2109
تبخال تناسلی در دوران بارداری

تبخال تناسلی در دوران بارداری

1402/12/19 بازدید556

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی در دوران بارداری می‌تونه به جنین منتقل بشه؟ آیا نگران ابتلا به تبخال تناسل در بارداری هستین؟ درمان سریع تبخال تناسلی در بارداری چیه؟ همه این سوال‌ها هر مادری رو می‌تونه نگران کنه. نی نی سایت قصد داره با این مطلب همه چی رو درباره تبخال تناسلی در دوران بارداری با شما در میون بذاره. کنار ما بمونین تا بیشتر درباره تبخا‌ل تناسلی ، عوارض اون، راه‌های پیشگیری و درمانش بدونین.

علائم تبخال تناسلی در بارداری

تبخال تناسلی و دوران بارداری

همه می‌دونیم که هرپس همون ویروسیه که باعث میشه تبخال تناسلی بگیریم. از طرف دیگه این ویروس قدرت سرایت خیلی بالایی داره که با تماس جنسی و تماس با ضایعات مربوط به این ویروس توی بدن فعال میشه. هرپس که باعث تبخا‌ل‌ تناسلی میشه توی نوزاد شرایط خیلی بحرانی به وجود میاره؛ به خاطر همین اگه قبل از حاملگی یا دوران بارداری خودتون یا همسرتون به تبخا‌‌ل تناسلی مبتلا شدین، حتما این موضوع رو به پزشکتون اطلاع بدین تا از عواقب بعدی سریع جلوگیری بشه. عوارض تبخا‌ل تناسلی در بارداری توی نوزاد میتونه شرایط خیلی وخیمی رو به وجود بیاره. حتما می‌پرسین که این عوارض چیا هستن؟

عوارض تبخال تناسلی در بارداری

اگه مادر تو دوران حاملگی به تبخال تناسلی مبتلا باشه، این ویروس ممکنه به نوزاد و جنین منتقل بشه. با این حال اگه مادر تو سه ماهه آخر دوران حاملگی این بیماری رو بگیره، احتمال اینکه جنین هم این ویروس رو داشته باشه خیلی زیادتر میشه. عفونت نوزاد با ویروس هرپس عواقب خیلی ناخوشایندی مثل درگیری دهان، پوست، چشم و حتی دستگاه عصبی مرکزی رو به همراه داره. حتی ممکنه اندام های داخلی دیگه رو توی جنین درگیر کنه و رشد جنین رو به خطر بندازه. در حالت خیلی وخیم‌تر ممکنه جنین رو به سمت مرگ ببره.

اگه مادر به تبخال تناسلی مبتلا نباشه اما همسرش سابقه ابتلا به این ویروس رو داشته باشه، در طول روابط جنسی باید از کاندوم استفاده کنن. حتی بهتره که توی سه ماهه آخر بارداری رابطه جنسی برقرار نشه. با این کار می‌تونین مطمئن باشین که جنین‌ سالمه و به ویروس مبتلا نمیشه.

چرا بررسی زگیل تناسلی در بارداری اهمیت داره؟

تو دوران بارداری معمولا به خاطر سرکوب ایمنی ممکنه که وسعت ضایعات زگیل نسبت به شرایط عادی بیشتر بشه. گاهی علی‌رغم اینکه این زگیل در مادر درمان میشه، ممکنه که ویروس به جنین منتقل بشه. دلیل دیگه برای اهمیت بررسی تبخال تناسلی در حاملگی اینه که در دوران بارداری نمیشه بعضی از داروهای درمان‌کنندۀ این زگیل رو مصرف کرد.

روش انتقال تبخال تناسلی از مادر به جنین

ویروس هرپس از طریق کانال زایمان از مادر به جنین منتقل میشه.

بهترین روش زایمان در صورت ابتلا به تبخال تناسلی در بارداری چیه؟

اگه تعداد ضایعات این زگیل خیلی زیاد نباشن و همین طور اگه تو محل برش اپی زیوتومی مشاهده نشه، زایمان طبیعی مانعی نداره. با این حال اگه تعداد ضایعات تبخال تناسلی زیاد باشن، باید سزارین انجام بشه.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی در دوران بارداری

اگه به تبخال تناسلی مبتلا نیستین، حتما در سه ماهه آخر بارداری رابطه جنسی محافظت‌شده داشته باشین. حتی اگه همسرتون هم به این بیماری مبتلا نباشه، بهتره از کاندوم استفاده کنین. بهترین راه پیشگیری از ابتلای جنین به ویروس هرپس اینه که قبل از حاملگی آزمایش بدین تا مطمئن بشین که به این بیماری مبتلا نیستین.

درمان تبخال تناسلی در دوران بارداری

درمان سریع تبخال تناسلی در بارداری استفاده از داروهای ضدویروس تحت نظر پزشکتون است. از مصرف دارو بدون نظر پزشک جدا باید خودداری کنین. بهتره بدونین که درمان‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی ممکنه شرایط رو بدتر کنه؛ چون تا الان اثربخشی درمان‌های خانگی برای رفع این بیماری تایید نشدن.

آیا تبخال تناسلی به نوزاد منتقل میشه؟

حرف آخر

حرف آخر اینه که باید بدونین عفونت از طریق ویروس هرپس در دوران بارداری یکی از بیماری‌های شایع آمیزشی است که در صورت عدم درمان ممکنه در جنین عوارض وخیمی رو ایجاد کنه. تبخال تناسلی در حاملگی باعث میشه تا نوزاد به عفونت مبتلا بشه. این عفونت با درگیری اندام‌های مختلف بدن همراهه که گاهی حتی ممکنه باعث مرگ جنین بشه. برای کاهش ریسک ابتلا به ویروس هرپس حتما به صورت محافظت‌شده رابطه جنسی داشته باشین. از رابطه دهانی اجتناب کنین. قبل از بارداری بهتره که آزمایش بدین تا مطمئن بشین که آیا به این بیماری مبتلا هستین یا نه.

 اگه خودتون یا اطرافیانتون تبخا‌ل تناسلی دارین، قبل از دست زدن به نوزاد باید دست‌هاتون رو با آب و صابون تمیز بشورین تا از انتقال ویروس به نوزاد تازه متولد شده جلوگیری بشه.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها