2109
علت تست بارداری منفی و پریود نشدن در چیست؟

علت تست بارداری منفی و پریود نشدن در چیست؟

1402/02/23 بازدید3060

علت تست بارداری منفی و پریود نشدن در چیست؟

اغلب اوقات زمانی که تست بارداری را در اوایل چرخه خود انجام می‌دهید یا دستورالعمل‌های سازنده را به دقت دنبال نمی‌کنید منفی کاذب رخ می‌دهد. نوسانات در چرخه قاعدگی شما نیز می‌تواند ریشه منفی کاذب باشد. به گفته پزشکان همه زنان عادت ماهانه منظم ندارند. این طبیعی است که دوره‌های پریود از هر 21 تا 35 روز متغیر باشد و همچنین می‌تواند از ماه به ماه متفاوت باشد. به غیر از این نوسانات رایج در چرخه شما و انجام آزمایش خیلی زود دلایل بالقوه دیگری نیز برای از دست دادن پریود وجود دارد. به خواندن ادامه دهید تا دریابید که چرا ممکن است پریود خود را از دست داده باشید، تست‌های بارداری چقدر دقیق هستند و چه زمانی باید با یک پزشک تماس بگیرید.

دلایلی که ممکن است پریود شما دیر شود

وقتی نوبت به از دست دادن قاعدگی می‌رسد دلایل متعددی وجود دارد که می‌توانید دیر پریود شوید و از سطح هورمون یا استرس گرفته تا ورزش بیش از حد یا تغییرات قابل توجه وزن. در واقع محتمل‌ترین علل عقب افتادن قاعدگی یا پریود نشدن در افراد در سنین باروری بارداری، استرس یا عوارض جانبی ناشی از کنترل بارداری است. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به برخی از دلایل رایج‌تر از دست دادن پریود که هیچ ربطی به باردار بودن ندارند بی‌اندازید.

  • عوامل سبک زندگی:

استروژن هورمونی که پوشش داخلی رحم را می‌سازد و در دوره قاعدگی ریزش می‌کند و عمدتاً در تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی و در سلول‌های چربی ساخته می‌شود. بنابراین افزایش یا کاهش وزن زیاد می‌تواند منجر به تغییر در میزان استروژن در بدن شود. در همین حال استرس غدد آدرنال را برای تولید هورمون‌های دیگر مانند کورتیزول فعال می‌کند و این می‌تواند ترشح استروژن را نیز سرکوب کند. حتی ورزش بیش از حد که منجر به مقادیر بسیار کم چربی بدن می‌شود و می‌تواند منجر به کاهش میزان استروژن شود. همچنین در حالی که شیر می‌دهید ممکن است یک دوره پریود را از دست بدهید به خصوص اگر به طور مرتب شیر می‌دهید. این به این دلیل است که هورمون تولید کننده شیر و پرولاکتین تولید استروژن را به طور موقت مسدود می‌کند.

  • مصرف داروها:

بسیاری از انواع مختلف داروها می‌توانند منجر به تاخیر یاعدم قاعدگی شوند. برای مثال اشکال هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص‌های ضد بارداری خوراکی، چسب‌ها، حلقه‌های واژینال و برخی آی‌یودی‌ها همگی می‌توانند بر دوره‌های قاعدگی تاثیر بگذارند.

  • نوسانات هورمونی:

تغییر سطح هورمون در بدن شما همچنین می‌تواند منجر به از دست دادن یاعدم وجود قاعدگی شود. به عنوان مثال اگر تیروئید بیش از حد فعال (پرکاری تیروئید) یا تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) دارید این می‌تواند باعث بی‌نظمی قاعدگی شود. به همین ترتیب غده هیپوفیز شما تولید هورمون‌هایی را تنظیم می‌کند که بر بسیاری از عملکردهای بدن شما از جمله چرخه تولید مثل تاثیر می‌گذارد. یک تومور در غده هیپوفیز شما می‌تواند با قاعدگی تداخل کند و باعث شود پریود خود را از دست بدهید یا بی‌نظمی‌های دیگری را تجربه کنید. در طول سال‌های پیش از یائسگی معمولاً بعد از 40 سالگی عملکرد تخمدان‌ها نامنظم‌تر می‌شود و به تدریج کاهش می‌یابد و سطح هورمون‌ها کاهش می‌یابد.

  • حاملگی خارج رحمی:

حاملگی خارج از رحم که در حدود 1 تا 2 درصد از حاملگی‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند نتیجه آزمایش حاملگی منفی را نیز به همراه داشته باشد. در این نوع بارداری جنین معمولاً به جای رحم در لوله‌های فالوپ لانه گزینی می‌کند اما در جاهای دیگر نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. احتمال حاملگی خارج از رحمی با هر چیزی که باعث زخم یا آسیب به لوله‌های فالوپ شود مانند عفونت یا جراحی قبلی افزایش می‌یابد. حاملگی خارج از رحم به درستی رشد نمی‌کند و قابل دوام نیست. نه تنها تشکیل جفت به تاخیر می‌افتد بلکه تولید هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی مختل می‌شود. اگر قاعدگی را از دست دادید و همچنین درد شدید شکمی، غش، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ همراه با خونریزی ناگهانی واژینال را تجربه کردید فوراً با یک پزشک تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید. اینها می‌تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد.

آیا تست بارداری ممکن است اشتباه نشان دهد؟

در بیشتر موارد تست‌های بارداری خانگی روشی قابل اعتماد برای تعیین باردار بودن یا نبودن شما هستند. گفتنی است که اگر پریودتان را از دست بدهید نتیجه منفی دریافت کنید و همچنان فکر کنید باردار هستید این احتمال وجود دارد که نتیجه شما منفی کاذب باشد به خصوص اگر آزمایش بارداری را خیلی زود انجام داده باشید یا دستورالعمل‌های تست را رعایت نکرده باشید. آزمایش‌های بارداری خانگی بر اساس نمونه‌های ادرار معمولاً برای افرادی که پریودشان را از دست داده‌اند یا برای افرادی که می‌توانند هفته بعد دوباره آزمایش کنند اگر اولین نتیجه منفی باشد کافی است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دو یا سه پریود متوالی را از دست دادید اما همچنان نتیجه آزمایش بارداری منفی بود باید با یک پزشک تماس بگیرید. پس از سه دوره از دست دادن قاعدگی اکثر پزشکان نوعی کار را برای ارزیابی علت پریود نشدن شما آغاز می‌کنند.

منبع:

parents.com

 

منبع : علت تست بارداری منفی و پریود نشدن در چیست؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها