2109
آیا ورزش می‌تواند باعث پریود‌های نامنظم شود؟

آیا ورزش می‌تواند باعث پریود‌های نامنظم شود؟

1401/12/28 بازدید1462

ورزشکاران اغلب تحت استرس و فشار زیادی برای عملکرد خوب هستند که می‌تواند منجر به پریود‌های نامنظم یا به طور کلی از دست دادن قاعدگی شود. استرس ناشی از تمرین و مسابقه می‌تواند بر هورمون‌های تنظیم‌کننده قاعدگی تاثیر بگذارد. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ورزشکاران ممکن است پریود‌های نامنظم را تجربه کنند. یکی از عوامل احتمالی استرس است. یک محیط پر استرس می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را در بدن افزایش دهد که می‌تواند با سرکوب تخمک‌ گذاری چرخه قاعدگی را مختل کند. علاوه بر این دلایل احتمالی برخی از مطالعات نشان داده‌اند که برخی ورزش‌ها ممکن است باعث تغییراتی در هورمون‌ها شود که منجر به بی‌نظمی قاعدگی در ورزشکاران زن می‌شود.

به چه علت پریود ورزشکاران نامنظم می‌شود؟

کمبود انرژی:

وقتی ورزش می‌کنید کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را می‌سوزانید. مقدار مشخصی از ورزش خوب است اما اگر بدن را با غذا سوخت ندهید سوخت مورد نیاز برای ادامه کار را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از سوزاندن انرژی اضافی بدن از قاعدگی صرف نظر می‌کند تا انرژی را برای سایر عملکرد‌های حیاتی ذخیره کند. وقتی بدن سالم است و مواد مغذی زیادی برای دور زدن دارد، می‌تواند به طور طبیعی عمل کند. اما اگر مواد مغذی کافی از غذا دریافت نکند، از انجام کار‌هایی که برای بقا ضروری نیستند دست می‌کشد. اگر به اندازه کافی غذا نخورید، بدن شما به حالت گرسنگی می‌رود و شروع به ذخیره انرژی می‌کند. این بدان معنی است که تمام فرآیند‌های خود را کند می‌کند تا مطمئن شود که قلب شما به پمپاژ خون در بدن شما ادامه می‌دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد تولید هورمون برای بدن سخت‌تر می‌شود.

عدم تعادل هورمونی:

مواد شیمیایی که فعالیت سلول‌ها یا اندام‌های بدن را کنترل می‌کنند با ارسال پیام به سلول‌های هدف خود از طریق جریان خون کار می‌کنند. ورزش بیش از حد می‌تواند باعث عدم تعادل هورمون‌های جنسی زنانه شود که ممکن است منجر به عقب افتادن یا کم شدن قاعدگی شود. محققان فکر می‌کنند تفاوت در ژنتیک و پاسخ‌های هورمونی تعیین می‌کند که آیا یک ورزشکار زن احتمالاً پریود خود را از دست می‌دهد یا خیر. این عارضه در ورزشکاران استقامتی که به طور منظم و شدید ورزش می‌کنند شایع‌تر است.

 استرس:

اضطراب مربوط به عملکرد ورزشی، تحصیلات یا موقعیت‌های شخصی دشوار می‌تواند برای تأثیرگذاری بر توانایی تولید مثل بدن کافی باشد. وقتی بدن تحت استرس است غدد فوق کلیوی کورتیزول ترشح می‌کنند. کورتیزول به بدن شما کمک می‌کند تا با افزایش فشار خون، ضربان قلب و سطح قند خون به استرس پاسخ دهد. این می‌تواند برای ورزشکارانی که نیاز دارند در طول مسابقات پر استرس در اوج عملکرد خود مفید باشد. با این حال کورتیزول بیش از حد می‌تواند اثرات منفی بر سیستم تولید مثل داشته باشد.

پریود‌های نامنظم چه اثرات بلند مدتی دارد؟

  • کاهش تراکم استخوان
  • خطر بیشتر شکستگی استخوان
  • پوکی استخوان
  • خطر بیشتر عوارض قلبی عروقی مانند حملات قلبی
  • پیری زودرس
  • نازک شدن و خشک شدن دیواره‌های واژن
  • کوچک شدن سینه
  • ناباروری

نتیجه‌گیری:

یکی از راه‌های بازگشت قاعدگی این است که بیشتر مواد مغذی بخورید یا حداقل به اندازه‌ای بخورید که تمام کالری‌هایی که می‌سوزانید مجدد برگردانید. برای شروع تخم مرغ، کره بادام زمینی یا پودر پروتئین بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

منبع:

www.knixteen.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16338 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11570 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2924 بازدید