2109
جمعیت ایران، پیر شدیم رفت!

جمعیت ایران، پیر شدیم رفت!

1397/04/26 بازدید256

نی نی سایت: جمعیت ایران رو به پیری می رود. موضوعی که خیلی از مسئولان را نگران کرده است. دکتر سید حامد برکاتی رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره روند رو به رشد پیری جمعیت در ایران به ایسنا گفت:« پنجره جمعیتی در ایران در ۱۵ سال آینده به طرف بسته شدن می‌رود؛ یعنی تعداد جوانان مولد کاهش پیدا می‌کند و جمعیت به سمت پیری می‌رود. شاخص باروری کلی در ایران بین سال‌های ۶۵ تا ۷۰، حدود ۵، ۶ و ۶.۵ بوده است. کشور در آن زمان با ترافیک جمعیتی و عدم پیشگیری‌های لازم برای این موضوع روبرو بود و زیرساخت‌های لازم نیز وجود نداشت، اما به مرور با توجه توانمندی‌هایی که در زمینه تامین نیروی انسانی، ایجاد شغل، مدیریت آب، روش‌های جدید کشاورزی و افزایش درآمد ملی ایجاد شد، بررسی دوباره‌ای در سطح کشور درباره شاخص باروری کلی انجام شد که نشان می‌داد این شاخص در سال‌های نزدیک به ۸۸، به ۱.۷ یا ۱.۸ رسیده است؛ این رقم نشان می‌داد که جمعیت ایران در آینده‌ای نزدیک پیر می‌شود و در حال از دست دادن پنجره جمعیتی هستیم.»
رئیس اداره سلامت جمعیت در ادامه گفت:« در پنج سال قبل از سال ۹۵، شاخص جایگزینی جمعیت به ۲.۰۱ رسید. این شاخص در سال ۹۲ به ۲.۸ و در سال ۹۵ به سطح جایگزینی رسید. این اعداد مبتنی بر سرشماری سال ۹۵ و آمار رسمی است. برای به دست آوردن آمار جدید نیز باید منتظر سرشماری سال ۱۴۰۰ باشیم.»

یک طلاق به ازای سه ازدواج

برکاتی گفت:« امروز آمار طلاق در زوج‌ها که بیشتر جوان هستند، افزایش پیدا کرده است؛ این آمار ۱۵ سال قبل حدود شش به یک بود، اما دو سال قبل این رقم به کمتر از چهار و در حال حاضر به حدود سه به یک تمایل پیدا کرده است؛ یعنی به ازای هر سه ازدواج یک طلاق صورت می‌گیرد.۵۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. اگر همه این اعداد را کنار هم بگذاریم می‌بینیم که با رشد ۲۵ درصدی طلاق بین سال‌های ۸۹ تا ۹۵ و از ۹۵ تا ۹۶ نیز با هشت درصد رشد روبرو شدیم. »


کاهش ۴۰ تا ۵۰ هزار موردی موالید

برکاتی درباره تعداد موالید در سال‌های اخیر نیز توضیح داد و گفت: «تعداد موالید تا سال ۱۳۹۴، نرخ صعودی خوبی داشت و به یک میلیون و ۵۸۰ هزار مورد رسیده بود، اما در دو سال اخیر این آمار به صورت متوسط تقریبا سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار مورد کمتر شده است.


وازکتومی مردان ممنوع شد

برکاتی درباره سیاستهای ابلاغی جدید گفت:« انجام وازکتومی برای مردان ممنوع شده و به هیچ عنوان در برنامه‌های وزارت بهداشت برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. اگر این کار در جایی به صورت غیرقانونی انجام شود، نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی با این موضوع برخورد می‌کند. عمل توبکتومی زنان نیز در مواردی که توصیه شده و لازم باشد، انجام می‌شود؛ چون وظیفه وزارت بهداشت حفظ جان، سلامت و ارتقای سلامت آحاد جامعه است، اما دسترسی عام به آن محدود شده است؛ البته با این محدودیت تعداد بارداری‌های پرخطر در سال‌های اخیر افزایش یافته است و پزشکان به زحمت افتاده‌اند تا جان مادران را حفظ کنند، اما در عین حال برنامه‌های موثری برای حفظ جان مادران باردار در نظر گرفته شده است. ایران یکی از کشورهای معدودی است که به اهداف توسعه هزاره در زمینه کاهش مرگ مادر و کودک رسیده است. »

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15882 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11364 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2331 بازدید