2109
غذاهای غنی از استروژن

غذاهای غنی از استروژن

1402/04/03 بازدید16395

غذاهای غنی از استروژن

فیتواستروژن‌ها مواد مغذی طبیعی هستند که از گیاهان به دست می‌آیند و اگرچه در بدن تولید نمی‌شوند اما از جهاتی شبیه استروژن هستند. این مقاله به شما اطلاعاتی در مورد پنج غذای مختلف حاوی فیتواستروژن و اینکه چگونه می‌توانند بر علائم یائسگی تاثیر بگذارند ارائه می‌دهد. تحقیقات هنوز مشخص نکرده است که آیا فیتواستروژن‌ها واقعا می‌توانند به علائم مرتبط با یائسگی کمک کنند. مانند هر مکمل دیگری فیتواستروژن‌ها می‌توانند عوارض جانبی و خطراتی داشته باشند بنابراین مهم است که قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل با یک پزشک مشورت کنید.

 

غذاهایی که استروژن را افزایش می‌دهند چگونه عمل می‌کنند؟

تعادل هورمونی برای سلامتی مهم بوده و استروژن اولین هورمون زنانه تولید شده در بدن است و مسئول بسیاری از عملکردهای مختلف می‌باشد. استروژن موجود در بدن کارهای زیر را برای سلامتی شما انجام می‌دهد:

عملکرد سیستم عصبی را تنظیم می‌کند

زیبایی پوست را بهبود می‌بخشد

استحکام استخوان‌ها را حفظ می‌کند و از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند

تولید کلسترول در کبد را تنظیم می‌کند

اسیدیته واژن را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را کاهش می‌دهد

رشد مو را کنترل می‌کند و از ریزش / نازک شدن مو جلوگیری می‌کند

 

اگر هورمون‌های فردی نامتعادل باشد استروژن می‌تواند بر خلق و خو، خواب و توانایی فرد برای باردار شدن تاثیر بگذارد و همچنین او را مستعد ابتلا به شرایط پزشکی مرتبط با هورمون کند. برخی از این شرایط عبارتند از سندرم تخمدان پلی کیستیک، یائسگی زودرس، ناباروری، هیرسوتیسم (رشد مو با الگوی مردانه) و سرطان در برخی موارد نادر. غذاهایی وجود دارند که سرشار از فیتواستروژن هستند که مشابه استروژن تولید شده در بدن است. هنوز اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا برخی از غذاها می‌توانند استروژن را افزایش دهند و چه عوارض جانبی فیتواستروژن می‌تواند ایجاد کند وجود ندارد.

 

علائم و عوارض کم استروژن

استروژن ارتباط تنگاتنگی با احساس، خلق و خو و رفاه عمومی افراد دارد. اگر سطح استروژن پایین باشد می‌تواند علائم قابل توجهی ایجاد کند از جمله:

نوسانات خلقی

افسردگی

اضطراب

طغیان‌های عاطفی

خشم

پرخاشگری

تحریک‌ پذیری

کناره‌ گیری اجتماعی

 

این علائم همچنین می‌تواند شامل مواردی باشد که گاهی اوقات بخشی از چرخه قاعدگی طبیعی است مانند نفخ، حساسیت سینه‌ها، افزایش وزن و آکنه. برخی دیگر علائمی مانند ریزش مو، بی‌خوابی، رابطه جنسی دردناک، کاهش میل جنسی و آمنوره (عدم قاعدگی) را بخشی از روند طبیعی پیری می‌دانند. اگر به طور ناگهانی این علائم را تجربه کردید و باردار نیستید یا به یائسگی نزدیک می‌شوید و حتماً به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها قادر خواهند بود علائم شما را ارزیابی کنند و سطوح هورمونی شما را بررسی کنند تا هرگونه بیماری پزشکی دیگری را که ممکن است اثرات مشابهی ایجاد کند را درمان کنند. اگر علت کمبود استروژن باشد می‌توان برخی درمان‌ها از جمله درمان جایگزینی هورمونی را پیشنهاد کرد. درمان فیتواستروژن به عنوان یک جایگزین در موارد کمبود استروژن در حال حاضر در حال بررسی است و کارایی و عوارض احتمالی آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

 

استروژن پایین در دوران یائسگی چه علائمی دارد؟

تغییرات در بافت پوست

ریزش / نازک شدن مو

آمنوره (عدم قاعدگی)

کاهش میل جنسی

خشکی واژن

گرگرفتگی و تعریق شبانه

افسردگی

بی‌خوابی

رابطه جنسی دردناک

فراموشی

مشکل در تمرکز

سردردهای مکرر

خشکی چشم

عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری

 

این علائم مرتبط با قبل از یائسگی ممکن است گاهی ناخوشایند باشد اما راه حل‌هایی وجود دارد. در حال حاضر محققان در حال مطالعه روش‌های طبیعی برای کنترل این علائم با غذاهای غنی از فیتواستروژن در مواردی هستند که درمان جایگزینی هورمونی ممکن نیست. ادعاها در مورد اثرات بالقوه مفید فیتواستروژن‌ها برای علائم یائسگی ممکن است اغراق‌آمیز باشد.

تقویت استروژن

4 غذای سرشار از استروژن

بسیاری از مردم مایلند بدانند کدام غذاها سرشار از فیتواستروژن هستند. در اینجا پنج گزینه مختلف برای غذاهای سرشار از فیتواستروژن وجود دارد که برخی افراد ادعا می‌کنند ممکن است علائم معمول مرتبط با یائسگی را کاهش دهد.

 

  • میوه‌ها (تازه و خشک):

میوه‌های خشک مانند زردآلو منبع خوبی از فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها (از جمله ویتامین C) هستند. آن‌ها همچنین یک غذای استروژنی هستند. این غذاها حاوی نوعی آنتی اکسیدان هستند که نشان داده شده است گردش خون را بهبود می‌بخشد و در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند. آن‌ها را می‌توان به تنهایی یا در غلات، ماست یا سالاد مصرف کرد. زردآلو، هلو، انگور قرمز، پرتقال، زغال اخته و توت فرنگی نیز منابع عالی فیتواستروژن، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند.

 

  • آجیل:

آجیل نه تنها یک میان وعده پر از پروتئین می‌باشد بلکه یک غذای سرشار از فیتواستروژن است. آن‌ها را می‌توان به صورت خام یا بو داده مصرف کرد. آجیل‌هایی مانند پسته، بادام زمینی و گردو نیز منابع فیتواستروژن هستند. سعی کنید آن‌ها را به یک مخلوط میان وعده یا سالاد اضافه کنید.

 

  • دانه کتان:

دانه‌های کتان در بالاترین رتبه قرار دارند. آن‌ها بالاترین مقدار فیتواستروژن را در بین تمام غذاهای غنی از فیتواستروژن دارند. دانه‌های کتان منبع عالی فیبر غذایی هستند که به کاهش کلسترول و تنظیم دستگاه گوارش کمک می‌کنند. این به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3 است. آن‌ها را می‌توان به راحتی در سایر غذاهایی که قبلاً می‌خورید گنجانید.

 

  • سویا:

سویا منبع عالی پروتئین و روغن‌های سالم می‌باشد اما این محتوای ایزوفلاون است که آن را از نظر تغذیه‌ای متمایز می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ایزوفلاون‌ها ممکن است قادر به مقابله با کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی و کاهش گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و سایر علائم باشند.

 

نتیجه‌گیری:

این غذاهای غنی از فیتواستروژن ممکن است برخی از فواید سلامتی را داشته باشند اگرچه شواهد علمی در مورد اثربخشی و خطرات احتمالی آن‌ها وجود ندارد. قبل از اینکه رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا هر مکملی مصرف کنید مطمئن شوید که با یک پزشک مشورت کنید.

 

منبع:

flo.health

منبع : غذاهای غنی از استروژن

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها