2109
تزیین بالکن با یک ایده متفاوت: برکه مینیاتوری

تزیین بالکن با یک ایده متفاوت: برکه مینیاتوری

1397/02/18 بازدید2874
اگر می‌خواهید بهار امسال گلدان تزئینی متفاوت و زیبایی در بالکن یا حیاط داشته باشید و از داشتن این محیط طبیعی زیبا لذت ببرید، به تهیه باغ آبی گلدانی فکر کنید. به این گلدان‌ها برکه‌های مینیاتوری هم می‌گویند که باب طبع خانم‌های باسلیقه و گیاه دوست هستند. در این صورت ایده تازه‌ای را برای گل‌کاری پیاده می‌کنید. البته پیدا کردن گیاهان آبزی شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد. در صورت لزوم می‌توانید از مراکز تخصصی کاشت و پرورش گیاهان و همین‌طور متخصصان این رشته‌ها کمک بگیرید تا گیاهان سالمی را به خانه بیاورید.

چه گیاهانی مناسب برکه‌های مینیاتوری هستند؟

نیلوفر آبی

یک گیاه آبزی زیباست که نگهداری آن دشوار و مشکل نیست. شاید در ابتدا تصور کنید که کاشت گیاهان آبزی دردسرهای زیادی دارد اما بعدازاینکه آن‌ها را به خانه آوردید، نظرتان عوض می‌شود. این گیاهان را باید در آب‌های ساکن بکارید. بهترین گلدان برای کاشت نیلوفر آبی سبدهای آبکش برنج است. این سبدها سوراخ‌های زیادی دارند و درنتیجه ریشه گیاه می‌تواند به‌سادگی تنفس کرده و همیشه شاداب و سرحال باشد. بهتر است قطر دهانه سبد حداقل 30 سانتی‌متر باشد. هرچقدر سبد بزرگ‌تر باشد می‌توانید آن را با مقدار خاک بیشتری پرکنید و درنتیجه گیاه زیبای شما بهتر رشد می‌کند. نیلوفر آبی مانند بیشتر گیاهان آبزی به کود دهی نیاز ندارند اما هنگام کاشت این گیاهان می‌توانید مقدار کمی کود دامی پوسیده به خاک اضافه کنید تا رشد بهتری داشته باشند. بهترین خاک برای نیلوفر آبی شامل یک چهار خاک رس، یک‌چهارم خاک باغچه، یک‌چهارم ماسه و یک‌چهارم کود دامی است. اگر خاک رس در دسترس نداشتید به‌جای آن از خاک باغچه استفاده کنید.

بوریای زینتی

به این گیاه بوریای ژاپنی هم می‌گویند. خواستگاهش قاره آسیا است و بیشتر برای تزئین آکواریوم‌های ماهی به کار می‌رود اما برای برکه‌های زینتی هم می‌توانید از این گیاه آبزی استفاده کنید. رشد مناسب گیاه را زمانی می‌بینید که در بستر به‌غیراز ماسه، مقداری گل و خاک‌برگ هم ریخته باشید. دمای آب هم نباید زیاد بالا برود و بهتر است آب نسبتاً اسیدی باشد. علاوه بر این توصیه می‌شود. بستر آب را کم‌عمق در نظر بگیرید و گلدان را در جای پرنوری قرار دهید چون بوریا به آفتاب کامل نیاز دارد.

برای تهیه برکه مینیاتوری به چه وسایلی نیاز دارید؟

  • نیم بشکه پلاستیکی
  • سبد پلاستیکی
  • کمپوست باتلاقی
  • آجر
1- در ابتدا نیم بشکه پلاستیکی را کاملاً عایق کنید. سپس آن را در مکانی مسطح قرار داده و کف آن سنگریزه بریزید. بهتر است تقریباً دوسوم حجم بشکه پر از آب باشد.
2-یک سبد پلاستیکی یا آبکش مناسبی را انتخاب کرده و آن را با گونی آستر کنید. داخل آن خاک مناسب گیاهان آبزی را بریزید.
3-هنگام کاشت گیاهان آبزی ارتفاع گیاهان به ارتفاع گلدان توجه داشته باشید. گیاهانی که رشد بیشتری دارند را در عمق قرار دهید و آن‌هایی که بیشتر سطحی رشد می‌کنند باید به سطح آب نزدیک‌تر باشند. به‌طور مثال بوریا نسبت به نیلوفر آبی به عمق بیشتری نیاز دارد.
3- به کمک چند آجر ارتفاع مناسبی برای گیاهان در نظر بگیرید.
4-زمان کاشت و آماده‌سازی این گیاهان اوایل بهار است.

نکته: ممکن است قرار دادن یک بشکه بزرگ در بالکن خانه برای کودکان خطرناک باشد. ازاین‌رو اگر فرزند نوپایی در خانه دارید آماده‌سازی این برکه‌ها را تا چند سال به تعویق بیندازید. درصورتی‌که هنوز فرزندی ندارید یا کودک شما به‌اندازه کافی بزرگ‌شده با خیال راحت این برکه‌های مینیاتوری را آماده کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها