2109
اگر فرزندمان تا 16 سالگی پریود نشود چه باید کرد؟

اگر فرزندمان تا 16 سالگی پریود نشود چه باید کرد؟

1401/12/19 بازدید18663

پریود نشانه بلوغ باروری است و اکثر افراد تمایل دارند اولین قاعدگی خود را بین 9 تا 15 سالگی تجربه کنند. شروع بلوغ و علائم اولیه آن شامل رشد جوانه‌های سینه و رشد مو از جمله مو‌های ناحیه تناسلی است. اگر دختر شما در بدو تولد بلوغ را آغاز کرده است اما هنوز اولین چرخه قاعدگی خود را تا سن 16 سالگی نگذرانده ممکن است احساس نگرانی کنید اما تعدادی از عوامل وجود دارد که بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارد که از سابقه خانوادگی گرفته تا مشکلات فیزیکی و ورزش بیش از حد.

 نگران نشوید:

این غیرمعمول نیست که برخی از دختران دیرتر دوره قاعدگی خود را شروع کنند و لزوماً به این معنی نیست که آن‌ها مشکل سلامتی دارند. این احتمال وجود دارد که دختر یا فرزند شما دیر پریود شود. اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید. در این بین سعی کنید زیاد در مورد آن استرس نداشته باشید. بعد از مراجعه به دکتر زنان پزشک از دختر شما یک سری سوالات می‌پرسد از جمله:

علائم شما چیست؟

چه مدت است که آن‌ها را تجربه می‌کنید؟

آیا علائم دیگری وجود دارد که تجربه کرده‌اید؟

آیا دارو‌هایی وجود دارد که به طور منظم مصرف می‌کنید یا اخیراً شروع به مصرف آن کرده‌اید (از جمله ویتامین‌ها و مکمل‌ها)؟

آیا تا به حال پیش از این برای شما تشخیص داده شده است که با هر گونه بیماری (از جمله بیماری قلبی، دیابت و غیره) مواجه هستید؟

 نیاز به انجام آزمایش خون است:

پریود نشدن تا سن 15 سالگی را آمنوره اولیه می نامند. این با آمنوره ثانویه متفاوت است و که زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که دوره قاعدگی خود را داشته به مدت سه ماه یا بیشتر قاعدگی نداشته باشد. آزمایش خون بخش رایجی از تشخیص علت آمنوره است. آنها می‌توانند به رد کردن مشکلات جدی سلامتی مانند بارداری و بیماری تیروئید کمک کنند و همچنین برای کمک به تشخیص سایر بیماری‌هایی که می‌توانند باعث آمنوره اولیه شوند مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) استفاده می‌شود.

دیر پریود شدن دختران به چه چیزی بستگی دارد؟

 وزن کم:

وزن کم (معمولاً به دلیل اختلالات خوردن ایجاد می‌شود) یکی از علل شایع آمنوره اولیه است زیرا بر نحوه تولید هورمون‌ها در بدن تاثیر می‌گذارد. اگر دختر شما 16 ساله بوده و وزن کم دارد و هنوز پریود نشده است او را نزد پزشک ببرید.

 استرس:

اگر فرزند شما یک یا چند موقعیت استرس‌زا در زندگی خود داشته باشد ممکن است باعث تاخیر در پریود شود. اگر آن‌ها تحت فشار تحصیلی زیاد، درگیر فعالیت‌های فوق برنامه رقابتی یا چیز‌های استرس‌زا در خانه  هستند مانند طلاق ممکن است بر زمان شروع دوره اول آن‌ها تاثیر بگذارد.

 دارو‌ها:

تعدادی از دارو‌ها وجود دارند که ممکن است باعث تاخیر در پریود شوند از جمله دارو‌هایی که سرطان، فشار خون بالا، آلرژی و افسردگی را درمان می‌کنند. با پزشک مشورت کنید که آیا دارو‌های کودک شما ممکن است با پریود او تداخل داشته باشد یا خیر.

 


اختلال تیروئید:

گاهی اوقات غده تیروئید که نحوه استفاده بدن از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را تنظیم می‌کند می‌تواند مقصر باشد. کم کاری یا پرکاری غده تیروئید که باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود ممکن است باعث تاخیر در پریود شود.

نتیجه‌گیری:

اگر فرزند شما تا 16 سالگی پریود نشده است باید با پزشک خود در میان بگذارید. این مسئله مهمی نیست و چند علت احتمالی وجود دارد که به راحتی قابل درمان است. با این حال اگر نگرانی یا سوالی دارید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

منبع:

www.knixteen.com

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11596 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3694 بازدید