2109
داروخانه سنتی/ با گل میخک دندانپزشک خود باشید!

داروخانه سنتی/ با گل میخک دندانپزشک خود باشید!

1394/12/03 بازدید3249

نی‌نی سایت: وقتی اسم گل میخک می‌آید بیشتر ما ذهن‌مان به سمت آن گل‌های رنگارنگ و زیبایی می‌رود که مخصوصا در فصل زمستان در گلفروشی‌ها هنوز با طراوت و زیبایی خود نشسته‌اند. گل سرخ رنگی که حالا انواع مینیاتوری آن در رنگ‌های سفید و صورتی و چند رنگ نیز تولید می‌شود.
اما ذهن‌تان را از آن گل خاص خارج کنید. منظور ما آن میخکی که در گلفروشی می بینید نیست! پیشنهاد امروز ما برای کسانی است که می‌خواهند در گوشه حیاط ساختمان یا خانه‌شان یک درخت کوچک و زیبا داشته باشند که از آن برای سلامتی و مصارف درمانی هم استفاده کنند.

آن میخک نه، این میخک!
میخک، گلی است که امروزه به نشانه عشق و افتخار و برتری و جذابیت معروف است. این گل از درختی به همین نام و در اندازه کوچک و مخروطی‌شکل به دست می‌آید. برگ‌های این درخت هیچ وقت زرد نمی‌شود و در تمام طول سال سبز است و شما می‌توانید از سرسبزی آن حتی در زمستان نیز بهره ببرید. با اینکه گفتیم این درخت کوچک است اما در مواردی دیده شده که ارتفاع آن به 10متر نیز برسد. برگ‌های درخت میخک نوک‌تیز و بیضی‌شکل هستند و دم برگ‌های آن قرمز رنگ است که جلوه زیبایی به این درخت می‌بخشند. گل‌های میخک کوچک و مجتمع به صورت خوشه‌هایی شامل 10 تا 25 گل است که از اواخر بهار تا پاییز گل می‌دهد. همین گل‌ها هستند که به این گیاه ویژگی درمانی می‌بخشد. وجه تسمیه این درخت نیز از شکل همین گل‌هاست، زیرا غنچه‌های خشک شده آن که اندام دارویی این گل هستند مانند میخ کوچک، به طول یک سانتی‌متر و با یک سر گرد است.

برای چه خوب است؟
غنچه‌های کوچک این گل درمان دردهای بسیاری است؛ تا جایی که می‌توان یک فهرست بلند بالا از خواص آن را نوشت اما مهم‌ترین خواص آن عبارتند از: ضد درد، ضد عفونی کننده، ضد نفخ، اشتها آور، تسکین دهنده درد دندان، ضد انگل، بی‌حس کننده موضعی، برطرف کننده سکسکه، مقوی معده، درمان بیماری وسواس، برطرف کننده تهوع و استفراغ، تقویت نیروی جنسی سرد مزاجان.
یکی از مهم‌ترین خواص این گل مربوط به کاربرد آن برای دندان درد است. اوژنول، ماده اصلی میخک، آرام کننده و ضد عفونی کننده است و از آن در دندانپزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده می‌شود. حتی شما می‌توانید چند گل میخک را در آب جوشیده دم کنید و با آن محیط دهان خود شامل دندان‌ها و لثه‌های خود را بشویید تا با ضدعفونی کردن آن بتوانید از بیماری‌های دهانی خود پیشگیری کنید.
شما می‎توانید به هر نوع دم‌نوش یا چای یک یا دو عدد میخک اضافه کنید و بنوشید یا آن را به تنهایی دم کرده و مصرف کنید. نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا، گاز و درد معده را از بین می‌برد. نوشیدن هر روزه چای میخک در ماه‌های آخر بارداری باعث تسهیل زایمان می‌شود. از دم کرده میخک برای تقویت حافظه استفاده می‌شود. قابل توجه این‌که به دلیل گرم بودن میخک، گرم مزاجان باید آن را با صمغ عربی مخلوط کرده و میل نمایند در غیر این صورت باعث ناراحتی کلیه و روده ها می‌شود. 

چطور نگهداری کنیم؟
کافی است حالا که در ماه اسفند هستیم نهال این درخت را تهیه کنید و با کاشت آن هم به سرسبزی فضای زندگی خود کمک کنید و هم سهمی در مراسم روز درختکاری داشته باشید. نگهداری از این درخت نیز کار چندان سختی نیست. میخک به آب زیادی احتیاج ندارد و زمانی باید آبیاری شود که خاک آن خشک باشد. باید به مقداری به گل آب داده شود که آب اضافی در کف ظرف جمع نشود و از خیس کردن برگ‌ها و شاخه‌ها جلوگیری کنیم تا باعث قارچی‌شدن گیاه نشود. گل میخک به روزی 6 تا 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد. از نظر خاک هم خاک سبک وزن، دارای کود گیاهی و زهکشی شده بهتر از خاک باغچه است ولی به دلیل این‌که این خاک سریع‌تر از خاک باغچه خشک می‌شود به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16375 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11577 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3304 بازدید