2109
خرابکاران کوچک را چگونه دستگیر کنیم؟

خرابکاران کوچک را چگونه دستگیر کنیم؟

1394/10/23 بازدید3098

نی‌نی سایت: تا به حال شده به اتاقی از اتاق‌های خانه بیایید یا از بیرون به منزل برسید و با شاهکارهایی از کودک‌تان مواجه شده باشید که دهان شما را از تعجب باز گذاشته و نمی‌دانید به آنها چه بگویید. خرابکاری یکی از گلایه‌های رایج میان مادران است؛ مخصوصا آنهایی که پسربچه دارند. اما وقتی کودکتان خراب کاری می‌کند شما چه عکس‌العملی انجام می‌دهید، برخورد شما با بروز این اتفاق چیست و چطور می‌توان خشم حاصل از این مواجهه را کاهش داد؟

اگر زیاد با اهمیت نیست کلا نادیده بگیرید.  واکنش شما به هر شکلی هم که باشد نوعی توجه است. هرچند منفی باشد و این باعث تقویت آن خرابکاری می‌شود.

اگر تا حدودی مهم و بزرگ است به او بگویید کارش درست نبوده و حالا باید باهم آن را مرتب یا تمیز کنید. مثلا با تعجب، اما جدی به صحنه نگاه کنید. بعد به خود کودک نگاهی بیاندازید به حالت پرسش. داد و فریاد نکنید. به او بگویید «کار درستی نبود، خونه کثیف شد، می‌بینی؟» اگر هم اصلا پاسخی نداد خودتان شروع کنید. در حد توان کودک از او کمک بگیرید. حتی اگر شده تا پایان تمیزکاری همانجا بماند و کار و زحمت شما را ببیند. در این مدت نمی‌تواند به بازی‌اش برگردد یا بی‌اهمیت از کنار موضوع بگذرد و بقیه کارش را درست کنند. هرچند کمک او زیاد موثر نباشد ولی او باید متوجه زحمتی که با کارش ایجاد می کند بشود و مسئولیت کارهایش را بپذیرد.

اگر سن فرزند شما این اجازه را می دهد که توان درست کردن خراب کاری اش را داشته باشد، تمام کار به عهده خودش خواهد بود.  اول کارش را تمام می‌کند بعد دنبال کار دیگری می‌رود. مگر در موارد ضروری که پس از انجام آن کار  ضروری (مثلا دستشویی رفتن) باید برگردد و به درست کردن کارش ادامه دهد.

* پسر بچه‌ها به جزئیات و دقت دختران نیستند. وسواس نداشته باشید که از تحمل کودک خارج باشد. بعد از انجام شدن کار فراموش نکنید: از فرزندتان بخاطر همکاریش تشکر کنید.

 

دلایل این خرابکاری‌ها چیست؟
روانشناسان دلایل این خرابکاری‌ها را کنجکاوی و خیال‌بافی کودک، انحصار طلبی، از خود بیگانگی، تخلیه‌ی هیجانات و ناراحتی‌ها، ابراز حسادت یا احتیاج به محبت بیشتر، احساس بی‌پناهی، بیان خشم، توجه بیش از حد خانواده و به اصطلاح لوس شدن کودک، روابط نا موفق اعضای خانواده، تنبیهات شدید، احساس ناچاری و نداشتن سرگرمی مناسب، جلب توجه، زدودن آثار جرم، سکوت اعضاء خانواده در قبال رفتارهای اشتباه، عصبی بودن و بد خلق بودن، شرارت شخصیتی و بی‌رحمی در کودک می‌دانند. 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16415 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11603 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3817 بازدید