2109
لبنیات کم چرب بهتر است یا پر چرب؟

لبنیات کم چرب بهتر است یا پر چرب؟

1402/04/07 بازدید248


لبنیات کم چرب بهتر است یا پر چرب؟

لبنیات، به خاطر اینکه غنی از کلسیم، پروتئین، و ویتامین D است به عنوان یک بخش اساسی در رژیم غذایی ما شناخته می‌شود.  با این حال، یک سوال بزرگ در ذهن ما نقش می‌بندد که آیا محصولات کم چرب بهتر است یا پرچرب؟ در این مطلب ما فواید و ضررهای هر گروه از لبنیات را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم برای رژیم غذایی خود بهترین محصولات لبنی را انتخاب کنیم.

لبنیات کم چرب

لبنیات کم چرب، همانطور که از اسمش پیداست، چربی کمتری در محصولات لبنی دارند و به عنوان یک گروه غذایی مهم شناخته می‌شوند. در ادامه این مطلب فواید و ضررهای محصولات لبنی کم چرب را بررسی می‌کنیم:

فواید لبنیات کم چرب:

1* کاهش مصرف چربی: یکی از فواید اصلی استفاده از لبنیات کم چرب، کاهش چربی مصرفی است. این فایده می‌تواند یک کمک عالی برای کم کردن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، کنترل وزن و کنترل سطح کلسترول خون باشد و به بالا بردن کیفیت زندگی ما کمک کند.

2* منبع کلسیم: فرآورده‌های شیر کم چرب، منبعی عالی از کلسیم هستند که برای سلامت استخوآن‌ها و دندآن‌های ما اهمیت خیلی زیادی دارد. مصرف درست و به اندازه کلسیم می‌تواند از ابتلای ما به بیماری‌های استخوانی مانند اوستئوپوروز جلوگیری کند.

3* حفظ وزن سالم: مصرف فرآورده‌های شیر کم چرب می‌تواند کمک خوبی در حفظ وزن سالم و کنترل وزن ما، باشد. این نوع از لبنیات چربی کمتری در مقایسه با محصولات لبنی پرچرب دارند. با استفاده از این نوع لبنیات خیلی زود احساس سیری ‌می‌کنیم، بدون اینکه کالری بیشتری مصرف کنیم.

مضرات:

1* کاهش طعم و کیفیت: یکی از بدی‌های لبنیات کم چرب، طعم و کیفیت ضعیف آن‌هاست. چربی‌ها نقش اصلی طعم و مزه یک محصول خوراکی را بازی می‌کنند؛ بنابراین اگر به دنبال یک محصول لبنی کم چرب هستیم نباید از چشیدن طعم ضعیف آن دلخور شویم.

2* افزودن ترکیبات: برای بهتر کردن طعم در فرآورده‌های شیر کم چرب، کارخانه‌ها از افزودنی‌ها و شیرین کننده‌های مختلف استفاده می‌کنند. این مواد افزودنی، مصنوعی هستند؛ بنابراین این امکان وجود دارد که بعضی از ما به این مواد مصنوعی حساسیت نشان دهیم و سلامتی خودمان را به خطر بیاندازیم.

3* تأثیر بر عادات غذایی: مصرف لبنیات کم چرب می‌تواند باعث تغییر عادت‌های غذایی ما شود. برای مثال، اگر خیلی گرسنه باشیم برای رفع این حس باید مقدار زیادی از محصولات لبنی کم چرب را مصرف کنیم. همین موضوع ساده می‌تواند باعث افزایش وزن و چاق شدن ما بشود؛ چرا که بدون اینکه خودمان متوجه شویم کالری زیادی را مصرف کرده‌ایم.

فرآورده‌های لبنی.

لبنیات پرچرب:

لبنیات پرچرب، محصولاتی هستند که چربی طبیعی خود را حفظ می‌کنند و در بعضی مواقع از شیر تمام چرب درست می‌شوند. ما در ادامه این مطلب فواید و ضررهای فرآورده‌های شیر پرچرب را بررسی می‌کنیم:

فواید لبنیات پرچرب:

1* طعم و کیفیت: فرآورده‌های شیر پرچرب معمولاً طعم بهتر و کیفیت بالاتری دارند. همانطور که قبلا گفتیم، چربی‌ها نقش اصلی طعم مواد خوراکی را بازی می‌کنند؛ پس زمانیکه از محصولات لبنی پرچرب استفاده می‌کنیم، نیازی نیست نگران طعم آن باشیم!

2* اشباع‌کننده: با استفاده از فرآورده‌های شیر پرچرب خیلی زود، احساس سیری به سراغ ما می‌آید.‌ با توجه به اینکه شیر پرچرب و محصولات آن خاصیت اشباع کنندگی دارند، احساس سیری ما پایدارتر خواهد بود. (دیرتر از حد معمول گرسنه می‌شویم.)

3* ویتامین D: ممکن است بعضی از لبنیات پرچرب دارای ویتامین D بیشتری باشند. ویتامین D برای سلامت استخوآن‌های ما خیلی مهم است.

مضرات:

1* محتوای کالری بالا: محصولات لبنی پرچرب، کالری زیادی دارند. اگر در حال کنترل با کاهش وزن هستیم، مصرف محصولات لبنی پرچرب می‌تواند برای ما مشکل ساز باشد و وزن ما را افزایش دهد.

 

2* تأثیر بر سلامت قلب: وقتی بیش از اندازه از فرآورده‌های شیر پرچرب استفاده می‌کنیم یعنی مقدار چربی‌های اشباع شده که می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول بد (LDL) شود را بیشتر کرده‌ایم. این ممکن است ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند آترواسکلروزیس را برای ما بیشتر کند.

3* مشکلات گوارشی: ممکن است بعضی از ما به مصرف محصولات لبنی پرچرب حساسیت داشته باشیم و در بعضی مواقع نیز مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء‌هاضمه یا دیس کامفورت را تجربه کنیم. ممکن است این مشکلات ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا حساسیت به لاکتوز باشند.

4* محدودیت در رژیم‌های خاص: برخی از رژیم‌های خاص که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم مثل رژیم‌های کاهش وزن، محصولات لبنی پرچرب را ممنوع یا محدود می‌کنند. در این زمان باید مصرف فرآورده‌های شیر کم چرب یا دیگر منابع پروتئین و کلسیم را با محصولات شیر پرچرب جایگزین کنیم.

محصولات لبنی کم چرب یا پرچرب؟

نتیجه گیری

وقتی به دنبال مصرف لبنیات هستیم باید با توجه به نیازها، محدودیت‌های سلامتی و هدف‌های شخصی‌مان درباره وزن، سلامت قلب و عروق و کنترل کلسترول، تصمیم‌گیری کنیم. اگر نیاز به کنترل کلسترول خون، کنترل وزن یا رعایت سطح کالری داریم، بهترین انتخاب مصرف فرآورده‌های شیر کم چرب است. اما اگر محدودیت خاصی نداریم و می‌خواهیم از طعم محصولات لبنی لذت ببریم، می‌توانیم مصرف لبنیات پرچرب را در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل در نظر بگیریم.

منابع:

mayoclinic.org

منبع : لبنیات کم چرب بهتر است یا پر چرب؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها