2109
معرفی شیرخوارگاههای بهزیستی، پناه کودکان بی سرپرست

معرفی شیرخوارگاههای بهزیستی، پناه کودکان بی سرپرست

1398/12/14 بازدید58436
نی نی سایت: امروز روز احسان و نیکوکاری است. روز گرفتن دستهایی که بی پناه رها می‌شوند . نوزادان و کودکان سر راهی قطعا خالی ترین دستها و آغوش را دارند. کودکانی که بی سرپرست رها می شوند و باید در شیرخوارگاهها و پرورشگاهها قد بکشند و بزرگ شوند. آمار و ارقام نشان می دهد تعداد کودکان بدسرپرست و بی سرپرست نسبت به گذشته خیلی بیشتر از قبل شده است. کودکانی که به غیر از مراکزی که بهزیستی برای آنها در نظر می‌گیرد و البته شیرخوارگاههای خصوصی که توسط خیرین و بودجه شخصی اداره می‌شود، جای دیگری برای زندگی ندارند. نی نی سایت در این مطلب مراکز و شیرخوارگاههایی را که زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند معرفی کرده است تا اگر می خواهید در روز احسان و نیکوکاری قدمی بردارید حواستان به آنها باشد. به کودکان بی پناه و بی آغوش.

شیرخوارگاه آمنه

شیرخوارگاه آمنه معروفترین مرکز نگهداری از شیرخواران و کودکان صفر تا 6 سال در تهران است که زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کند. این مرکز سال 1347 تاسیس شد. بارزترین تفاوت‌ شیرخوارگاه آمنه با سایر شیرخوارگاه‌های تهران این است که از ابتدا برای شیرخوارگاه و با هدف شیرخوارگاه بودن ساخته شده است. پذیرش کودکان در شیرخوارگاه آمنه فقط توسط دستور مقام قضایی و اداره سرپرستی سازمان بهزیستی در ساعت‌های اداری انجام می‌شود. در ساعت‌های غیراداری هم از طریق کلانتری و دستور شفاهی قاضی کشیک، کودک پذیرش می‌شود که پذیرش موقت نام دارد. در شیرخوارگاه آمنه بخشهای نگهداری از کودکان به این صورت تقسیم بندی می شود:

بخش نوزادان :
بخش اولیه به لحاظ سنی است. کودکان از شش ماه تا یک سال و سه ماه در این بخش نگهداری می‌شوند.
بخش نوپا :
کودکان از یک سال و سه ماه تا دوسال در آن بخش هستند.
بخش نوباوه :
محل نگهداری کودکان از 2.5 سال تا ۴ سال.
بخش نونهال :
بزرگ‌ترین رنج سنی هم کودکان چهار تا شش سال هستند.
آدرس : تهران - بالاتر از میدان ونک -ایستگاه میرداماد
تلفن: 88889094 – 88797925 – 88889095
 

شیرخوارگاه

شیرخوارگاه شبیر

مجتمع خدمات بهزیستی شیرخوارگاه شبیر درسال 1333 توسط خیری به نام شبیر وقف فرزندان بی سرپرست شده است . شیرخوارگاه شبیر در جنوب تهران واقع شده است. در این شیرخوارگاه شبانه روزی کودکان صفر تا 6 سال نگهداری می‌شوند. شیرخوارگاه شبیر دارای مساحتی درحدود 8250 مترمربع است. در این مرکز بین 80 تا 100 خردسال نگهداری می شود.
آدرس : میدان خراسان – خیابان 17 شهریورجنوبی – پایین تر از تیردوقلو
تلفن : ۳۳۷۰۶۵۲۶

شیرخوارگاه حضرت رقیه

شیرخوارگاه حضرت رقیه مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست که نوزادان پسر و دختر از صفر تا 6 سال را نگهداری می‌کند. ساختمان جدید شیرخوارگاه حضرت رقیه با 5300 متر بنا و 30000 متر محوطه ساخته شده است. طبقه همکف مخصوص نگهداری از کودکان نونهال و اتاق بازی آنها ست. طبقه دوم محل نگهداری نوزادان و کودکان نونهال است. در هر طبقه و هر بخش نگهداری از کودکان نیز حمام و سرویس های بهداشتی در نظر گرفته شده اند. شیرخوارگاه حضرت رقیه یک اتاق قرنطینه نیز برای کودکانی که به تازگی پذیرش می‌شوند، دارد.
آدرس : تهران - میدان بهمن - خیابان بهمنیار - خیابان آموزگار - شیرخوارگاه حضرت رقیه
تلفن : ۵۵۰۳۰۵۰۰ – ۵۵۵۰۰۷۰۰

شیرخوارگاه شهید ترکمانی

مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست شهید ترکمانی هم شیرخوارگاه است و هم مرکز شبه خانواده. نوزادان و كودكان رها شده بي سرپرست يا بد سرپرست در این قسمت از شیرخوارگاه شهید ترکمانی نگهداری می شوند. در قسمت شبه خانواده این مرکز دخترانی در سنين ابتدايي ، راهنمايي زندگي مي كنند. کودکان از مقطع شيرخوارگاه پس از رسيدن به سن مدرسه پسرها به مراكز ديگر و دخترها به قسمت شبه خانواده همين مجتمع منتقل مي گردند و يا از مراكز ديگر به اين مراكز تحويل داده مي شوند.
آدرس : تهران - میدان قزوین -خیابان قزوین - دوراهی قپان -خیابان قلعه مرغی -
خیابان ابوذر - بعد از میدان ابوذر - جنب کانون و درمانگاه ابوذر - خیابان شهید علمی - روبروی بوستان ابوذر
تلفن : ۵۵٧٠۴۴٣٢ ٬ ۵۵٧۴٢٢۶٢

مرکز بهزیستی نرگس

مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست مرزی ( با معلولیت کم ) نرگس مخصوص کودکان 6 تا 12 سال است. شروع فعالیت این مرکز از سال 1363 با مدیریت دولتی با هدف نگهداری و توانبخشی از دختران بزرگسال بوده است. از مرداد سال 91 این مرکز به مؤسسه خیریه باغبانان بهشت ابدی واگذار شد. از آن زمان تاکنون موسسه از حدود 25 فرزند کم توان ذهنی بی سرپرست پسر به صورت شبانه روزی با ارائه خدامات توانبخشی نگهداری می کند. این کودکان مرزی هستند. یعنی از معلولیت ذهنی کمی رنج می برند.
آدرس : تهران -خیابان ولیعصر- بالاتر از چهار راه پارک وی- جنب رستوران لوکس طلایی- خیابان تیمسار قرنی- بن بست نصیر
تلفن : 22037878 – 22018025

شیرخوارگاه

شیرخوارگاه امام علی (ع)  البرز

این مرکز تنها شیرخوارگاه استان البرز است که از کودکان صفر تا 6 سال نگهداری می کند. شیرخوارگاه امام علی (ع) توسط جمعی از خیرین استان البرز در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد. این شیرخوارگاه پناه بیش از ۱۵۰۰ کودک بی سرپرست و بد سرپرست استان البرز از ابتدای تاسیس بوده است.
آدرس : کرج – میدان سپاه – بلوار علامه جعفری – بلوار گلزار شهدا – جنب گلزار
شماره تماس : ۳۲۷۰۰۷۹۲-۰۳۲ ۳۲۷۲۱۴۹۱-۰۳۲

شیرخوارگاه حضرت علی اصغر مشهد

شیرخوارگاه حضرت علی اصغر (ع) مشهد وابسته به سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی است. شیرخوارگاه حضرت علی اصغر در تابستان ۱۳۷۹ افتتاح و فعالیت خود را در زمینه نگهداری، آموزش و پرورش فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست در تمامی مقاطع سنی آغاز کرد. این مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست محل نگهداری کودکان صفر تا 6 سال است. گفته می شود حدود 170 کودک دختر و پسر در این مرکز نگهداری می شوند. این مرکز یک بخش شبانه روزی دختران با رده بندی سنی 12 تا 20 سال هم دارد. در این مرکز کودکان با تقسیم بندی سنی در اتاقهای جداگانه در این بخش نگهداری می شوند: نوزاد تا ۶ ماه، ۶ماه تا یکسال، یکسال تا ۲ سال، ۲ سال تا ۶ سال. همچنین اتاق قرنطینه و اتاق معاینه و پزشک نیز در این بخش از شیرخوارگاه حضرت علی اصغر واقع است. بخش شبانه روزی دختران :این بخش مشتمل بر ۱۰ سوئیت، هر سوئیت حدود ۱۵۰ متر مربع زیر بنا دارد.در این بخش دختران ۱۲ تا ۲۰ سال نگهداری می شوند. نحوه اداره این بخش به صورت شبه خانواده است. یعنی تمام کارهای سوئیت از جمله نظافت، آشپزی و... به عهده خود دختران است.
آدرس : مشهد بلوار نمایشگاه بین المللی بلوار میثاق- میثاق ۲- شيرخوارگاه حضرت علی اصغر


شیرخوارگاه حضرت ولیعصر (عج) شیراز

شیرخوارگاه حضرت ولیعصر (عج) سال 83 به همت خیرین و با هدف اسکان، تربیت و نگهداری کودکان یک روزه تا 6 ساله راه اندازی شد. این مرکز توسط هیات امنا اداره می شود و زیر نظر سازمان بهزیستی است. این مرکز ظرفیت پذیرش 100 تا 150کودک صفر تا 6 سال را دارد.
آدرس : شیراز – شهرک صدرا – خیابان سعدی – کوچه شیرخوارگاه حضرت ولیعصر (عج) – شیرخوارگاه حضرت ولیعصر (عج)
تلفن : ۶۴۱۸۹۹۸
 

شیرخوارگاه تهران

شیرخوارگاه نرجس اصفهان

مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست نرجس از کودکان یک روزه تا 6 سال نگهداری می کند. کودکان تا زیر سه سال در شیرخوارگاه نرجس می مانند تا وقتی که یا به خانواده داده می شوند و یا اینکه خانواده خودشان به سراغشان بیایند. از سه تا شش سال پس از ورود به مرکز معاینات پزشکیشان انجام می شود و در صورت امکان به مرکز دیگری منتقل می شوند. به گفته مدیر این شیرخوارگاه در سال های گذشته نود درصد بچه هایی که به این مرکز آورده می شدند از بچه های رها شده بودند، آن هم در گروه سنی نوزادان، اما در سه چهار سال اخیر آمار بچه های بدسرپرست خیلی زیاد شده، که عمده ترین علت بدسرپرستیشان نیز اعتیاد است.
آدرس : اصفهان – خیابان احمدآباد – ايستگاه پل بلند – كوچه شهيد احمديان – شیرخوارگاه نرجس
شماره تماس : 32289488

شیرخوارگاه احسان تبریز
شیرخوارگاه احسان در سال 1385 در تبریز افتتاح شده است. زمین این شیرخوارگاه متعلق به سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی است. شیر خوارگاه احسان تنها مرکز نگهداری کودکان یک روزه تا شش ساله در آذربایجان شرقی است. این مرکز دو ساختمان دارد که محل نگهداری حدود 70 کودک است. کودکان در شیرخوارگاه احسان از رده های سنی نوزاد شیر خواره تا کودک 6 ساله است و به 6 رده سنی تقسیم می شوند. هر رده سنی دارای یک مربی دارند که به طور 24 ساعته از کودکان مراقبت می کند. کودکانی که در شیرخوارگاه احسان نگهداری می شوند یا بی‌سرپرستند و یا بد سرپرست. کودکان در این مرکز تا 6 سالگی نگهداری می شوند، اگر شرایط لازم برای فرزند خواندگی فراهم باشد به فرزند خواندگی سپرده می شوند، در غیر اینصورت به مراکز بالای 6 سال میروند.
آدرس : تبریز- چهار راه ابوریحان – فلکه منظریه – به طرف آبادانی مسکن – جنب دانشگاه آزاد
تلفن : 34789161‏ – 34789151

شیرخوارگاه عترت همدان
این مرکز شبانه روزی زیر نظر سازمان بهزیستی استان همدان وظیفه نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست را به عهده دارد.این شیرخوارگاه در سال 1379 تأسیس شده و در حال حاضر محل نگهداری کودکان زیر سه سال است. در ابتدای تأسیس، بچه‌های تا سن 18 سالگی در این مرکز نگهداری می‌شدند. شیرخوارگاه عترت تنها مرکز نگهداری کودکان زیر سه سال در استان همدان است. اکثر این کودکان بعد از سن شیرخوارگی تا 18 سالگی به مراکز خیریه تحت نظارت سازمان سپرده می‌شوند.
آدرس : همدان – میدان بعثت – 18 متری قهرمان – بالاتر از پل نیازمند – بهزیستی همدان – شیرخوارگاه عترت



عکس های داخلی از ایرنا

ارسال نظر شما

login captcha

شرایط گرفتن  بچه چیه؟

بعد از شش سالگی این بچه ها چی میشن؟

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید