2109
علل دیر پریود شدن بعضی از دختران

علل دیر پریود شدن بعضی از دختران

1402/05/01 بازدید3201

علل دیر پریود شدن بعضی از دختران

باید از دیر پریود شدن بترسیم؟

علت عقب افتادن پریود برای هر شخص متفاوته و این مشکل به دو شکل دارویی و خانگی قابل درمانه. زمانی که پریودتان عقب می‌افته، ممکنه به فکر فرو برید و نگران بشید؛ چون عقب افتادن چرخه طبیعی قاعدگی باعث ترس و استرس بسیاری از افراد میشه (به دلیل احتمال باردار شدن یا وجود یک بیماری و عدم سلامت بدن). تاخیر در قاعدگی می‌تونه نشانه‌های مختلفی داشته باشه.

دلیل دیر پریود شدن

هر خانم با رسیدن به سن بلوغ هر ماه دچار خون‌ریزی میشه؛ از طرفی ممکنه برخی از خا‌نم‌ها به دلایل مختلف در شروع قاعدگی، تاخیر داشته باشند. در ادامه به برخی از علل متداول تاخیر در قاعدگی بانوان اشاره می‌کنم:

ناباروری: مشکلات در سیستم تناسلی می‌تونن عاملی در تاخیر در قاعدگی باشن. عواملی مانند اختلال در تخمک‌گذاری، نقص در لایه‌های رحم و مشکلات هورمونی می‌تونن قاعدگی رو تحت تأثیر قرار دهند.

استرس و اضطراب: ترس و اضطراب شدید می‌تونن به طور مستقیم زمان پریود شدن رو تحت تاثیر قرار بدند. ترس و اضطراب می‌تونن عملکرد سیستم هورمونی رو تغییر داده و باعث تاخیر در تخریب دیواره رحم و آزادسازی خون برای پریود شدن شوند.

اختلال در وزن: چاقی یا لاغری شدید می‌تونن یکی از علت‌های تاخیر در پریود شدن باشن. وجود اختلال در وزن می‌تونه عملکرد هورمون‌ها رو تغییر داده و باعث تاخیر در تخریب دیواره رحم و شروع پریود بشه.

تغییرات در سبک زندگی: تغییراتی مانند تغییرات شدید در رژیم غذایی، تغییر در ساعت خواب، فعالیت بدنی بیش از حد یا کاهش آن، می‌تونن باعث تاخیر در قاعدگی شوند.

برخی بیماری‌ها و عوامل پزشکی: برخی بیماری‌ها و عوامل پزشکی می‌تونن باعث دیر پریود شدن بشوند، مانند عدم تعادل هورمون‌ها، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، اختلال در تیروئید، عوامل شیمیایی و داروها.

بارداری: بارداری هم می‌تونه با تاخیر در پریود شدن همراه باشه. در صورتی که یک خانم باردار شده باشه، قاعدگی او تا پایان دوره بارداری به تاخیر می‌افته.

پریود نشدن.

ورزش شدید: انجام فعالیت‌های ورزشی شدید میتونه منجر به تغییراتی در هورمون‌های هیپوفیز و تیروئید بشه. این تغییرات هورمونی بر تخمک‌گذاری و قاعدگی تأثیری دارن. ورزش به مدت یک یا دو ساعت در روز نباید بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بذاره. با این حال، انجام فعالیت‌های ورزشی سخت در طول روز ممکن است این تغییرات هورمونی رو ایجاد کنه.

نحوه درمان عقب افتادگی قاعدگی

درمان دیر پریود شدن در دختران بستگی به علت اصلی آن داره. این علت ممکنه شامل عوامل فیزیولوژیکی، هورمونی، روانشناختی یا بیماری‌های مرتبط با سیستم تناسلی باشد. در زیر، روش‌های درمانی برخی از علل رایج تاخیر در قاعدگی دختران رو بررسی می‌کنیم:

استرس و اضطراب: مدیریت ترس و اضطراب می‌تونه باعث افزایش سلامت و درمان تاخیر در قاعدگی بشه.  روش‌هایی مانند تمرین ورزشی، مراقبه، روش‌های تنفسی عمیق، ماساژ و روش‌های آرامش بخش می‌تونن مفید باشن.

عوامل تغذیه‌ای و وزن: رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تونه به تنظیم هورمون‌ها، افزایش سلامت و درمان تاخیر در قاعدگی کمک کنه. مصرف مواد غذایی غنی از مواد مغذی، اجتناب از رژیم غذایی سخت، اختصاص کالری مورد نیاز و داشتن وزن سالم و استفاده از رژیم غذایی متعادل و متنوع می‌تونن مفید باشن.

نقص هورمونی: در صورت تشخیص نقص هورمونی، باید درمان مستقیم آن انجام ‌شود. ممکنه پزشک برای تنظیم سطح هورمون‌ها در دستگاه تناسلی دارو تجویز کنه.

بیماری‌های سیستم تناسلی یا سندروم تخمدان پلی کیستیک: در صورت وجود بیماری‌های سیستم تناسلی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، درمان این بیماری‌ها و بازگشت سلامت بدن باید از طریق دارو انجام بشه.

استفاده از گیاهان تنظیم کننده هورمون: برای درمان خانگی و بازگشت سلامت بدن می‌تونید از گیاهان تنظیم کننده هورمون مانند زعفران، که شادی آوره و باعث کاهش اضطراب می‌شه استفاده کنین. همچنین، مصرف جعفری که سرشار از ویتامین سی هست و به تحریک انقباضات رحم کمک می‌کنه هم میتونه مفید باشه. البته مصرف اندازه این مواد هم خیلی مهمه؛ چون مصرف زیاد این دو گیاه باعث سقط جنین می‌شه. جدای از این دو، مصرف زنجبیل و بخصوص گیاه کوهوش سیاه توصیه می‌شه البته در صورتی که به بیماری کبدی و قلبی مبتلا هستین، توصیه میشه که مصرف این گیاه رو فراموش کنین. گیاه کوهوش سیاه با بسیاری از داروها تداخل داره پس حتما قبل از مصرف، تصمیم خود رو با پزشک زنان در میان بذارید.

تاخیر در پریود.

به هر حال، بهتره در صورت تاخیر در پریود یا مشکلات دیگر مربوط به پریود با پزشک خودتون مشورت کنین. پزشک می‌تونه بر اساس تاریخچه پزشکی، علائم، آزمایشات و بررسی‌های لازم، تشخیص دقیق بده و درمان مناسب رو شروع کنه.

منبع:
memorial.com

منبع : علل دیر پریود شدن بعضی از دختران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها