2109
 بنفشه آفریقایی، راهنمای نگهداری و تکثیر

بنفشه آفریقایی، راهنمای نگهداری و تکثیر

1397/03/01 بازدید1743
یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی که می‌توانید برای داشتن خانه‌ای شاد و لذت‌بخش از آن نگهداری کنید، بنفشه آفریقایی است. این گیاه زیبا همان‌طور که از اسمش پیداست زاده آفریقاست اما با آب‌وهوای ایران هم سازگاری دارد و می‌تواند مهمان دلپذیر خانه شما باشد. گل های بنفشه آفریقایی در رنگ های بنفش، آبی، قرمز، صورتی و سفید دیده می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مهم بنفشه آفریقایی این است که در تمام طول سال گل می‌دهد و همین موضوع جذابیت این گیاه را چند برابر می‌کند.

شرایط نگهداری از بنفشه آفریقایی

نور: در تابستان به نور کامل نیاز دارد. فقط مراقب باشید که بنفشه آفریقایی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
دما:بهترین دما برای نگهداری از بنفشه آفریقایی 16 درجه سانتی‌گراد است.
خاک مناسب: خاک‌برگ مناسب‌ترین گزینه است.
تعویض گلدان: هر دو سال یک‌بار انجام دهید.
تکثیر: در فصل بهار یکی از برگ های سالم را برش بزنید و مستقیم داخل خاک قرار دهید. در حدود یک ماه بعد جوانه‌ای از خاک بیرون می‌آید و گیاه جوان شما شروع به رشد می‌کند.

نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی

روش آبیاری

شیوه آبیاری این گیاه با سایر گل‌ها و گیاهان آپارتمانی متفاوت است. درواقع نباید مانند سایر گیاهان پارچ آب را بر روی ساقه و برگ‌های گیاه خالی کنید. وقتی برگ ها در معرض آب قرار گیرند پوسیده می‌شوند و این روش آبیاری بنفشه آفریقایی را نابود می‌کند. راه درست این است که یک زیرگلدانی بزرگ برای گلدان در نظر بگیرید. زیرگلدانی را پر از آب کرده و نیم ساعت صبر کنید تا آب از منافذ کف گلدان به آهستگی وارد خاک شود. بعد از نیم ساعت آب زیرگلدانی را خالی کنید.

علت گل ندادن بنفشه آفریقایی

  • ممکن است همه شرایط برای گیاه شما مساعد باشد و منتظر باشید اما گل ها ظاهر نشوند. در این شرایط ممکن است گیاه به تغذیه مصنوعی نیاز داشته باشد. با خرید محلول‌ها و افزودن هر دو هفته بار به خاک، گیاه به گلدهی می‌رسد.
  • علت دیگر گل ندادن گیاه سالم این است که شاید گلدان ها خیلی بزرگ انتخاب‌شده باشند. در چنین شرایطی بهتر است تا دو سال بعد گلدان ها را تعویض ندهید و اجازه دهید بنفشه آفریقایی به گلدهی برسد.

شرایط نگهداری از بنفشه آفریقایی

مشکلات رایج و روش رفع آن‌ها

  • اگر می‌بینید که گل ها متفرق و ریز هستند بهتر است گل‌های پژمرده را جدا کرده و برای رشد بهتر گیاه حتماً از محلول‌های تقویتی استفاده کنید.
  • درصورتی‌که لکه‌های قهوه‌ای‌رنگی روی برگ‌های بنفشه آفریقایی مشاهده کردید این احتمال وجود دارد که روش آبیاری شما درست نبوده و آب به برگ‌های گیاه پاشیده شده باشند.
  • هر وقت متوجه شدید برگ‌های بنفشه آفریقایی به رنگ زرد روشن درآمده و رنگ‌پریده شده‌اند احتمالاً نور گیاه زیاد است یا اینکه بعضی از عناصر غذایی موردنیاز گیاه در خاک موجود نیست. توصیه می‌شود که گیاه را به محلی با نور غیرمستقیم منتقل کرده و تغذیه مصنوعی را شروع کنید.
  • وجود برگ‌های پیچیده، خشک و خمیده نشان می‌دهد که هوا گرم و خشک است و گیاه شما به آبیاری و رطوبت بیشتری نیاز دارد. این وضعیت ممکن است در تابستان برای بنفشه آفریقایی پیش بیاید.

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16472 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11632 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4448 بازدید