2109
عفونت دائم نداریم/ درباره مشکل اغلب خانم‌ها با دستگاه تناسلی!

عفونت دائم نداریم/ درباره مشکل اغلب خانم‌ها با دستگاه تناسلی!

1395/01/24 بازدید6671

نی‌نی سایت: یکی از مسائلی که خانم­ ها خیلی روی آن حساس هستند عفونت­ های واژن و ادرار هستند. زمانی که با خانم دکتر سوسن آشنا، متخصص زنان و زایمان در خصوص عفونت صحبت کردیم، مسائلی را مطرح کرد که به نظر بسیار جالب می‌آمد. مثل اینکه مساله عفونت دائم وجود ندارد، اینکه خانم‌ها نباید هر ترشح واژن را عفونت بدانند، اینکه واژن نرمال و طبیعی واژنی است که ترشح داشته باشد و خیلی چیزهای دیگر... با ما همراه باشید و نوع عفونت و دلیلش را از زبان خانم دکتر بشنوید.


نگران نباشید

خیلی از خانم­ ها از این گلایه می ­کنند که دائم دچار عفونت هستند و این مساله هیچ وقت دست از سرشان برنمی ­دارد، اما متخصصان این امر نظر دیگری دارند: «بعضی از خانم­ ها وقتی به من و همکارانم مراجعه می‌کنند می­گویند سال‌هاست درگیر عفونت واژن یا عفونت­ های ادراری هستند در حالی که بعد از معاینه مشخص می‌شود ترشحاتی که آنها دارند طبیعی است در آن هیچ اثری از عفونت وجود ندارد. این ترشحات به دلیل هرمون­ های زنانه کم و زیادی شده و در زمان­‌­های مختلف مانند سیکل پریودی و زمان تخمک­ گذاری و ... از بدن خارج می­ شوند. این ترشحات گاهی غلیظ هستند و گاهی رقیق و نباید خیلی نگران آنها شد.

 

ترشح یا عفونت؟

از آنجایی که این ترشحات هم سفید رنگ هستند، خانم‌ها آن را با عفونت اشتباه می‌گیرند در حالی که این طور نیست. گلایه بیشتر خانم‌ها از تر بودن لباس زیرشان است، آنها دوست دارند همیشه بدن­ شان خشک باشد در حالی که اگر تخمدان­ ها سالم باشند و شخص از نظر باروری مشکلی نداشته باشد، باید واژنش همیشه تر باشد و این مساله جای خوشحالی دارد نه ناراحتی و غصه.»
البته در این بین هستند افرادی که واقعا عفونت دارند اما فکر می­ کنند عفونت آنها دائمی است: «بعضی از خانم‌ها به دلایل مشخص پزشکی دچار عفونت می‌شوند و مدت کمی بعد از درمان دوباره عفونت­ شان عود می‌کند که آن هم دلیل خاص خودش را دارد. مثلا محلول شست‌وشوی­ واژن­ شان نامناسب است، بیماری­ زمینه‌ای در این خصوص دارند، مصرف پشت سر هم آنتی بیوتیک ­ها باعث مقاومت بدن آنها و برگشت پذیری عفونت شده و ... به این عفونت ­ها می­ گویند عفونت راجعه یا مکرر و هیچ ربطی به دائم العفونت بودن ندارد.»


سوزش فقط نشانه عفونت نیست

یکی از دلایلی که باعث می­ شود خانم ­ها علاوه بر عفونت واژن به پزشک مراجعه کنند، عفونت ادرار است. افراد بعد از احساس سوزش سریع با فکر اینکه عفونت گرفته ­اند به پزشک مراجعه می­ کنند. دکتر آشنا دلایل عفونت ادراری را این طور بیان می کند: «عفونت ادراری در خانم­ هایی که از وسایل پیشگیری بارداری استفاده می­ کنند معمولا شایع تر است. گاهی اوقات هم اختلال در سیستم ایمنی بدن، سنگ کلیه و خیلی مسائل دیگر سبب سوزش ادرار می­ شود. اگر این سوزش با تب و درد و تورم در ناحیه­ تناسلی همراه باشد بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. البته به خاطر داشته باشید با اینکه سوزش یکی از مهم­ترین نشانه‌های عفونت‌های ادراری است اما همیشه نباید این سوزش‌ها را عفونت تلقی کرد. بعضی وقت‌ها سوزش ادرار به دلیل مقاربت است و معمولا تا چند روز هم ادامه پیدا می­ کند.»

درمان خودسرانه عفونت ممنوع!

خانم هایی که دارای عفونت‌های مکرر هستند، احساس می­ کنند در این زمینه خودشان یک پا پزشک شده‌اند و به محض دیدن علائم عفونت سریع به داروخانه می ­روند و قرص تهیه می­ کنند در حالی که سوسن آشنا، متخصص زنان کاملا این کار را رد می ­کند: «عفونت­ های ادراری یا واژن به دو نوع میکروبی و قارچی تقسیم می‌شوند که هر کدام بعد از آزمایش پزشک آنها را تشخیص می­ دهد و بعد آنتی بیوتیک­های مخصوص را تجویز می ­کند. مصرف خودسرانه این داروها نه تنها حال شخص را بهتر نمی ­کند بلکه ممکن است باعث بروز مشکلاتی هم شود.
علاوه بر بحث مصرف کردن داروهای سرخود که شما به آن اشاره کرده­ اید، یک مساله دیگر وجود دارد که باید آن را هم جدی گرفت؛ دوره درمان ناشیانه. خانم­ هایی که با نسخه پزشک آنتی‌بیوتیک یا پماد دریافت می­ کنند، بعد از یک روز مصرف وقتی خارش و سوزش­ شان برطرف می­ شود مصرف دارو را قطع می­ کنند که این مساله در بعضی موارد دقیقا مانند خودسر مصرف کردن داروهاست.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8126 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5832 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15058 بازدید