2109
رابطه سنگ کلیه کلسیمی با لبنیات

رابطه سنگ کلیه کلسیمی با لبنیات

1395/05/06 بازدید5081

نی‌نی سایت: در مطلب قبلی درباره ماهیت سنگ کلیه و عوامل ایجاد آن مباحثی را مطرح کردیم. شرح آن مطلب را اینجا می‌توانید ببینید. اما در همان مطلب هم گفتیم که این عوامل را به تفصیل برای‌تان شرح خواهیم داد. همان طور که در آن مطلب نیز یادآوری شد، عوامل مختلف و گوناگونی باعث ایجاد سنگ کلیه خواهد شد و براساس همین عوامل ایجاد، سنگ کلیه‌ها با هم متفاوت هستند. برخی از مهمترین این عوامل را برای شما بازگو و توضیح می‌دهیم.
از شیوا فرجی، کارشناس‌ارشد تغذیه می‌خواهیم که این موارد را برای ما شرح دهد. او ابتدا در مورد ابتلا به سنگ کلیه کلسیمی توضیح می‌دهد و می‌گوید: کسانی که در کلیه‌شان در حین فیلتراسیون کلسیم زیادی دفع می‌شود، این مشکل به وجود می‌آید. مشکلات غدد پاراتیروئید باعث ایجاد این مشکل می‌شود، به این صورت که بدن نمی‌تواند کلسیم را به حد کافی از کلیه برگرداند و این کلسیم اضافی در کلیه به شکل سنگ درمی‌آید.

فرجی در مورد عوامل دیگر ایجاد سنگ کلیه کلسیمی در بدن توضیح می‌دهد: یکی از عوامل ایجاد سنگ‌های کلسیمی می‌تواند مصرف قرص‌های کلسیمی بدون نیاز بدن به کلسیم اضافه باشد. متاسفانه در مواردی دیده شده که افراد قرص‌های حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها را بدون نظر پزشک استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند که این کار هیچ ضرری برای بدن‌شان ندارد. در حالی که مصرف قرص کلسیم وقتی بدن نیاز به کلسیم اضافی نداشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود یا در مواردی مقدار زیاد از یک ویتامین در بدن می‌تواند ایجاد مسمومیت کند. مصرف قرص کلسیم به شکل سرخودانه مخصوصا در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود. در این سنین چون فرد نگران ابتلا به پوکی استخوان و بیماری‌های مربوط به آن است بدون اطلاع دقیق از میزان کلسیم دریافتی و نیاز بدنش اقدام به خوردن قرص کلسیم می‌کند.
این کارشناس‌ارشد تغذیه در مورد اقداماتی که فرد مبتلا به سنگ کلیه کلسیمی باید انجام بدهد، تاکید می‌کند: شناخت نوع سنگ کلیه برای اقدامات درمانی حائز اهمیت است. زیرا متناسب با نوع سنگ اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده متفاوت خواهد بود. افرادی که دچار این عارضه هستند و دفع کلسیم در ادرار آنها افزایش پیدا می‌کند باید رژیم غذایی مخصوصی داشته باشند و تحت نظر متخصص یا کارشناس تغذیه باشند تا شرایط آنها و میزان کلسیم دریافتی‌شان تحت کنترل قرار بگیرد. برای این دسته خوردن برخی مواد غذایی ممنوع است. لبنیات، شکلات، نارگیل، گردو و مکمل‌های کلسیمی برخی از مواد غذایی است که افراد مبتلا به دفع کلسیمی باید از مصرف‌شان اجتناب کنند.
فرجی با تاکید بر اینکه شرایط هر بیمار با دیگری متفاوت است، اظهار می‌کند: ممکن است در مواردی پزشک به دلیل نیاز بالای بدن به کلسیم، آن را قطع نکند. در چنین شرایطی متخصص یا کارشناس تغذیه برای فرد رژیم غذایی خاصی را تنظیم می‌کند تا هم نیاز بدن به کلسیم تامین و هم از سنگ‌سازی کلیه جلوگیری شود. همچنین ممکن است به دلیل اهمیت مصرف لبنیات در مواردی پزشک صرفا مصرف شیر و ماست را محدود کند و اجازه دهد فرد از پنیر استفاده کند چون میزان کلسیم موجود در این مواد غذایی متفاوت است. به عنوان مثال، یک واحد پنیر حاوی 180 میلی‌گرم کلسیم است اما یک واحد شیر حاوی 300 میلی‌گرم کلسیم است و در صورتی که شیر غنی‌شده باشد این عدد به مراتب بزرگ‌تر خواهد شد.
شیوا فرجی، کارشناس‌ارشد تغذیه در انتها تصریح می‌کند: در هر صورت طبق شدت مشکل سنگ کلیه، لازم است مقدار کلسیم در رژیم غذایی به طور دقیق مشخص شود زیرا میزان کلسیم در خون عدد خیلی بزرگی نیست که شما تصور کنید با کم کردن یا اضافه کردن ماده‌ای به رژیم غذایی و در نتیجه تغییری هر چند کوچک در میزان کلسیم دریافتی بدن‌تان، اتفاق ویژه‌ای نیفتد. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16262 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11532 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2649 بازدید