2109
تأثیر سبک زندگی بر دوره پریود: راهکارهایی برای بهبود تنظیمی سیکل های نامنظم

تأثیر سبک زندگی بر دوره پریود: راهکارهایی برای بهبود تنظیمی سیکل های نامنظم

1402/10/03 بازدید249

سبک زندگی هر فرد، نشان از سلامت جسم و روح او است. همان‌طور که ما باید به سلامت روح خود اهمیت دهیم و از راه تفریح و انجام کارهای مورد علاقه، روحیه خود را عوض کنیم، جسم نیز به اهمیت نیاز دارد. ما باید به کوچک‌ترین تغییرات در بدن خود توجه کنیم. چرا که هر یک، نشانه‌ای از سلامت ما را دارند. سیکل پریود یکی از مواردی است که سبک زندگی تاثیر زیادی روی آن دارد. غذای سالم، ورزش و تحرک کافی می‌تواند نقش مهمی در پریودهای منظم داشته باشد. همچنین، بهداشت دوران پریود نیز که بهتر با پدهای بهداشتی تافته، رعایت شود و در سبک زندگی شما قرار گیرد.

محاسبه سیکل پریود منظم

 

تصویر 1- آلت: سیکل پریود منظم

سیکل پریود یا قاعدگی از شروع پریود و روز اول آن تا روز اول پریود بعدی است. به طور متوسط، این سیکل در خانم‌ها بین ۲۱ الی ۲۸ روز است. این تعداد روزها، در هر خانمی متفاوت است و ممکن است که چند روز کم و زیاد شود. طول هر پریود نیز بین ۵ الی ۸ روز طول می‌کشد. این یک تعریف از سیکل پریود منظم بود. زمانی که هرگونه تغییر در این سیکل پریود رخ می‌دهد و به مدت سه ماه، طول می‌کشد، شما پریود نامنظم را تجربه می‌کنید.

اگر چرخه قاعدگی شما بیش از ۳۰ الی ۳۵ روز باشد و این مدت زمان، را در سه پریود مشاهده کنید، سیکل پریود شما نامنظم است و باید برای یافتن دلیل آن، به پزشک مراجعه کنید. اگر نسبت به نامنظم بودن پریود خود مطمئن نیستید، می‌توانید به مدت سه ماه، تاریخ پریودهای خود را یادداشت کرده یا آن را در اپلیکیشن‌های دستیار شخصی خانم‌ها، ثبت کنید. پس از گذشت سه ماه، سیکل پریود را محاسبه کنید. اگر سیکل‌های طولانی را تجربه می‌کنید، باید برای پریود نامنظم به پزشک مراجعه کنید.

پریود نامنظم، بیشتر در خانم‌های مسن و دختران نوجوان دیده می‌شود. این افراد به دلیل تغییرات هورمونی رخ داده در بدنشان، دچار پریود نامنظم می‌شود که کاملا اتفاقی طبیعی است. معمولا در خانم‌های جوان، پریود نامنظم به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های زنانه، سبک زندگی نادرست، تغذیه نامناسب، ورزش نکردن، بارداری و تغییرات هورمونی رخ میدهد. راهکارهایی خانگی نیز برای تنظیم کردن پریود وجود دارد که بد نیست با آنها آشنا شوید و سپس، درمانهای دارویی را در پیش بگیرید.

راهکارهای طبیعی و خانگی برای تنظیم پریود

تصویر 2- آلت: تنظیم پریودهای نامنظم

معمولا درمان‌های خانگی برای پریود نامنظم، شامل تغییر در برنامه غذایی، ورزش کردن و مصرف برخی از مواد غذایی می‌شود. اگر نسبت به بیمار بودن خود مطمئن هستید، بهتر است که به جای مصرف داروهای هورمونی، روش‌های خانگی برای تنظیم پریود را در پیش بگیرید. در غیر این صورت، باید برای درمان کیست تخمدان یا بیماری‌های این چنینی، اقدام کنید.

تغییر در رژیم غذایی

یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در تنظیم کردن پریود، تغییر در رژیم غذایی است. زنجبیل، دارچین، سرکه سیب، آناناس و مواد غذایی حاوی ویتامین، از جمله مواردی هستند که حتما باید در رژیم غذایی شما قرار بگیرند. زنجبیل، باعث جلو افتادن پریود و کاهش دردهای قاعدگی می‌شود. اگر به مدت ۷ روز قبل از پریود، زنجبیل مصرف کنید، نتایج آن را می‌بینید.

وجود دارچین در غذا یا چای نیز به رفع اختلالات قاعدگی، بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک، تنظیم سیکل پریود و کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. یکی از مواد مغذی از دست رفته در دوران پریود، انواع ویتامینها است که با قرار دادن آنها در رژیم غذایی می‌توانید آنها را در بدن تامین کنید ویتامین D، ویتامین C، ویتامین B6، کلسیم و ویتامین B12 از جمله ویتامین‌هایی هستند که به تنظیم پریود نامنظم کمک می‌کند. اگر به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار پریودهای نامنظم می‌شوید، مصرف سرکه سیب به تنظیم پریود و بهبود سندرم شما کمک می‌کند.

ورزش کنید!

اگر دچار پریودهای نامنظم می‌شوید، ورزش را جدی بگیرید و حتما آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. برای شروع، از ورزش‌های سبک‌تر آغاز کنید و سپس، به مرور زمان، ورزش‌های حرفه‌ای تر انجام دهید. ورزش نه تنها به تنظیم سیکل پریود کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش علائم افسردگی، دردهای قاعدگی و خستگی و بی حالی دوران پریود می‌شود.

آب بنوشید!

به نوشیدن آب زیاد عادت کنید. نوشیدن آب، نه تنها باعث تنظیم پریود می‌شود، بلکه به طراوت و شادابی پوست نیز کمک می‌کند. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید و همیشه در کنار خود یک بطری آب داشته باشید تا نوشیدن آن فراموش نشود.

به وزن خود اهمیت دهید.

یکی از دلایل بروز پریودهای نامنظم، تغییرات شدید در وزن است. اگر دائما ورزش کنید و به سلامت بدن خود اهمیت دهید، هرگز دچار کاهش یا افزایش شدید وزن نمی‌شوید. وزن خود را متعادل نگه دارید. اگر وزن بالایی دارید، نسبت به کاهش وزن اقدام کنید تا پریودهای شما نیز منظم شود.

مراجعه به پزشک

اگر تمام راهکارهای بالاتر را انجام دادید ولی همچنان پریودهای شما نامظنم است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است دلیل پریودهای نامنظم شما، چیز دیگری به جز سبک زندگی نادرست باشد. پس، آزمایشات لازم را انجام داده و آنها را نزد پزشک ببرید تا درباره سلامت شما نظر قطعی دهد.

تصویر 3- آلت: درمان‌های دارویی برای تنظیم پریود

راهکارهای داروهایی برای تنطیم پریود

اگر مشکل خاص یا بیماری نداشته باشید و از طریق راهکارهای طبیعی نتوانید پریودهای خود را منظم کنید، دکتر به شما مصرف داروهای هورمونی یا جلوگیری از بارداری را پیشنهاد می‌کند. با مصرف چند دوره از این داروها، پریودهای شما منظم می‌شود.

در غیر این صورت، اگر در آزمایشات شما، بیماری‌هایی از قبیل سندرم تخمدان پلی کیستیک، تنبلی تخمدان، آندومتریوز، انواع کیست‌های تخمدان، کم کاری و پرکاری تیروئید و... دیده شود، روش درمان متفاوت‌تری در پیش گرفته می‌شود. البته، در بسیاری از مواردی که بیماری شدت نداشته باشد، پزشک باز هم درمان دارویی را پیشنهاد می‌کند. تنها در مواردی که کیست بیش از ۸ سانتی متر باشد، درمان‌های تهاجمی مانند جراحی پیشنهاد می‌شود.

دلایل پریود نامنظم و اهمیت آن

همان‌طور که می‌دانید، پریودهای هر ماه خانم‌ها نشانه‌ای از سلامتی آنها و آمادگی برای بارداری است. زمانی که خانمی پریود نامنظم را تجربه می‌کند، باید به آن اهمیت دهد و روش‌های درمان را پیش بگیرید. چرا که در بسیاری از مواد، دلایل پریود نامنظم، بیماری‌هایی است که حتما باید پیگیری شوند. به عنوان مثال، عدم پیگیری و درمان برخی از کیست‌ها، نازایی را به همراه دارد. در سایت تافته، مطالب بیشتری درباره این موضوع وجود دارد. آنها را مطالعه کرده و حتما نسبت به درمان پریودهای نامنظم خود اقدام کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها