2109
گل بهاری با خود سلامتی می‌آورد/ بنفشه و هزارویک خاصیت!

گل بهاری با خود سلامتی می‌آورد/ بنفشه و هزارویک خاصیت!

1395/01/22 بازدید3470

نی‌نی سایت: بهار که از راه می‌رسد فصل گل‌های بنفشه هم از راه می‌رسد. بنفشه‌هایی که علاوه بر زیبایی چشم نواز خود، خواص بی نظیری نیز دارند که شما می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. از این گیاه در شکل‎های مختلف مانند دمنوش، عرق، روغن، شربت و... می‌توان استفاده کرد و از مزایای مختلف آن بهره گرفت. بنفشه گیاهى است با شاخه‏هاى بسیار باریک که از یک ریشه روئیده مى‏شوند و برگ بنفشه شبیه به برگ انار و حنا است. ارتفاع آن به 10 الى 20 سانتى‏متر می‌رسد و داراى برگهاى کوچک، شبیه به برگ انار از سرشاخه‏هاى کوچک است که در اوایل بهار تا تابستان، با گلهاى کوچکى به رنگ بنفش و معطر مى‏روید. این عطر گل بنفشه نیز جزوی از خاصیت درمانی آن است و باید سعی کرد بعد از چیدن گل این عطر اصطلاحا نپرد و از بین نرود. برای این کار می‌توان گل‌ها را موقع غروب یا صبح زود چید و در یک کیسه پلاستیکی دربسته نگه داشت تا عطر آن از بین نرود.


خواص بنفشه

بنفشه گیاهى است که برگ و گل و حتی ریشه‏ اش نیز خاصیت داروئى دارد. بو کردن آن علاوه بر اینکه برطرف کننده خستگی و نشاط‌آور است، سردرد را تسکین مى‏دهد و مغز را تقویت مى‏کند. گل بنفشه التهاب معده را از بین مى‏برد و درمان درد کلیه و ملین ملایم است. اما بنفشه خواص بیشماری دارد و هر یک از حالات تهیه آن مانند دمنوش، جوشانده، روغن فواید منحصر به فرد خود را دارند که برخی از این فواید را برای شما می‌گوییم.

 

بنفشه گیاهى است که برگ و گل و حتی ریشه‏ اش نیز خاصیت داروئى دارد

 

فواید جوشانده بنفشه

برای خارش پلک چشم، می‌توان با جوشانده آن چشم‌ها را شست. همچنین خوردن یک فنجان از جوشانده آن هر روز به مدت یک هفته می‌تواند ورم رحم را برطرف کند. برای درمان‌ فشارخون نیز از جوشانده گل‌بنفشه و عناب به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. جوشانده این گیاه خاصیت ضد افسردگی نیز دارد.

 


فواید دمنوش بنفشه

برای بازشدن بینی از دمنوش گل بنفشه استنشاق می‌کنند. میل کردن این دمنوش جوش صورت را نیز از بین می‌برد؛ البته می‌توان از این دمنوش به صورت موضعی نیز استفاده کرد و آن را با پارچه تمیزی روی جوش‌های صورت گذاشت تا آنها را برطرف کند. برای درمان میگرن از دمنوش گل و برگ خشک آن استفاده کنید. دمنوش بنفشه برای کسانی که پرکاری تیروئید دارند نیز مفید است. دم کرده آن بیماری‌هاى ریوى و التهاب دستگاه گوارش و ادرارى را نیز برطرف می‌کند.



فواید روغن بنفشه

برای درمان سردرد و بی‌خوابی، رفع خارش پوست و حتی خارش ناحیه مهبل می‌توان از روغن بنفشه استفاده کرد. همچنین می‌توان با مالیدن روغن بنفشه بر سینه تنگی نفس، سرفه و خشکی سینه را رفع کرد ماساژ با روغن بنفشه باعث تقویت موی سر می‌شود و برای زیبایی پوست نیز می‎توان از این روغن برای ماساژ بهره برد. از روغن بنفشه می‌توان برای جلوگیری از ریزش موی سر، شوره سر، خارش پوستی، زیبایی پوست، ورم لثه، سردرد و خونریزی بینی استفاده می‌کنند. برای استحکام و زیبایی ناخن نیز روغن بنفشه کارساز است. همین طور در مورد درد پستان نیز می‌توان از مخلوط این روغن با زرده تخم مرغ برای ماساژ سینه استفاده کرد.


با بنفشه شربت بسازید


شربت با پودر بنفشه

گل بنفشه نیز بسیار خوب است. چون شما هم یک نوشیدنی گوارا تهیه کرده‌اید که مخصوصا برای کودکان که علاقه‌ای به دمنوش‌ها و جوشانده‌ها ندارند جذاب است و هم فواید بسیار بنفشه به آنها نیز می‌رسد. 
شربت پودر بنفشه: دو قاشق غذاخوری از پودر گیاه بنفشه را در نیم لیتر آب جوشیده می‌ریزیم و با اضافه کردن مقداری شیر و عسل آن را شیرین می‌کنیم. بعد از خنک شدن در یخچال آماده مصرف است. 

 

شربت با گل بنفشه

گل بنفشه تازه ۱۰۰ گرم ، آب مقطر به اندازه کافی و قند ۳۸۰ گرم. گل‌ها را از بن سبز آن جدا کرده و به مدت ۱۲ ساعت در ۲۰۰ گرم آب جوش دم کنید. بعد این دمنوش را از پارچه تمیزی با فشار رد کرده و آن را صاف کنید. سپس زمان بدهید تا آن چیزی که در اثر فشار از صافی گذشته ته‌نشین شود و بعد قسمت بدون تفاله آن را برای شربت بردارید. حالا این مایع را با شکر شیرین کنید. این شربت خلط آور و کمی ملین است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16491 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11644 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4615 بازدید