2109
چرا کودک شما بعد از واکسیناسیون یک توده سفت روی پای خود دارد؟

چرا کودک شما بعد از واکسیناسیون یک توده سفت روی پای خود دارد؟

1400/09/09 بازدید1509

شما به عنوان یک مادر اغلب نگران هر تغییر کوچکی هستید که در نوزاد خود مشاهده می‌کنید. ممکن است نگران بثورات، کبودی‌ها یا سایر برجستگی‌هایی باشید که روی بدن نوزادتان پیدا می‌کنید، به‌ویژه پس از ویزیت روتین پزشک. اغلب اوقات این تفاوت‌های ظریف در کودک شما ممکن است پس از دریافت واکسن‌های برنامه‌ریزی شده منظم خود ایجاد شود که ممکن است دلیلی برای نگرانی به نظر برسد.

آیا زدن واکسن برای کودک مضرر است؟

واکنش‌های واکسن در نوزادان و کودکان نوپا بسیار رایج است. معمولاً این واکنش‌ها بی‌ضرر هستند و در مدت زمان کوتاهی فروکش می‌کنند. در واقع اکثر واکسن‌ها موارد بسیار کمی از واکنش‌های آلرژیک شدید هستند. متأسفانه یکی از شایع‌ترین علائمی که نوزادان تجربه می‌کنند شامل درد، قرمزی، تورم یا حساسیت در محل تزریق است. این اتفاق در مورد بسیاری از واکسن‌های رایجی که نوزادان دریافت می‌کنند مانند DTaP، فلج اطفال، PCV، هپاتیت A و B، آبله مرغان، MCV و آنفولانزا رخ می‌دهد. معمولاً این توده یا تورم در عرض ۲۴ ساعت پس از واکسیناسیون ظاهر می‌شود و بین ۳ تا ۷ روز پس از واکسیناسیون باقی می‌ماند. این توده یا تورم در واقع نشانه‌ای از کارآمدی واکسن است. می‌توانید از انواع روش‌های درمان خانگی برای کاهش ناراحتی کودک خود استفاده کنید. این درمان‌ها شامل ماساژ ملایم محل تزریق، قرار دادن کمپرس گرم روی توده یا استفاده از کرم هیدروکورتیزون در صورت خارش است. انجام این کار‌ها چندین بار در طول روز می‌تواند به افزایش جریان خون در ناحیه واکسن کمک کند.

چه زمانی والدین باید نگران باشند؟

اغلب اوقات توده سفت یا تورم جزئی در اطراف محل واکسن کودک شما در عرض یک هفته خود به خود برطرف می‌شود. با این حال اگر متوجه شدید که تورم هر روز افزایش می‌یابد با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر تورم تا بیش از ۴۸ ساعت پس از دریافت واکسن ظاهر نشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید. والدین در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش آلرژیک شدید پس از واکسن باید نگران باشند:

- کهیر در نقاط مختلف بدن کودک شما

- تورم در گلو یا صورت کودک شما

- مشکل در تنفس

- ضربان قلب بالا

- سرگیجه شدید

- ضعف شدید

 

منبع:

www.babygaga.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها