2109
گل و گیاه برای بالکن‌های کم آفتاب و سایه

گل و گیاه برای بالکن‌های کم آفتاب و سایه

1397/02/11 بازدید1893
گل کاری در بالکن یکی از تجربه‌های جالبی است که خیلی از خانم‌ها را سر ذوق می‌آورد و طراوت و تازگی را به محیط خانه منتقل می‌کند. اگر این روزها تصمیم دارید که بالکنتان را به فضای سبز زیبایی تبدیل کنید و از طرفی فضای بالکن شما در سایه قرارگرفته و نور آفتاب مستقیم به آن نمی‌تابد، چند پیشنهاد خوب برایتان در نظر گرفته‌ایم. با کاشت این گل ها و گیاهان بالکن سرسبز و زیبایی ایجاد می‌کنید و از بودن در فضایی متفاوت لذت می‌برید.

سلوی، گیاهی مناسب برای بالکن های سایه دار

یکی از بهترین گیاهان سایه پسند برای کاشتن در بالکن خانه، سَلوی است که البته بعضی از افراد به آن مریم گلی هم می‌گویند. این گیاه بومی برزیل است، گل های قرمز و زیبایی دارد که به‌صورت خوشه‌های عمودی رشد کرده و در بالکن خانه شما فضای جالبی را ایجاد می‌کنند. البته در بعضی از سلوی های پیوندی، گل ها بهرنگ‌های صورتی، زرد و شیری هم دیده می‌شوند. اگر در فصل بهار این گیاه را در بالکن می‌کارید یادتان باشد که با شروع فصل گرما و ورود به تابستان به آبیاری زیادی نیاز دارد. خاک مناسب برای سلوی خاک نسبتاً غنی از مواد آلی است. اگر به بازار گل فروشان سر بزنید می‌بینید که گل سلوی در دو نوع مختلف پاکوتاه و پابلند به‌صورت جعبه‌ای و گلدانی در بازار عرضه می‌شود و فصل کاشت آن بهار است.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که از مریم گلی به‌عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌شود و این باور وجود دارد که این گیاه می‌تواند بعضی از مشکلات و بیماری‌ها را برطرف کند، بااین‌وجود پزشکان به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که از خوردن مریم‌گلی به‌عنوان داروی گیاهی در دوران بارداری به‌شدت خودداری کنند.

پاپیتال ها را در سایه بکارید

پاپیتال یک گیاه پوششی زیباست که حتماً آن را در پارک‌ها و فضای سبز مختلف به‌وفور دیده‌اید. این گیاه خاصیت پوشانندگی دارد و می‌تواند یک دیوار بالکن شمارا سرسبز و زیبا جلوه دهد. پاپیتال ساقه‌های دائمی چوبی بالارونده و چسبنده‌ای دارد و به همین دلیل می‌تواند به سطوح مختلف متصل شود. درصورتی‌که فکر می‌کنید دیوارهای بالکن شما چندان زیبا نیستند به کمک این گیاه سبز زیبا جلوه تازه‌ای به آن‌ها ببخشید. دیوارهای شمالی و شرقی برای کاشت پاپیتال ها مناسب‌تر هستند اما توصیه می‌شود که این گیاه را در کنار دیوارهای جنوبی روشن و آفتاب‌گیر قرار ندهید، چراکه آفتاب سوزان تابستان برگ‌های آن را خشک می‌کند. پاپیتال هایی که برگ سبز دارند برای دیوارهایی که کاملاً در سایه قرارگرفته‌اند، مناسب‌تر هستند. انواع پاپیتال های دورنگ یا ابلق به نور بیشتری نیاز دارند و اگر گاهی اوقات نور آفتاب بیشتری داشته باشند، سرزنده‌تر می‌شوند. درمجموع باید بگوییم که پاپیتال گیاه مقاومی است و حتی می‌تواند شرایط کم‌آبی را هم تحمل کند اما با آبیاری عمیق و منظم خیلی خوب رشد می‌کند و برگ‌های آن درشت و زیباتر می‌شوند. در تمام طول سال می‌توانید برای تکثیر پاپیتال ها اقدام کنید و این گیاه را قلمه بزنید، اما بهترین زمان برای قلمه گیری از پاپیتال ها اواخر مرداد تا اواخر مهرماه است.

موگه، گیاه اردیبهشتی سایه پسند

یکی از گل های زیبای سایه دوست که در اردیبهشت‌ماه به گل می‌نشیند، موگه یا گل برف است. این گیاه برای کاشت در مکان‌های سایه و نیم سایه کاملاً مناسب است و جهت کاشت در بالکن ها هم کاربرد دارد. بهتر است این گیاه زیبا را در گلدانی بکارید که خاک آن نسبتاً غنی از هوموس باشد و سطح خاک را همواره مرطوب نگه‌دارید. آبیاری آن در سطح متوسط است و اگر منطقه زندگی شما آب و هوایی معتدل داشته باشد موگه به مراقبت زیادی نیاز ندارد.
این گیاه چندساله 10 تا 20 سانتی‌متر رشد می‌کند و همان‌طور که از اسمش پیداست نسبت به برف و سرما هم مقاومت دارد؛ بنابراین اگر این گیاه زیبا را در فصل بهار در گلدان می‌کارید، در فصل‌های سرد سال لازم نیست از بابت خشک شدن گیاه نگرانی داشته باشید. بااین‌وجود گاهی اوقات این گیاه دچار آفت و بیماری‌هایی هم می‌شود. پوسیدگی ساقه، سیاه تاول‌ها و نقطه‌های رنگ‌پریده بر روی برگ‌ها ازجمله مشکلاتی است که ممکن است برای این گیاه زیبا پیش بیاید.

نکته مهم: موضوع بسیار مهمی که لازم است خانم‌های بچه‌دار به آن توجه کنند این است که تقریباً بیشتر اجزای این گیاه سمی است و میوه قرمزرنگ آن‌هم می‌تواند برای کودکان جذاب باشد. اگر این گیاه یا میوه آن خورده شود دردسر زا شده و می‌تواند با درد شکم و مشکلات گوارشی همراه شود. پس اگر در خانه کودک نوپایی دارید از قرار دادن این گیاه در بالکن خودداری کرده و به سایر گیاهان و گل‌های زیبا فکر کنید. درصورتی‌که فرزندان بزرگی دارید کاشت این گیاه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ارسال نظر شما

login captcha

پتوس هم مقاومه به کم نوری من خودم تو حموم ی پتوس دارم که خیلیم قشنگ رشد می‌کنه

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11610 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4016 بازدید