2109
داروخانه سنتی/ برای جوش صورت دمنوش گل ختمی بنوشید!

داروخانه سنتی/ برای جوش صورت دمنوش گل ختمی بنوشید!

1394/12/09 بازدید6718

نی‌نی سایت: امروز می‌خواهیم درباره خواص و شیوه نگهداری یک گل زیبای دیگر صحبت کنیم. گلی که خیلی از ما دیده‌ایم یا حتی شاید در باغچه کوچک جلوی در آپارتمان‌مان داشته باشیم اما از خواص آن چیزی ندانیم. ختمی از آن گل‌هاست که زیاد به چشم می‌خورد زیرا گیاه مقاومی است و نسبت به هوای خشک استقامت دارد. به همین دلیل در شهرهایی مانند تهران و حومه آن به راحتی رشد می‌کند. همچنین این گیاه با گل‌های درشت زیبا و رنگارنگ جلوه و زیبایی خاصی به محیط زندگی شما می‌دهد. 

گل ختمی، گیاهی چند ساله است که ارتفاع آن به حدود 2متر می‌رسد. ساقه کرک مانند و برگ‌های قلبی شکل با گل‌های درشت به رنگ صورتی مایل به سفید دارد. همچنین رنگ‌های بنفش، زرشکی، لیمویی، سفید آن نیز امروزه وجود دارند. تمام اندام‌های این گیاه به خصوص ریشه و برگ آن خواص دارویی دارد. در زیر به چند نمونه از خواص دارویی این گیاه اشاره می‌کنیم:

چرا بخوریم؟
گل ختمی، ملین و برطرف کننده یبوست، برطرف کننده بیماری‌های تنفسی، از بین برنده سرفه‌های خشک، تنظیم عادت ماهانه، پایین آورنده تب، درمان اسهال خونی، تنظیم کننده قند خون و برطرف کننده گلو درد است. دمنوش این گیاه مخصوصا برای افرادی که به سرفه‌های خشک شدید بعد از سرماخوردگی دچار شده‌اند، بسیار مفید است. همان سرفه‌های خشکی که بعد از یک سرماخوردگی شدید تا روزها بعد دست از سر شما بر نمی‌دارد و گلوی‌تان را آزار می‌دهد. علاوه بر تمام این خواص بی‌نظیر، این گیاه برای درمان مشکلات کبدی و جوش‎های صورت که منشا کبدی دارند نیز مفید است.

چطور بخوریم؟
برای درمان سرفه و گلودرد باید از جوشانده گل ختمی که یک مایع لعابدار است و مخلوط کردن آن با یک قاشق عسل، استفاده کرد. از این ترکیب، یک ضد سرفه قوی به دست می‌آید. اما از آسیاب گلبرگ‌های خشک شده این گل و خیساندن آن به مدت 8 ساعت در آب یا عرق کاسنی برای درمان امراض کبدی و جوش صورت می‌توان بهره گرفت. قابل توجه این که چون این گیاه طبع سرد دارد، افرادی که سرد مزاج هستند باید آن را با عسل میل کنند.

از این گل چگونه نگهداری کنیم؟
ختمی به دلیل داشتن گل‌های زیبا به صورت گل زینتی در باغچه‌ها کاشته می‌شود. تکثیر این گیاه به صورت بذر است. به نور کافی برای رشد نیاز دارد و نور کافی و هوای خشک باعث تولید گل‌های فراوان در آن می‌شود. از نظر خاک هم به خاک‌های نرم رسی با ضخامت زیاد و غنی از مواد غذایی نیاز دارد. از نظر رطوبت هم به آب کافی نیاز دارد و رطوبت زیاد باعث کاهش عملکرد گلدهی می‌شود.
این گل زیبا را که از نظر شرایط آب و هوایی بسیار قانع است در منزل یا محیط بیرون نگهداری کنید و از مزایای سلامتی آن بهره ببرید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15811 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11303 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2310 بازدید