2109
کاربرد و عوارض جانبی رحم بند

کاربرد و عوارض جانبی رحم بند

3 هفته پیش بازدید139

رحم بند

رحم بند یا همان پساری، وسیله‌ای پزشکیه که برای برخی از خانم‌ها، استفاده میشه و میتونه فواید و حتی عوارض بسیاری به همراه داشته باشد. این وسیله برای محافظت از اندام داخلی مانند رحم، تخمدان‌ها، لگن و سایر قسمت‌های نزدیک به واژن، استفاده میشه. در علم پزشکی نوین و امروزی، هر راه و روش درمانی، علاوه بر فواید مختلف، می‌تونه عوارض متعددی را هم بر جای بگذارد. پساری هم یکی از این موارد است که در اینجا مورد بررسی قرار میدیم.

رحم بند یا پساری چیست و چه کاربردی دارد؟

 چه موقع از رحم بند استفاده میشه؟

رحم بند، یک وسیله پزشکی مصنوعیه که میشه از این وسیله برای درمان برخی از مشکلات در خانم‌ها استفاده کرد. بعضی از خانم‌ها دچار بی اختیاری ادراری میشن یا در اثر حاملگی یا ضربه به شکم و بلند کردن اجسام سنگین، دچار افتادگی رحم میشن. یکی از روش‌های درمانی که پزشکان واسه این افراد استفاده می‌کنند، استفاده از پساری و کار گذاشتن اون در واژن خانم‌هاست.

مزایای استفاده از رحم بند در این خانم‌ها اینه که ناحیه لگن و رحم این افراد، محافظت میشه و کم کم بی اختیاری ادراری در آنها، درمان میشه. همچنین، تجربه نشون داده که پساری برای افتادگی رحم نیز مفید واقع شده و این مشکل را تا حد زیادی درمان کرده است.

با بالا رفتن سن در خانم‌ها و ایجاد یائسگی، افتادگی رحم و شل شدگی اعضای ناحیه لگن اتفاق میفته که ممکنه پزشک در اولین معاینه پیشنهاد عمل جراحی بده. اما باید در نظر داشت که جراحی، برای هر کسی، نمی‌تونه راه حل اصلی و تنها را درمانی باشه. جراحی واسه برخی از خانم‌ها خطرناکه و حتی میتونه به قیمت از دست رفتن جون اونا تموم بشه. به همین خاطر، از وسیله درمانی مانند رحم بند استفاده میشه. اما باید این نکته را مد نظر داشت که رحم بند میتونه عوارض جانبی مختلفی هم در پی داشته باشه که ما در ادامه به اونا می‌پردازیم.

عوارض رحم بند برای خانم‌ها

بهتره قبل از اینکه بخواهیم در مورد عوارض رحم بند صحبت کنیم، انواع اونو بشناسیم تا بهتر بتونیم متوجه بشیم که عوارضش چه چیزهایی هستند.

در کل دو نو رحم بند وجود داره که یکی نقش پر کنندگی فضای رحم را داره و دیگری، پساری حمایت کننده است. افرادی که واسه اولین بار می‌خوان از پساری استفاده کنند، باید زیر نظر متخصص زنان و زایمان این کار را انجام دهند. در واقع، خود پزشک برای اولین بار این وسیله را در دهانه واژن کار می‌گذاره و از بیمار درخواست می‌کنه که اگر کاملا راحته و مشکلی نداره، مطب را ترک کند.

رحم بند بعد از مدتی، باید تمیز بشه و اگر نیاز به تعویض داشت، حتما این کار با نظر پزشک متخصص صورت بگیره. با اینکه جنس پوست و لایه‌های داخلی رحم، خود تمیز شونده هستند، اما باز هم ممکنه پساری آلوده بشه و نیاز به تعویض و تمیز کردن داشته باشه.

3 عارضه معمول و خفیف پساری، شامل موارد زیره و حتی در برخی از خانم‌ها، ممکنه عوارض جانبی جدی‌تری را هم به وجود بیاره:

  1. عفونت دستگاه ادراری
  2. تحریک واژن ( خارش و تحریک جنسی )
  3. بوی بد واژن

در موارد شدید و عدم مراقبت از رحم بند، ممکنه این وسیله در رحم، فرونشست کنه و درآوردن اون، خیلی سخت بشه. حتی ممکنه واسه خارج کردنش نیاز به جراحی باشه.

پساری تا چند هفته میشه گذاشت؟

زایمان زودرس در بعضی از خانم‌ها، میتونه سلامت جنین و حتی مادر را به خطر بیندازه. به همین دلیل به افرادی که مشکل افتادگی رحم دارند، توصیه به استفاده از رحم بند میشه. این افراد باید در هفته‌های 12 تا 24 بارداریشون، از پساری استفاده کنند و در هفته 37 بارداری، خارج کنند. پزشک متخصص می‌تونه این کار را بدون بی حسی انجام بده و پساری را در قسمت فوقانی رحم، جایگذاری کند.

سرکلاژ بهتره یا پساری؟

پساری چیه؟

سرکلاژ، وسیله‌ای تقریبا مشابه با پساریه که برای زایمان زودرس استفاده میشه. رحم بند در بسیاری از موارد برای خانم‌هایی که افتادگی رحم و مشکل زایمان زودرس دارند، استفاده میشه اما بهتره به جای پساری و جلوگیری از عوارض جانبی این وسیله، از سرکلاژ استفاده بشه. البته اگر مشکلی وجود داشته باشه، پزشک راهی جز استفاده از پساری نداره. در افرادی هم که مشکلی با جراحی نداشته باشند، پزشک ممکنه جراحی را پیشنهاد بدهد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها