا را به سال 1998، یعنی هنگامی که دکتر اندرو ویکفیلد در یک مقاله پژوهشی ادعا کرد که ارتباطاتی بین واکسن MMR و اوتیسم وجود دارد مرتبط دانست.
سایر این مدعاها بر اساس اطلاعات تایید نشده‌ای است که واکسیناسیون را عامل گسترش بیماری‌هایی مثل اگزما، آسم، آرتریت، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های ژنتیکی، دیابت و سرطان‌ها و نیز مواردی همچون سقط جنین و مرگ ناگهانی کودکان مطرح می‌کنند. در مطالب مربوط به مبلغان این جنبش‌ها، گاه اخبار دروغ و نادرست و یا وارونه‌نمایی‌هایی نیز به عنوان واقعیت مطرح می‌شوند. البته در این میان هستند کشورهایی که هنوز افراط‌گرایی دینی، سنت‌گرایی و تحجر جریان‌های سیاسی و اجتماعی آن‌ها دلیل اصلی مقاومت در برابر واکسیناسیون است. مثلا در حالی که با برنامه‌های ریشه‌کنی فلج اطفال در جهان، این بیماری در بسیاری از نقاط دنیا کاملا یا تقریبا کامل ریشه‌کن شده، عمده موارد فعلی این بیماری در کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، نیجریه، سومالی و سوریه دیده می‌شود که مردم‌شان به دلیل فعالیت تندروهای مذهبی و تحت‌تاثیر آن‌ها، از واکسیناسیون پرهیز می‌کنند.
رشد عجیب جریانهای ضد واکسیناسیون

جریان‌های ضد واکسیناسیون و رشد نگران کننده

یک نظرسنجی که در اواخر سال 2018 منتشر شد، نشان می‌دهد که بلغارستان، لتونی و فرانسه بیشترین میزان واکسن گریزان را در میان کشورهای اروپایی دارند. مطابق نتایج این نظرسنجی که در کمیسیون اروپا انجام شده است، کمتر از ۷۰ درصد از شهروندان بلغارستان، لتونی و فرانسه باور دارند که واکسینه کردن ضروری و بی‌خطر است. در مقابل بیش از ۹۰ درصد مردم پرتغال، دانمارک، اسپانیا و مجارستان استفاده از واکسن را مفید می‌دانند. بر اساس این گزارش، لهستان بالاترین میزان تنزل اعتماد عمومی به واکسن زدن کودکان را داشته است. در این کشور تعداد کسانی که واکسن زدن را ضروری می‌دانند، طی سه سال گذشته ۹.۲ درصد کاهش یافت است.

شیوع دوباره سرخک و جنبش ضد واکسیناسیون

آمار نشان می‌دهد مثلا در مورد سرخک، شیوع آن به رغم تلاش‌های انجام گرفته علیه آن در طول سال‌ها، در سال‌های اخیر افزایش مجدد داشته است. سازمان‌های فعال در حوزه سلامت اقدامات متعددی را برای مقابله با این بیماری عفونی انجام داده‌اند و حدود ۱۰ سال قبل این تصور وجود داشت که تلاش‌های صورت گرفته در راستای مقابله با بیماری سرخک نتیجه‌بخش بوده اما به تازگی شمار مبتلایان به این بیماری دوباره افزایش پیدا کرده است. شیوع این بیماری که تنها با واکسیناسیون قابل پیشگیری است در مدت دو سال گذشته افزایش ناگهانی پیدا کرده‌ است.
رشد عجیب جریانهای ضد واکسیناسیون

جنبش ضد واکسن و قاتلان خاموش سلامت

پیتر هوتز کارشناس مشهور حوزه واکسن درباره جنبش‌های ضدواکسیناسیون گفته است: «جنبش ضدواکسن که اطلاعات غلطی به مردم درباره اثرات واکسن‌ها می‌دهند، یک مشت قاتل هستند. در اثر اطلاعات غلط این جنبش میزان مرگ‌‌ومیر آمریکایی‌ها بر اثر سه بیماری آنفلوآنزا، سرخک و سرطان‌های دهانه رحم افزایش یافته است».

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید