2109
روز ملی جمعیت، ما چند نفریم؟

روز ملی جمعیت، ما چند نفریم؟

1397/02/30 بازدید253
نی نی سایت: امروز روز ملی جمعیت است. این روز به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از طرف مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید. جمعیت جوان و پویا سرمایه اصلی هرکشوری است به همین دلیل بیشتر کشورها تلاش می‌کنند با ارائه راهکار و بسته‌های تشویقی و حمایتی، زوجین را تشویق به زاد و ولد کنند. جمعیت ایران در آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد نزدیک به 80 میلیون نفر بود . ایران امسال از نظر جمعیتی در دنیا در رده 18 جدول پرجمعیت ترین کشورها ایستاده است و در آسیا نهمین کشور پرجمعیت است.

ما چند نفریم؟

مرکز آمار در گزارشی جمعیت کشور را 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر اعلام کرد که 51 درصد آن را مردان و 49 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند. البته ساعت جمعیتی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت کشور در روزهای پایانی سال ١٣٩٦ از مرز ٨١ میلیون نفر گذشته است. ساعت جمعیتی که برای نخستین بار در سال ١٣٨٨ روی تارنمای مرکز آمار ایران قرار گرفت، تغییرات جمعیت و افزایش آن را در ارتباط با زمان نشان می دهد. در ساعت جمعیتی، عوامل موثر بر رشد جمعیت شامل باروری، مرگ و میر، مهاجرت برای کل کشور لحاظ می شود. هشتمین دوره سرشماری سال 1395 برگزار شد. بر اساس گزارشهای این سرشماری، 24 میلیون و 196 هزار و 35 خانوار در کشور وجود دارد و اندازه متوسط خانوار در ایران 3.3 نفر است. نتایج سرشماری نشان می دهد جمعیت مردان 40 میلیون و 498 هزار و 442 نفر و جمعیت زنان نیز 39 میلیون و 427 هزار و 828 نفر است. به عبارتی به ازای هر 100 زن، 103 مرد در ایران زندگی می‌کنند. از کل جمعیت کشور 24 درصد در گروه سنی صفر تا 14 ساله، 69.9 درصد در گروه سنی 15 تا 64 ساله و 6.1 درصد هم در گروه سنی 65 ساله و بیشتر قرار دارند.

متولدین پسر بیشتر هستند

براساس آخرین آمار اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور از میزان ولادت ایرانیان در سال گذشته یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۹۰۸ نفر متولد شده‌اند که در این میان ۷۶۶ هزار و ۱۳۹ نفر پسر و ۷۲۱ هزار و ۷۶۹ مورد دختر بوده است. به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ۱۰۱.۶ پسر متولد شده، ۷۷ درصد ولادت‌ها در شهرها و ۲۳ درصد ولادت‌ها در روستاها ثبت شده است. تعداد متولدين سال 1397 تا لحظه نوشتن این گزارش 251825 است. که از این تعداد 128935 نوزاد پسر هستند و 122893 نوزاد دختر هستند.

جمعيت ايران تا سال 1430 چقدر می‌شود؟

با توجه به اهميت بررسي تغييرات جمعيتی كشور از نظر تعداد و ساختار جمعيت در سطوح مختلف جغرافيايی، مركز آمار ايران نسبت به پيش‌بينی جمعيت كشور تا سال ١٤٣٠ بر اساس آخرين نتايج سرشماری نفوس و مسكن ١٣٩٥ و نيز مطالعات و پژوهش‌های انجام شده پيرامون نتايج مذكور اقدام کرده است كه اين گزارش پس از ارائه در بيست و يكمين جلسه كميته آمارهای بخشي جمعيت، با حضور متخصصان، مديران و كارشناسان دستگاه‌های اجرايي نهايی شد. برای انجام اين پيش بينی از روش «تركيبی پيش‌بينی جمعيت» استفاده شده است. در اين روش كه متداولترين روش پيش بينی جمعيت است بر اساس عملكرد مجموعه عوامل موثر بر تغيير و تحولات جمعيت يعنی باروری، مرگ و مير، مهاجرت و تركيب سنی و جنسی جمعيت استفاده شده است. اين گزارش جمعيت كشور را در چهار سناريوی فرض باروری پيش بينی کرده كه براساس اين چهار سناريو، انتظار می‌رود جمعيت كشور در سال ١٤٣٠ در كمترين سطح به ٩٥،٣ ميليون نفر و در بيشترين سطح به حدود ١١٢،٥ ميليون نفر برسد. با توجه به روند موجود و اجماع كارشناسی اعضای كميته آمارهای بخشی جمعيت، محتمل‌ترين سناريو، كاهش تدريجی نرخ باروری و رقم ١٠١،٣ ميليون نفر جمعيت در سال ١٤٣٠ است. به اين ترتيب، جمعيت كشور به روند افزايشي خود حداقل تا ٣٥ سال آينده ادامه داده و انتظار مي‌رود در سال ١٤٣٠ شمسي جمعيت ايران به حدود ١،٣ برابر جمعيت سرشماری شده در سال ١٣٩٥ برسد. همچنين، متوسط رشد سالانه جمعيت كشور در هر چهار سناريو، روندی كاهشی خواهد داشت و در هر چهار حالت، در دهه های آتی به رقم كمتر از يك درصد می‌رسد.

ارسال نظر شما

login captcha

ده درصد جمعیت ایران، داخل خود ایران نیستند، یعنی 8 میلیون ایرانی خارج از کشور داریم. 

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

6 روز پیش
|
9969 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

5 روز پیش
|
8462 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
9090 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

1 هفته پیش
|
5503 بازدید