2109
مولتی‌ویتامین های مفید یا بی‌خاصیت؟

مولتی‌ویتامین های مفید یا بی‌خاصیت؟

1397/08/20 بازدید336
نی نی سایت: شاید ساده و واضح باشد: سبزیجات بخورید، ورزش کنید و ویتامین‌هایتان را هم مصرف کنید. شاید هم نیازی به ویتامین نباشد! چندین دهه تحقیقات پژوهشگران بی‌فایده شد وقتی چند وقت پیش متوجه شدند مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی هیچ تغییر مثبت خاصی ایجاد نمی‌کنند.

در واقع مطالعات اخیر دانشمندان حتی به عکس نتایج قبلی رسیدند و اعلام کردند بعضی مکمل‌ها ممکن است برای سلامت بدن بد باشد! مثلا بعضی از ویتامین‌ها ممکن است ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهند و برخی دیگر احتمال تشکیل سنگ کلیه را بیشتر می‌کنند.
اما بعضی‌ها همچنان به مصرف مولتی ویتامین‌ها پایبندند در حالیکه نیازی به مصرف این مکمل‌های رنگارنگ نیست و هر فردی می‌تواند با رعایت یک رژیم غذایی متعال تمام ویتامین‌های مورد نیازش را تامین کند.

هرچند که سال‌های سال توصیه می‌شد برای تقویت سیستم ایمنی بدن از ویتامین C، برای محافظت از بینایی ویتامین A و برای پرانرژی ماندن ویتامین B مصرف کنید اما حالا محققان می‌گویند که تمام این ویتامین‌‌ها را می‌توان از منابع غذایی طبیعی دریافت کرد و مصرف مقادیر اضافه‌تر می‌تواند آسیب‌زا باشد.

بر اساس مطالعه بزرگی که با حضور 39 هزار خانم داوطلب بالای 25 سال در سال 2011 انجام شد، مشخص شد کسانی که برای طولانی مدت از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کردند در مقایسه با کسانی که این کار را نکرده‌اند، به طور کلی با ریسک بالاتری از مرگ روبرو هستند.

البته اگر اواسط دوران بارداری‌تان است، مثلا در هفته 20 بارداری هستید و مولتی‌ویتامین‌های بارداری را به تجویز پزشکتان مصرف می‌کنید، نگران این موضوع نباشید چراکه برای یک دوره موقتی است و میزان مولتی ویتامین مصرفی شما، برای فرزند در حال رشدتان هم استفاده می‌شود.


مولتی‌ویتامین‌های طبیعی میل کنید

مصرف بیش از حد آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند ریسک بروز برخی سرطان‌ها را افزایش دهد اما شما به سادگی می‌توانید با مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در رنگ‌های مختلف تمام آنتی اکسیدان مورد نیازتان را تامین کنید.
همینطور به جای مصرف مکمل ویتامین C که زیادی‌اش باعث سنگ کلیه دردناک است، می‌توانید مرکبات، کیوی و حتی توت فرنگی میل کنید.

ویتامین B3 را هم به سادگی با مصرف سالمون، تن و چغندر می‌توانید تامین کنید. اما مصرف طولانی مکمل B3 احتمال بروز عفونت، مشکلات کبد و خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد.
همچنین می‌توانید مصرف محصولات پروبیوتیک را فراموش کنید چون این محصولات برای موثر واقع شدن، باید با توجه به نیازهای هر فرد، شخصی‌سازی شوند. بنابراین فعلا همان لبنیات همیشگی که مصرف می‌کردید، کفایت می‌کند.

حتی نیازی به مصرف ویتامین E نیست چراکه زیادی‌اش باعث افزایش برخی سرطان‌های خاص می‌شود اما به جایش می‌توانید اسفناج مصرف کنید.
اما خوردن مکمل زینک و ویتامین D را فراموش نکنید. زینک تنها ویتامینی است که واقعا می‌تواند احتمال بروز سرماخوردگی را کاهش دهد. ویتامین D هم برای استحکام استخوان‌ها بسیار مهم است اما منابع غذایی کمی دارد و به سختی می‌توان تمام ویتامین D مورد نیاز بدن را با مصرف منابع غذایی‌اش تامین کنید.

همینطور فولیک اسید، به خصوص اگر باردارید یا قصد بارداری دارید، بسیار برای سلامت جنین‌تان لازم است و می‌توانید از بروز نواقص مادرزادی کانال عصبی و بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی مغز، ستون فقرات و نخاع پیشگیری می‌کند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8333 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6005 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15067 بازدید