2109
آنچه باید در مورد تبخال چشم بدانید

آنچه باید در مورد تبخال چشم بدانید

1402/02/31 بازدید1773

آنچه باید در مورد تبخال چشم بدانید

تبخال چشم یا کراتیت HSV یک عفونت شایع چشمی است که معمولاً توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) ایجاد می‌شود یعنی همان ویروسی که باعث تبخال در اطراف دهان و لب‌ها می‌شود. با این حال تبخال چشم نیز می‌تواند توسط ویروس‌های HSV-2 و هرپس زوستر ایجاد شود. افراد معمولاً با لمس تبخال و سپس لمس چشم‌ها با انگشتان آلوده به تبخال چشم مبتلا می‌شوند. پس از ابتلا ویروس تا آخر عمر در بدن باقی می‌ماند. تبخال چشمی تمایل دارد قرنیه را عفونی کند و باعث التهاب، قرمزی چشم، ریزش اشک و در موارد نادر از دست دادن بینایی شود. بسیاری از افراد مبتلا به تبخال چشم ممکن است حتی ندانند که به آن مبتلا هستند زیرا ممکن است در داخل سیستم عصبی بدون ایجاد هیچ گونه خطری خفته باقی بماند. غیر معمول نیست که HSV ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از ابتلای اولیه به ویروس دوباره فعال شود. شعله‌ور شدن‌ها معمولاً طی 1 تا 2 هفته خود به خود برطرف می‌شوند و بسیاری از آن‌ها در عرض 10 سال عود خواهند کرد.

 

عفونت‌های هرپسی چشم را می‌توان با انواع دیگر «چشم صورتی» مانند عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی اشتباه گرفت. به‌جای درمان خودسرانه عفونت چشم با آنتی‌بیوتیک‌هایی که در خانه دارید به پزشک مراجعه کنید. تبخال چشم با آنتی بیوتیک بهبود نمی‌یابد مگر اینکه از یک ضد ویروس استفاده شود.

 

تبخال چشم چگونه روی چشم‌ها تاثیر می‌گذارد؟

تبخال چشم می‌تواند قسمت‌های زیادی از چشم را تحت تاثیر قرار دهد مانند:

 

پلک‌ها

قرنیه (لایه شفاف جلوی چشم)

شبکیه (ورقه حساس به نور از سلول‌های پشت چشم شما)

ملتحمه (ورقه نازکی از بافت که قسمت سفید چشم و داخل پلک شما را می‌پوشاند)

عنبیه (قسمت رنگی چشم شما)

صلبیه (قسمت سفید چشم شما)

 

تبخال چشم چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه‌های مختلفی با تبخال چشم همراه است مانند:

 

غدد لنفاوی متورم در جلوی گوش

تحریک

سرخی

زخم چشم

ترشحات آبکی چشم

حساسیت به نور

سردرد و بی‌حالی

احساس گیر کردن چیزی در چشم

تاول یا بثورات روی پلک‌ها

کاهش یا تاری دید

علائم تبخال چشم

چه چیزی باعث شعله‌ور شدن تبخال چشم می‌شود؟

عوامل استرس‌زا عمده اغلب می‌توانند منجر به تبخال چشم شوند. این شامل:

 

پریشانی احساسی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید (اشعه UV)

تب

جراحی‌های بزرگ یا دندانپزشکی

جراحی انکساری (لیزیک و غیره)

ضربه

 

آیا می‌توان از تبخال چشم پیشگیری کرد؟

در حالی که هیچ راه اشتباهی برای جلوگیری از عفونت تبخال چشم یا هر نوع عفونت چشم دیگری وجود ندارد اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر خود انجام دهید. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که چشم‌ها و دست‌های خود را تمیز نگه دارید (که اگر تبخال دارید مهم‌تر است). علاوه بر این بسیار مهم است که اگر شما یا اطرافیانتان شیوع بیماری دارید از لمس چشمان خود اجتناب کنید.

 

چگونه تبخال چشمی را درمان کنیم؟

در حالی که هیچ درمانی برای تبخال چشم وجود ندارد اما درمان‌های خاصی می‌توانند از کاهش بینایی جلوگیری کرده و به کنترل شیوع‌های بعدی کمک کنند. تشخیص و درمان زودهنگام به طور ایده آل در عرض 72 ساعت می‌تواند به کاهش آسیب شدید چشم و بهبود قابل توجه علائم کمک کند. درمان معمولاً شامل داروهای ضد ویروسی است که می‌تواند قطره چشم، پماد یا داروی خوراکی باشد.

 

علائم تبخال چشم چقدر طول می‌کشد؟

بیشتر حملات تبخال چشم حدود 1-2 هفته طول می‌کشد اما گاهی اوقات می‌تواند بیشتر طول بکشد. درمان معمولاً 2 هفته است و باید طی 5 روز پس از درمان شاهد بهبودی باشید. در اولین نشانه شیوع بیماری با پزشک خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت درمان را شروع کرده و خطر آسیب چشم را به حداقل برسانید.

 

منبع:
www.all-eyes.org

منبع : آنچه باید در مورد تبخال چشم بدانید

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها