2109
 هزینه نگهداری یاریس سدان

 هزینه نگهداری یاریس سدان

1397/12/22 بازدید548

مدل یاریس از کمپانی تویوتا یکی از عجیب‌ترین مدل‌های ممکن است که در طول سال‌های طولانی توسط این برند منتشرشده است. از طرفی خرید و فروش یاریس سدان هنوز که هنوز است در بازار جهانی و داخلی مان جریان دارد و از طرفی دیگر این خودرو واقعاً ارزان است. حتی اگر بخواهیم با خودروهای لوکس و نیمه لوکس مقایسه‌اش کنیم، هم قدرت کافی و هم امکانات رفاهی برابری از اکثرشان می‌یابیم. برای مثال کمتر خودرویی وجود دارد که با 80 تا 103 اسب بخار بتواند شتاب کافی و بیشینه سرعت مناسبی داشته باشد؛ اما یاریس سدان در کمال تعجب 170 کیلومتر بیشینه سرعت و 11 ثانیه شتاب اولیه را تجربه کرده است و این نکته واقعاً تحسین‌برانگیز است؛ اما بااین‌حال خرید یک خودرو همیشه پایان کار نیست و به‌ مرور زمان هزینه‌هایی نظیر احتراق و استهلاک گریبانگیر هر خودرو می‌شوند. خرید یاریس سدان هم از این قاعده مستثنا نیست. از همین رو در این بخش به بررسی هزینه‌های جانبی یاریس سدان می‌پردازیم، هزینه‌هایی که بعضاً بالا به نظر می‌رسند.

با خرید یاریس سدان به 2 ست از ترمز و کیت‌های ایمنی شامل «ABS – EBD» تجهیز می‌شوید که بسته به جنس و کیفیت نیاز به تغییر لنت ترمز خواهند داشت. در مورد یاریس سدان و برخی خودروهای مشابه لنت این ترمز به جفت‌ها متفاوت تقسیم می‌شوند و تگ‌های نظیر اصل، فرع و به قیمت کارخانه به خود می‌گیرند. بطوری‌که یک جفت لنت ترمز جلو برای یاریس سدان از 400 تا 750 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. با اینکه خیلی با فرق نمی‌کنند اما این تفاوت قیمت از همان تگ‌های مذکور ناشی می‌شوند و هر چه لنت مورد نظراعلاتر باشد قیمتش هم بیشتر است! اگر هم قصد دارید لنت‌های خود را به‌موقع عوض کنید حتماً حواستان به دیسک چرخ یاریس سدان هست. پس هیچ‌گاه با لنت ته کشیده سوار یاریس نشوید چون هرگونه آسیب بر دیسک چرخ‌ها حداقل 600 هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت.
 

به‌غیرازکیت‌های ایمنی هزینه‌های دیگری نظیر احتراق، فیلتر و روغن همیشه و برای هر خودرویی مشترک خواهند بود. پس با خرید یاریس سدان در نظر داشته باشید که هر 100 کیلومتر مسیر 6 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. این رقم که با مقایسه با سایر خودروها واقعاً پایین به نظر می‌رسد هزینه‌های ثانویه کمتری هم دارد. برای مثال همیشه در خرید قطعات یاریس سدان کمترین میزان قیمت مربوط به فیلترها و روغن‌موتور است. مثلاً بهترین روغن ممکن برای این حجم موتور چیزی نزدیک به 150 هزار تومان هزینه خواهد داشت. این سطح قیمتی در مورد فیلترها نیز به همین رویه است و برای مثال هر بار تعویض فیلتر هوا تقریبا 300 هزار تومان هزینه خواهد داشت. البته همیشه هزینه‌های ثانویه‌ای برای موتور خودرو وجود دارند که ممکن است گران تمام شوند. مثلاً فیلتر بنزین یاریس سدان از 1 تا 1 میلیون و پانصد هزار تومان قیمت خورده است. این رقم در مورد پمپ‌بنزین بیشتر هم هست و بهتر است از آن مراقبت کنید چون این پمپ‌ها حداقل 2 میلیون تومان قیمتشان است.

اما بااین‌حال تمامی قیمت‌های ذکرشده برای نسخه‌های خاص و قدیمی تویوتا یاریس ذکرشده‌اند و هر چه مدل بهتری خریداری کنید، لوازم‌یدکی شما ارزان‌تر خواهند بود. این جمله ممکن است برایتان عجیب به نظر برسد اما در خودروهای قدیمی‌تر همیشه لوازم‌یدکی گرانتر هستند و این موضوع کاهش این قطعات در بازار است. البته ساپورت تویوتا از این خودرو مثال‌زدنی است اما شرایط سیاسی و تحریم‌های حال حاضر بر کشورمان کمی قیمت‌ها را بالا و پایین کرده‌اند. از همین رو مدل‌های جدید که باید گرانتر باشند از مدل‌های قدیمی ارزان‌ترند. البته همیشه درصدی از فرانشیز برای لوازم جانبی در نظر گرفته می‌شود و مواردی مانند تعویض سیستم صوتی، کف‌پوش، روکش صندلی و ... در این رنج قیمتی قرار نمی‌گیرند. مثلاًمدل‌های اصلی تویوتا در این آپشنهای ذکرشده معمولاً خوش قیمت هستند اما اگر قصد داشته باشید به سراغ برندهای دیگری بروید حتماً با قیمتهای تند و تیزتری مواجه می‎شوید.

با تمامی این اوصاف اگر قصد خرید تویوتا یاریس را دارید حتماً سعی کنید به سراغ مدل‌های جدیدتر بروید. هر چه مدل خودروی شما بالاتر باشد قطعات و لوازم‌یدکی آنها فراوان‌تر و درنتیجه قیمت آنها به‌صرفه‌تر است. در ضمن دیگر نیاز هم نیست نگران اصل یا فرع بودن قطعاتی که می‌خرید باشید چون این موضوع بیشتر در مدل‌های قدیمی صدق می‌کند تا مدل‌های جدید. تویوتا یاریس خودرویی است که در برخی موارد کم‌خرج و مواردی دیگر بسیار پرخرج است؛ اما نکته اصلی این است که اگر به‌درستی از آن مراقبت کنید هیچگاه گرفتار خرج‌های اضافه آن نمی‌شوید.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8452 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6093 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15079 بازدید