2109
تاثیر پروژسترون در بارداری

تاثیر پروژسترون در بارداری

1402/07/04 بازدید1749

تاثیر پروژسترون در بارداری

پروژسترون چیست ؟

پروژسترون یه هورمون طبیعیه زنانست که هورمون باروری هم نام داره. ترشح این هورمون استروئیدی قبل و حین بارداری ضروریه. مکمل پروژسترون در روند روش‌های باروری لقاح آزمایشگاهی مهمه، چون دارو‌هایی که طی این روند برای بارداری مصرف میشن ممکنه تولید پروژسترون رو سرکوب کنن. بعضی از روند‌های درمان ممکنه باعث از بین رفتن سلول‌های پروژسترون ساز در تخمدان بشه. این هورمون در آماده‌سازی تخمک‌های بارور شده برای کاشت در رحم بسیار کمک کننده هست. در صورتی که حاملگی قطعی شده باشه کار این هورمون تا 38 روز ادامه داره. این کار تا وقتی که جفت کاملا رشد کنه، به حفظ بارداری کمک میکنه، و بعد از اون پروژسترون برای تقویت بارداری ادامه پیدا میکنه. این هورمون در نیمه دوم قاعدگی در بدن زن بعد از تخمک‌گذاری تولید میشه. هورمون‌ها، قاعدگی و باروری رو تا حد زیادی کنترل می‌کنن که این هورمون یکی از اونهاست.

تاثیر این هورمون در بارداری :

پروژسترون همان هورمون بارداریه و هیچ زنی بدون این هورمون باردار نمیشه. این هورمون توسط تخمک تولید میشه و به رحم، برای بارداری کمک میکنه. این هورمون نقش حیاتی در تمامی مراحل بارداری داره و میشه گفت حافظ بارداریه. در اوایل بارداری یعنی تا هفته 7 تا 9 که جفت وظیفه تولید این هورمون رو داره، منشا تولید کورپوس لوتئوم هست. در بارداری و تولید hcg، این پیام به کورپوس لوتئوم میره که هم تولید اون ادامه داشته باشه و هم سطح تولید پروژسترون به کمک کورپوس لوتئوم بیشتر بشه.

چند واقعیت برای سطح این هورمون در بارداری :

تاثیر پروژسترون بر روی بدن از راه‌های مختلف : این هورمون، بدن و بارداری رو از راه‌های مختلفی تحت تاثیر قرار میده که عبارتند از :

  • ضخیم کردن پوشش رحم برای حمایت از بارداری
  • کمک به بارداری
  • جلوگیری از درد‌های زایمانی که میتونه منجر به سقط بشه
  • بالابردن دمای بدن بین زمان قاعدگی و تخمک‌گذاری
  • کمک به تنظیم چرخه قاعدگی
  • ضخامت لایه داخلی رحم و ایجاد یه پلاگ مخاطی برای محافظت از اون در برابر باکتری
  • افزایش گلیکوژن در لایه داخلی رحم برای رساندن مواد مغذی به جنین

2 _ سطح پروژسترون در طول یه بارداری چگونه تغییر میکنه : سطح این هورمون در اوایل بارداری با میزان اون در اواخر بارداری متفاوته.

3 _ مقدار کم این هورمون در دوران بارداری باعث سقط خواهد شد : سطح پایین این هورمون باعث مشکلاتی در دوران بارداری میشه و اگه در هفته 6 بارداری این هورمون پایین‌تر از 6 نانوگرم میلی‌لیتر باشه بارداری پایدار نمیمونه.

دلیل پایین بودن پروژسترون چیست ؟

عوامل شناخته شده و ناشناخته‌ای در پایین بودن سطح این هورمون دخالت دارن. ممکنه بعضی از خانم‌ها مشکلی برای بارداری نداشته باشن ولی بنابر دلایلی جفت نمیتونه مقدار مناسبی از این هورمون رو ترشح کنه. پزشکان دلایل کم پروژسترون رو در عوامل زیر میدونن :

  • تغذیه ضعیف و نامناسب
  • استرس
  • ورزش نکردن
  • گاهی اوقات داروهای خاص میتونه در بدن برای تولید این هورمون تداخل به وجود بیاره.

شیاف پروژسترون در بارداری، نی نی سایت

مقدار این هورمون در بارداری :

در بارداری مقدار پروژسترون 10 برابر بیشتر از حالت عادیه به این صورت که این هورمون در این دوران از روزی به روز دیگه و از ساعتی به ساعت دیگه درحال تغییره. گاهی اوقات نتیجه آزمایش‌های یکسان در دو آزمایشگاه میتونه نتیجه‌های متفاوتی داشته باشه. با خوردن غذا سطح این هورمون در بدن بالا میره به همین خاطر آزمایش خون همیشه در صبح قبل خوردن صبحانه باید باشه. در زمان بارداری مقدار این هورمون باید بین 10 تا 12 نانوگرم به ازای هر میلی‌لیتر باشه و این نشون دهنده اینه که بارداری به خوبی پیش میره. اگه بارداری خارج از رحم اتفاق بیوفته مقدار این هورمون در مقایسه با بارداری داخل رحم بسیار کمتره. در حال حاضر هنوز اندازه و مقدار استانداردی برای این هورمون در حالت طبیعی که تخمک‌گذاری انجام میشه یا دوران بارداری وجود نداره. اندازه این هورمون در بارداری به سن بارداری بستگی داره که این سن از روز اول آخرین قاعدگی در نظر گرفته میشه.

آیا درمان با پروژسترون می تواند از سقط جنین جلوگیری کند؟

در اوایل بارداری بخصوص در 16 هفته اول مصرف این هورمون، برای افرادی که در معرض سقط و زایمان زودرس هستن و یا لکه‌بینی یا خونریزی دارن توصیه میشه. ولی باز هم ممکنه که مصرف اون نتونه از هر سقط جنینی جلوگیری کنه.
منبع

tommys.org

منبع : تاثیر پروژسترون در بارداری

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها