2109
واکسیناسیون و حذف سرخک در کشور

واکسیناسیون و حذف سرخک در کشور

1398/02/11 بازدید625
نی نی سایت: همزمان با هفته جهانی واکسیناسیون، دکتر سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۹ سال است هیچ موردی از ابتلا به فلج اطفال در کشور مشاهده نشده، به ایسنا گفت: «مقامات جهانی بهداشت معتقدند واکسن مؤثرترین مداخله بهداشتی در طول تاریخ پزشکی شناخته می‌شود. واکسیناسیون جامعی که در بیشتر کشورهای دنیا انجام می‌شود، تا کنون توانسته از مرگ حدود ۵/‏۲ میلیون کودک جلوگیری کند و این درحالی است که هنوز در برخی کشورهای فقیر، امکان ارائه واکسیناسیون به تمام کودکان وجود ندارد. اما اگر این هدف محقق شود، می‌توان از مرگ ۵/‏۱ میلیون کودک دیگر هم جلوگیری کرد».

به گفته زهرایی در کشور خودمان هم با واکسیناسیون افراد مختلف و به طور خاص کودکان ، بیماری‌هایی مثل دیفتری به کمترین میزان خود رسیده و علاوه بر اینکه 19 سال از آخرین مورد ثبت ابتلا به فلج اطفال می‌گذرد، در مورد بیماری سرخک هم تا تا مرز نابودی پیش رفته‌ایم و به زودی می‌توانیم سند حذف سرخک از کشور را از سازمان بهداشت جهانی بگیریم».
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ریشه کن شدن موقت یک بیماری نمی‌تواند دلیلی برای حذف واکسن باشد، توضیح داد: «بعضی بیماری‌ها با جابجایی جمعیت دوباره به کشورها منتقل می‌شوند و دقیقا به همین خاطر روال واکسیناسیون نباید مختل شود.

واکسن HPV ایرانی می‌شود

واکسن HPV که در جلوگیری از ابتلا به ویروس «پاپیلومای انسانی» مؤثر است، در برخی کشورها که سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایشلن لست، جزء برنامه واکسیناسیون قرار دارد، اما به گفته دکتر زهرایی سرطان دهانه رحم در کشور ما جزء ۱۰ سرطان شایع نیست و واکسنش هم هنوز در برنامه واکسیناسیون گنجانده نشده است.
وی در ادامه گفت: «البته مطالعات جدید نشان‌دهنده تغییرات رفتاری است ومیزان شیوع این عفونت درحال افزایش است. به همین خاطر برخی مراکز تحقیقاتی تلاش‌هایی برای تولید داخلی واکسن «اچ پی وی» انجام داده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم در سطح گسترده از این واکسن استفاده کنیم».

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16234 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2628 بازدید