2109
حفظ توان باروری با بکارگیری روش های نوین

حفظ توان باروری با بکارگیری روش های نوین

1393/10/06 بازدید922

 دکتر محمدمهدی آخوندی افزود: کاهش توان باروری علل گوناگونی دارد که برخی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته اند. گذشته از نقایص ارگانیک و بیولوژیک مرتبط با سیستم تولیدمثل، برخی شرایط نیز می تواند فرآیند تولیدمثل را متاثر یا مختل کنند.


وی با اشاره به برخی شرایط که فرآیند تولیدمثل را متاثر یا مختل می کند، افزود: نارسایی زودرس تخمدان، برخی بیماری های خود ایمن و ژنتیکی، برخی روش های پیشگیری از بارداری مانند وازکتومی و ازدواج در سنین بالا از جمله این شرایط است.

رییس مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بیماری های بدخیم را از دیگر عوامل مهم تهدیدکننده قدرت باروری دانست و افزود: روش های درمانی این بیماری ها، به ویژه پرتودرمانی و شیمی درمانی، با تخریب بافت های تولیدمثل بر قدرت باروری بیماران مبتلا به سرطان اثر می گذارد.

آخوندی با بیان اینکه اغلب بیماران پس از طی دوره های درمان و بهبود یافتن، ناچار از تحمل این عارضه هستند، ادامه داد: این مساله به ویژه در مورد کودکان مبتلا به سرطان، اهمیتی دو چندان می یابد.

این متخصص جنین شناسی گفت: در سال های اخیر همگام با پیشرفت های درخشان در زمینه فن آوری های نوین تولیدمثل، دانش پزشکی در زمینه درمان بدخیمی ها نیز گام های بسیار بزرگی برداشته است

آخوندی توصیح داد: امروزه با توجه به پیشرفت ها در حوزه درمان انواع سرطان ها، نگاه متخصصان و پژوهشگران حوزه باروری و علوم مرتبط، به حفظ باروری معطوف و سبب شده تا با پیش رو نهادن روش هایی برای حفظ باروری مبتلایان به انواع سرطان ها و سایر شرایط موثر بر قدرت باروری به ارتقای کیفیت زندگی پس از درمان کمک کنند.

وی استفاده از روش جدید انجماد بافت تخمدان را از جمله روش های حفظ باروری زنان عنوان کرد و افزود: این روش در زنان مبتلا به سرطان و بیماری های خود ایمن پیش از شروع درمان، در زنانی با سابقه فامیلی یائسگی زودرس، در زنان مایل به بارداری در سنین بالای 35 سال و در زنان مجرد برای حفظ باروری در سنین بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

آخوندی انجماد و نگهداری اسپرم به مدت طولانی را از دیگر راه های حفظ باروری در مردان دانست و گفت: در زوج های نابارور، پیش از اعمال جراحی دستگاه تناسلی مردان، پیش از درمان بیماری های بدخیم و پیش از استفاده از شیمی درمانی در مردانی که در تماس با سموم، مواد مضر و آلودگی های شغلی و محیطی هستند، برای حفظ قدرت باروری در مردانی که با افزایش سن با کاهش قدرت باروری مواجه می شوند، می توان از روش انجماد و نگهداری اسپرم بهره برد.

رییس مرکز درمان ناباروری این سینا با برشمردن روش های حفظ باروری به صورت کلی در چهار گروه بانک اسپرم، بانک تخمک، انجماد بافت تخمدان و انجماد بافت بیضه تاکید کرد:
با بکارگیری این روش ها، افراد می توانند با استفاده از گامت ها یا بافت های منجمد و ذخیره شده خود، قدرت باروری در آینده را برای خود حفظ کنند

 

 

منبع : مهر

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها