2109
داروخانه سنتی/ شقایق گل زیبایی‌ها

داروخانه سنتی/ شقایق گل زیبایی‌ها

1395/02/20 بازدید3175

نی‌نی سایت: در روزهای بهار وقتی به تفرج و گردش بروید و به جایی برسید که دشت‌های وسیع با تپه ماهورها اطراف‌تان را گرفته باشد، آنجایی که تا چشم کار می‌کند دشت باشد و تک درخت‌هایی زیبا در میان آنها، زیبایی خیره کننده گل شقایق حتما چشم‌تان را خواهد گرفت... گل سرخ و آتشین و در عین حال نرم و نازک که پرچم‌های سیاهرنگ آن به داغی بر دل عاشق تشبیه شده است. این گل آنقدر زیبا و فریبنده است که در ادبیات ما عاشق و عشق را در او دیده‌اند. منظره دیدن تعداد زیادی از این گل‌ها که رنگ غالب دشت را از سبز به طرف سرخی تغییر داده است نیز بسیار تماشایی است.
هر چه از زیبایی‌های ظاهری این گل بگوییم کم گفته‌ایم اما شقایق غیر از این زیبایی‌های بصری خواص درمانی و دارویی نیز دارد. به خاطر همین خواص درمانی است که ما به شما توصیه می‌کنیم که اگر این روزها به دشت و کوه رفتید و این گل زیبا را مشاهده کردید بعد از حظ بصری کمی هم از آن بچینید و برگ تازه یا خشک شده آن را در کنار بقیه گیاهان دارویی‌تان نگه دارید. چون بهار کوتاه است و عمر این گل زیبا که در اردیبهشت ماه به وفور یافت می‌شود کوتاه‌تر.

حالا که برگ‌ها را چیدید و خشک کردید بگذارید برای‌تان بگویم که در کدام موارد می‌توانید از شقایق برای مشکلات سلامتی‌تان استفاده کنید:

1. این گل زیبا را به نام‌های دیگری چون خشخاش منثور، شقایق سرخ، خشخاش کوهی، تریاک کوهی، خشخاش بستانی و گل دخترو هم می‌شناسند. دلیل عمده این نام‌گذاری این است که از بعضی جهات با خشخاش شباهت‌هایی دارد. به عنوان مثال مانند خشخاش می‌تواند در درمان مسمومیت استفاده شود با این تفاوت که شقایق برخلاف خشخاش فاقد مورفین است و اثر سم مانند و خطرات استفاده از آن نیز بالطبع کمتر است. 

2. از گل شقایق برای درمان بی‌خوابی نیز می‌توان استفاده کرد. در مورد پونه نیز قبلا گفتیم که کسانی که در مورد خواب‌شان دچار هستند می‌توانند از دم‌کرده پونه استفاده کنند. دمنوش گل شقایق نیز می‌تواند این مشکل را برطرف کند. کافی است چند برگ تازه یا خشک شده از آن را با آب جوشیده دم کرده و یک ساعت قبل از خواب بخورید. 

3. مصرف جوشانده شقایق برای بیماری‌های تنفسی نیز بسیار موثر است. برونشیت، آسم، سیاه‌سرفه و سرفه‌های ‌مقاوم از جمله مواردی است که می‌توانید برای بهبود آنها از این گل زیبا کمک بگیرید.

4. گل شقایق با آن گلبرگ‌های لطیف و زیبا می‌تواند به سلامت و زیبایی پوست شما هم کمک کند. کافی است که برای رفع خشکی پوست صورت و برطرف کردن چین و چروک دم‌کرده شقایق را با روغن زیتون مخلوط کرده به پوست صورت بمالید. همچنین برای رفع جوش‌های آکنه ۱۰ گرم گلبرگ شقایق را در یک لیتر آب جوشانده پوست صورت را با این محلول تمیز کنید.

5. از شقایق می‌توانید مانند یک رنگ موی طبیعی نیز بهره ببرید. ترکیب گلبرگ این گل با پوست سبز گردو می‌تواند به تیره و سیاه شدن مو کمک کند. کافی است که این مخلوط را مانند حنا استفاده کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید